آیا کمبود خواب می تواند باعث اختلال نعوظ شود؟

اگر با اختلال نعوظ (ED) دست و پنجه نرم می کنید، تنها نیستید – داده ها نشان می دهد که این وضعیت پزشکی حدود 30 میلیون مرد را در ایالات متحده تحت تاثیر قرار می دهد، در حالی که شما در مقابله با اختلال نعوظ تنها نیستید، دلایل زیادی برای اختلال نعوظ وجود دارد. یکی از آنها ممکن است واقعاً خواب باشد. آیا کمبود خواب می تواند باعث اختلال نعوظ شود؟

ما می دانیم که خواب برای سلامتی و رفاه کلی بسیار مهم است و محرومیت از خواب کافی می تواند مشکلات زیادی را در زندگی روزمره شما ایجاد کند. اما آیا واقعاً می تواند بر عملکرد نعوظ شما تأثیر بگذارد؟

اختلال نعوظ چیست؟

اختلال نعوظ ناتوانی در نعوظ یا ناتوانی در حفظ نعوظ کافی برای رابطه جنسی نافذ است.

اختلال نعوظ همچنین می تواند شامل موارد زیر باشد:

توانایی داشتن نعوظ طبیعی اما در حفظ آن در طول رابطه جنسی مشکل دارید

هر بار که می خواهید رابطه جنسی داشته باشید نمی توانید نعوظ داشته باشید

حتی با تحریک جنسی اصلا نعوظ نگرفتن

این وضعیت می‌تواند یک مشکل کوتاه‌مدت باشد که بارها و بارها بروز می‌کند یا یک مسئله بلندمدت که در طول سال‌ها ایجاد می‌شود.

ED نه تنها می تواند بر رابطه جنسی تأثیر بگذارد، بلکه می تواند به اعتماد به نفس شما آسیب برساند و بر زندگی جنسی شما تأثیر منفی بگذارد. بنابراین قابل درک است که بخواهیم علت را پیدا کنیم.

همانطور که در بالا ذکر کردیم، علل زیادی برای ED وجود دارد. آیا کمبود خواب می تواند باعث اختلال نعوظ شود؟

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، کمبود خواب مطمئناً می تواند بر سلامت روحی و جسمی شما از جمله سلامت جنسی تأثیر بگذارد. بنابراین آیا کمبود خواب می تواند باعث اختلال نعوظ یا سایر اختلالات جنسی شود؟

اختلال عملکرد جنسی می تواند شامل فقدان برانگیختگی جنسی یا علاقه به رابطه جنسی، ناتوانی در رسیدن به اوج شود و در برخی موارد حتی می تواند شامل رابطه جنسی کاملاً دردناک (نعوظ دردناک) باشد.

کمبود خواب می تواند یکی از دلایل احتمالی اختلال نعوظ باشد. اختلالات خواب مزمن مانند بی خوابی یا آپنه خواب می تواند یک عامل خطر باشد و همراه با ED باشد.

اگر برای به خواب رفتن یا خواب ماندن مشکل دارید یا اگر خواب با کیفیتی ندارید، ممکن است با بی خوابی دست و پنجه نرم کنید. سایر علائم بی خوابی شامل بیدار ماندن طولانی مدت، خوابیدن برای مدت کوتاه یا بیدار شدن خیلی زود در صبح است.

کمبود خواب و اختلال در خواب – علائم رایج بی خوابی – با خطر بالاتر اختلال نعوظ مرتبط است.

آپنه خواب وضعیتی است که در آن تنفس شما چندین بار در حالی که خواب هستید متوقف می شود و دوباره شروع می شود. دو نوع آپنه خواب وجود دارد:

شایع ترین نوع آپنه خواب، آپنه انسدادی خواب زمانی اتفاق می افتد که راه هوایی فوقانی شما مسدود می شود و جریان هوا به طور کامل متوقف می شود یا به طور قابل توجهی کاهش می یابد.

آپنه خواب مرکزی این نوع آپنه خواب زمانی اتفاق می‌افتد که مغز سیگنال‌هایی برای تنفس ارسال نمی‌کند و ممکن است ناشی از شرایط سلامتی باشد که بر نحوه کنترل مغز ماهیچه‌های قفسه سینه و راه هوایی تأثیر می‌گذارد.

علائم آپنه خواب شدید می تواند شامل خروپف بلند، احساس خواب آلودگی در طول روز، سردرد و اختلال عملکرد جنسی یا کاهش میل جنسی باشد.

یک مطالعه در سال 2016 همچنین نشان داد که آپنه انسدادی خواب با خطر قابل توجهی بالاتر اختلال نعوظ مرتبط است.

اختلال در خواب، چه ناشی از آپنه خواب یا اختلال خواب دیگر، می تواند بر سطح تستوسترون تأثیر بگذارد. سطح تستوسترون معمولا در طول خواب REM در بالاترین حد خود قرار دارد، مرحله ای از خواب که با حرکت سریع چشم (REM) و رویا دیدن مرتبط است.

این اختلال در سطح تولید تستوسترون می تواند منجر به علائم هیپوگنادال شود، وضعیتی که در آن غدد جنسی بدن هورمون تولید نمی کنند و به طور بالقوه می تواند باعث اختلال نعوظ شود.

کمبود خواب همچنین می‌تواند با تشدید نگرانی‌های مربوط به سلامت روان مانند افسردگی و اضطراب، بر زندگی جنسی شما تأثیر بگذارد.

همانطور که یک مطالعه در سال 2015 نشان داد نگرانی های مربوط به سلامت روان اغلب می تواند بر میل جنسی در مردان تأثیر بگذارد و می تواند ارتباط قوی بین اختلال نعوظ و نگرانی های سلامت روان وجود داشته باشد.

کم خوابی یا کم خوابی نیز می تواند منجر به مشکلات رابطه شود که می تواند بر سلامت جنسی و فعالیت های جنسی با شریک زندگی شما تأثیر بگذارد. کمبود خواب می تواند استرس را افزایش دهد و باعث درگیری با شریک زندگی شود.

راه دیگری که کمبود خواب و ED به هم متصل می شوند؟

کار کردن در ساعات غیر استاندارد یا شیفت های شب می تواند ریتم شبانه روزی شما – ساعت داخلی بدن که عملکردهای اساسی را انجام می دهد – از هماهنگی خارج کند و در عملکردهای بدن مانند عملکرد جنسی و اختلال نعوظ اختلال ایجاد کند.

در مورد کمبود خواب و ED چه باید کرد؟

اکنون که متوجه شدیم خواب یا کمبود آن می‌تواند بر عملکرد نعوظ تأثیر بگذارد، بیایید در مورد راه‌های اصلاح کشتی صحبت کنیم.

درمان کم خوابی

از آنجایی که کمبود خواب و ED مرتبط هستند، بهبود هر دو می تواند به سلامت جنسی و رفاه کلی شما کمک کند.

بهبود خواب شما می تواند با صحبت با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شروع شود. تشخیص و درمان صحیح اختلالات خواب مانند آپنه خواب می تواند به بهبود خواب کمک کند و بنابراین ممکن است زندگی جنسی شما را بهبود بخشد.

ما به طور خاص به آپنه خواب اشاره می کنیم زیرا در یک کارآزمایی تصادفی شده، استفاده از یک برنامه درمانی ثابت برای آپنه خواب باعث کاهش اختلال نعوظ در مردان شد. اما این تنها یکی از نمونه های متعدد است.

بهداشت خواب – یا عادات خوب خواب – نیز برای داشتن خواب با کیفیت مهم است. هر روز به خواب رفتن و بیدار شدن در یک ساعت مشخص، اطمینان از تاریک و ساکت بودن اتاق، ورزش کردن در طول روز و برداشتن صفحه نمایش از اتاق می تواند به بهبود خواب کمک کند.

برای بی خوابی طولانی مدت، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است درمان شناختی-رفتاری برای بی خوابی (CBT-I) را توصیه کند. CBT-I می تواند با شناسایی افکار و رفتارهایی که مشکلات خواب را بدتر می کند و جایگزینی آنها با عادت هایی که خواب سالم را تقویت می کنند، به شما کمک کند تا بر علت اصلی مشکلات خواب خود غلبه کنید.

درمان اختلال نعوظ

اگر کمبود خواب دلیل اختلال نعوظ شما نیست، گزینه های درمانی دیگری نیز وجود دارد.

داروها یک گزینه رایج هستند، با چندین داروی مورد تایید FDA از جمله سیلدنافیل (Viagra®)، تادالافیل (Cialis®) و آوانافیل (Stendra®).

درمان یکی دیگر از گزینه های درمانی برای ED است و همچنین در صورت مبارزه با اختلال خواب یا وضعیت سلامت روان مانند افسردگی یا اضطراب می تواند مفید باشد.

برخی تغییرات سبک زندگی مانند افزایش فعالیت بدنی، خوردن یک رژیم غذایی سالم و ترک سیگار همگی به پیشگیری از اختلال نعوظ کمک می کنند.

https://8barg.com/?p=25521

جواب

Your email address will not be published.