//

کنترل بارداری؛ چه گزینه هایی وجود دارد؟

به عنوان زنان، ما مسئول سلامت خود هستیم – و این شامل سلامت جنسی ما نیز می شود. استفاده از کنترل بارداری فقط ما را از بارداری ناخواسته محافظت نمی کند. همچنین می‌تواند از ما در برابر بیماری‌های مقاربتی محافظت کند، به تنظیم چرخه قاعدگی ما کمک کند و مزایای دیگری به جز قوی نگه‌داشتن خط «بدون بچه» برای ما به ارمغان بیاورد.

اگر می‌پرسید کدام روش پیشگیری از بارداری بهترین است، یا چه گزینه‌هایی وجود دارد، تنها نیستید! بیایید کمی زمان بگذاریم تا انواع مختلف کنترل بارداری، محبوب ترین گزینه ها و مواردی را که باید در انتخاب خود در نظر بگیرید، بررسی کنیم.

انواع مختلف پیشگیری از بارداری چیست؟

وقتی صحبت از کنترل بارداری به میان می‌آید، گزینه‌های زیادی برای انتخاب وجود دارد و به طور کلی به چهار دسته مختلف تقسیم می‌شوند: روش‌های مانع، روش‌های شیمیایی، روش‌های هورمونی کوتاه‌مدت و ضدبارداری‌های برگشت‌پذیر طولانی‌مدت.

روش‌های بازدارنده با جلوگیری از رسیدن اسپرم به تخمک پس از رها شدن از تخمدان عمل می‌کنند. این موارد شامل گزینه هایی مانند کاندوم، دیافراگم، کلاهک دهانه رحم و اسفنج های ضد بارداری است.

روش های شیمیایی کنترل بارداری، توانایی اسپرم برای شنا را کاهش می دهد و همچنین ممکن است مانع از ورود اسپرم به دهانه رحم شود. اسپرم کش رایج ترین روش شیمیایی برای پیشگیری از بارداری است و جزء اجباری کلاهک ها و دیافراگم های دهانه رحم است.

روش های هورمونی پیشگیری از بارداری به اشکال مختلفی از جمله قرص، تزریق و پچ انجام می شود. قرص‌های ضد بارداری خوراکی یا قرص‌های ضد بارداری ممکن است حاوی پروژسترون یا ترکیبی از استروژن و پروژسترون باشند.

اولی مخاط دهانه رحم را غلیظ می کند تا از عبور اسپرم از دهانه رحم جلوگیری کند در حالی که دومی از تخمک گذاری جلوگیری می کند. تزریق‌های ضد بارداری معمولاً حاوی فرم مصنوعی پروژسترون هستند که سه ماه طول می‌کشد و پچ‌ها حاوی ترکیبی از استروژن و پروژسترون هستند.

داروهای ضد بارداری برگشت‌پذیر طولانی‌اثر معمولاً به شکل دستگاه‌های داخل رحمی (یا IUD) و ایمپلنت‌ها هستند. برخی از IUD ها هورمون هایی مانند پروژستین ترشح می کنند که مخاط دهانه رحم را غلیظ می کند تا مانع رسیدن اسپرم و بارور شدن آن به تخمک شود، در حالی که سایر IUD های هورمونی مانع از آزاد شدن تخمک از تخمدان ها می شوند.

IUD های بدون هورمون حاوی اسپرم کش هستند و پوشش داخلی رحم را تحریک می کنند تا لانه گزینی را دشوارتر کنند. ایمپلنت ها پروژسترون را آزاد می کنند تا فواید مشابهی با IUD های آزاد کننده هورمون داشته باشند.

گزینه نهایی برای پیشگیری از بارداری، عقیم سازی دائمی است. برای مردان، وازکتومی رایج‌ترین شکل عقیم‌سازی دائمی است و شامل بریدن و مهر و موم کردن لوله‌هایی است که اسپرم را به مایع منی می‌رسانند.

برای زنان، جراحی بستن لوله یکی از گزینه‌ها است، یا ممکن است یک وسیله کاشتنی برای مسدود کردن لوله‌های فالوپ برای جلوگیری از لقاح وارد شود.

۱۰ گزینه برتر کنترل بارداری

اکنون که اشکال مختلف کنترل بارداری را درک کرده اید، بیایید نگاهی دقیق تر به ۱۰ گزینه رایج کنترل بارداری در دسترس برای زنان بیندازیم:

قرص های ضد بارداری

قرص‌های ضد بارداری خوراکی یا قرص‌های ضدبارداری رایج‌ترین نوع پیشگیری از بارداری هستند. به طور کلی ایمن ترین و موثرترین گزینه در نظر گرفته می شود، قرص های ضد بارداری به دو شکل وجود دارد – قرص های فقط پروژسترون و قرص های ترکیبی. این قرص ها با جلوگیری از تخمک گذاری عمل می کنند و همچنین می توانند برای تنظیم چرخه قاعدگی شما استفاده شوند.

شات Depo-Provera

شات Depo-Provera که به نام DMPA یا واکسن دپو نیز شناخته می شود، شکل تزریقی پروژستین مصنوعی (مدروکسی پروژسترون استات) است که هر 12 هفته تجویز می شود.

حلقه نوفا

یک حلقه کوچک و انعطاف پذیر به قطر حدود دو اینچ، NuvaRing در واژن قرار داده می شود و به مدت سه هفته در جای خود باقی می ماند. در طی این مدت، حلقه استروژن و پروژسترون مصنوعی را برای جلوگیری از بارداری آزاد می کند و به شما اجازه می دهد پس از برداشتن آن یک دوره طبیعی داشته باشید.

پچ Xulene (Ortho Evra).

یک تکه پلاستیکی کوچک، پچ Ortho Evra روی پوست معده، باسن، بالاتنه، شانه یا بازو به مدت سه هفته در یک نوبت اعمال می شود. این پچ استروژن مصنوعی و پروژسترون را آزاد می کند و اجازه می دهد تا دوره طبیعی پس از برداشتن خارج شود.

دیافراگم

دیافراگم که معمولاً از لاتکس یا سیلیکون ساخته می‌شود، وسیله‌ای گنبد مانند با لبه‌ای انعطاف‌پذیر است که در واژن قرار می‌گیرد تا یک مانع فیزیکی روی دهانه رحم ایجاد کند. این دستگاه ها باید همراه با اسپرم کش ها استفاده شوند و باید شش تا هشت ساعت پس از فعالیت جنسی در جای خود باقی بمانند.

کلاهک دهانه رحم

همانند دیافراگم، کلاه دهانه رحم یک فنجان سیلیکونی یا لاتکس است که روی دهانه رحم قرار می گیرد و باید همراه با اسپرم کش استفاده شود. تفاوت این است که می توان آن را تا ۲۴ ساعت بدون استفاده از اسپرم کش اضافی در جای خود نگه داشت.

آی یو دی پاراگارد

این یک وسیله پلاستیکی کوچک به شکل T است که مس دور آن حلقه شده است. IUD خود پوشش داخلی رحم را تحریک می کند و لانه گزینی را برای تخمک ها دشوارتر می کند و همچنین باعث می شود گلبول های سفید خون به رحم پرتاب شوند که به تخریب اسپرم کمک می کند. این دستگاه را می توان تا ۱۰ سال در جای خود گذاشت و در هر زمان می توان آن را جدا کرد.

آی یو دی Mirena

همچنین یک دستگاه پلاستیکی T شکل، IUD Mirena جریان کم اما پیوسته ای از پروژسترون را آزاد می کند که مخاط دهانه رحم را ضخیم می کند تا یک مانع فیزیکی در برابر اسپرم ایجاد کند. همچنین ممکن است برای جلوگیری از بارداری تا پنج سال تخمک گذاری را سرکوب کند.

آی یو دی Skyla

یکی از جدیدترین IUD های موجود، آی یو دی Skyla کوچکتر از Mirena است و می توان آن را تا سه سال در جای خود نگه داشت. این IUD پروژسترون لوونورژسترل را با ۱۴ میکروگرم در روز آزاد می کند.

ایمپلنت Nexplanon

ایمپلنت Nexplanon که یک روش فقط پروژستین برای کنترل بارداری هورمونی است، از پلیمر نرم و درجه پزشکی ساخته شده و در پوست بازو قرار می گیرد. این دستگاه سه سال در برابر بارداری محافظت می کند و در هر زمان قابل برداشتن است.

همانطور که می بینید، هر یک از روش های پیشگیری از بارداری مزایا و معایب متفاوتی را ارائه می دهد، نه اینکه به سطوح مختلف اثربخشی اشاره کنیم.