نکات جالب در مورد قهوه که نمی‌دانستید!

قهوه با کافئین فراوان می‌تواند اثرات چشم‌گیری بر بدن انسان داشته باشد. بعد از مصرف قهوه، کافئین به سرعت وارد جریان خون می‌شود و دستگاه عصبی مرکزی را تحریک می‌کند، آدنوزین را بی‌اثر می‌کند که یک انتقال‌دهنده‌ی عصبی است و باعث آرام و خواب‌آلود شدن می‌شود. جدا از تأثیرات شناخته‌شده‌ی قهوه، این نوشیدنی محبوب اثرات عجیب دیگری هم دارد.

۱. یک قلق از آن برای تأثیرگذاری کافی است:

کافئین جذب زیادی در بدن دارد، به طوری که معمولاً تأثیرات فوری آن با گذشت ۵ تا ۳۰ دقیقه از یک قلق از این نوشیدنی آشکار می‌شود. این تأثیرات شامل افزایش فعالیت تنفسی و قلبی عروقی بدن، افزایش هوشیاری شناختی و بالا رفتن نشاط بدنی می‌شود. طول مدت این تغییرات ممکن است در هر فردی متفاوت باشد و به عوامل فردی بستگی دارد اما می‌تواند تا تا ۱۲ ساعت به طول انجامد.

۲. کافئین نوعی مخدر است:

کافئین نوعی ماده‌ی محرک است و به فرآیند انتقال پیام میان مغز و بدن سرعت می‌بخشد. جدا از نوع مخدر، مصرف همه‌ی انواع مخدر با ریسک‌هایی همراه است و نمی‌توان یک میزان مصرف امن و بی‌خطر که مناسب همه‌ی افراد باشد برای تمامی انواع مخدر تعیین کرد.

آثار کافئین از فردی به فردی دیگر متفاوت است و تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله موارد زیر قرار دارد:

  • ویژگی‌های فیزیکی مانند اندازه، وزن و وضعیت سلامت کلی
  • آشنایی قبلی با مصرف آن
  • تداخل مصرف با مواد دیگر
  • میزان کافئین مصرفی

۳. بعد از کنارگذاشتن کافئین ممکن است تا یک هفته علائم ترک اعتیاد داشته باشید:

همان‌طور که بسیاری از مخدرها، سازگاری با کافئین نیز ممکن است. این سازگاری باعث می‌شود شما به تأثیرات بدنی آن عادت کنید و در نتیجه برای دستیابی به تأثیرات مطلوب، مصرف آن را افزایش دهید. مصرف طولانی‌مدت کافئین می‌تواند باعث اعتیاد به آن شود و در نتیجه شما ممکن است برای داشتن عملکرد مناسب به لحاظ فیزیکی و روانی، وابسته به کافئین شوید.

هنگام کنار گذاشتن مصرف کافئین، علائم ترک اعتیاد به شرح زیر ممکن است رخ دهد:

  • خستگی
  • عصبانیت یا زودرنجی
  • سردرد مداوم
  • تعریق بیش از حد
  • دردهای عضلانی
  • اضطراب یا نگرانی

این علائم معمولاً ظرف ۱۲ تا ۲۴ ساعت بعد از کنار گذاشتن مصرف کافئین شروع می‌شوند و ممکن است تا نزدیک به یک هفته ادامه داشته باشند.

۴. می‌تواند عملکرد ورزشی را افزایش دهد:

بر اساس تحقیقات، قهوه می‌تواند عملکرد ورزشی را به میزان رقم میانگین ۱/۷ درصد افزایش دهد. این میزان افزایش ممکن است به نظر کم بیاید، اما برای ورزشکارانی که در سطح رقابت متوسط فعالیت دارند، می‌تواند مؤثر باشد. همچنین، تحقیقات نشان می‌دهد مصرف قهوه باعث بهبود واکنش‌ها، حافظه و استدلال بصری-فضایی می‌شود، اما میزان این بهبود به مقدار مصرف کافئین بستگی دارد.

باید توجه داشت که دلیل اصلی این تأثیرات کافئین است، به این معنی که قهوه شاید همیشه بهترین گزینه برای دستیابی به این تأثیرات نباشد. برای مثال، یک لیوان متوسط کاپوچینو حاوی ۶۶ تا ۳۲۵ میلی‌گرم کافئین است. دانه‌های قهوه در این امر نقش مهمی دارند. دانه‌های قهوه استاندارد ربوستا دارای کافئین بیشتری نسبت به دانه‌های قهوه عربیکا هستند.

۵. می‌تواند ریسک ابتلا به افسردگی را کاهش دهد:

برخی پژوهش‌ها نشان داده‌اند که قهوه فواید بلندمدتی در تقویت روحیه دارد. بر اساس این تحقیقات، مصرف قهوه با کاهش ریسک ابتلا به افسردگی مرتبط بوده است. همچنین، این تحقیقات نشان می‌دهد که دیگر نوشیدنی‌های حاوی کافئین، از این میزان تأثیر برخوردار نیستند.

۶. می‌تواند به افزایش چربی‌سوزی در حین ورزش کمک کند:

مصرف قهوه قبل از ورزش، عملکرد ورزشی را بهبود می‌دهد و تحمل را بالا می‌برد. این امر می‌تواند به افزایش کالری‌سوزی در حین ورزش کمک کند که منجر به کاهش وزن می‌شود. برخی افراد کافئین را به شیک پروتئینی پیش از ورزش خود اضافه می‌کنند و برخی دیگر ترجیح می‌دهند قهوه تلخ بنوشند. مصرف قهوه تلخ قبل از ورزش می‌تواند منجر به افزایش کالری‌سوزی در حین و بعد از ورزش شود و همچنین، بدن می‌تواند از اسیدهای چرب قهوه به عنوان انرژی برای ورزش‌های هوازی استفاده کند.

برخی منابع می‌گویند مصرف ۴ فنجان قهوه می‌تواند سرعت سوخت و ساز بدن را به اندازه‌ی ۳ تا ۱۱ درصد افزایش دهد. با افزایش سرعت سوخت و ساز، چربی‌سوزی هم شکل مؤثرتری پیدا می‌کند. به همین دلیل، این ویژگی قهوه برای کسانی که قصد کاهش وزن دارند بسیار مفید است.

۷. بزرگ‌ترین منبع آنتی‌اکسیدان است:

آنتی‌اکسیدان‌ها نقش مهمی در حفظ بدن از آثار مخرب رادیکال‌های آزاد دارند. در فرهنگ غذایی غربی، نزدیک به ۷۹ درصد از آنتی‌اکسیدان‌ها از طریق نوشیدنی‌ها دریافت می‌شود، نه از خوراکی‌ها.

تحقیقات نشان می‌دهد که قهوه مهم‌ترین منبع آنتی‌اکسیدان است و نزدیک به ۶۴ درصد از کل آنتی‌اکسیدان مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند. این امر نشان می‌دهد که اضافه کردن نوشیدنی‌های حاوی آنتی‌اکسیدان مانند قهوه به برنامه‌ی غذایی روزانه‌ی خود، برای دفاع از بدن در برابر فشار مضر اکسیداتیو ضروری است.

۸. جلوی احتباس مایعات در بدن را می‌گیرد:

احتباس آب در بدن معمولاً به تجمع مایعات و در نتیجه بروز ورم در بدن اشاره دارد. کافئین به عنوان یک ماده ادرارآور شناخته شده است که در بدن ذخیره نمی‌شود و با افزایش تولید ادرار از بدن دفع می‌شود.

تأثیر ادرارآوری کافئین به کاهش احتباس آب در بدن کمک می‌کند که یکی از موانع رایج در مسیر کاهش وزن است و اغلب با احساس نفخ و بی حالی همراه است. کافئین با مقابله با احتباس آب در بدن به راحتی فرآیند کاهش وزن را تسریع می‌دهد.۹

۹. اشتها را سرکوب می‌کند و چربی‌ها را می‌سوزاند:

تحقیقات نشان داده که کافئین سلول‌های چربی را به طور مستقیم تحریک می‌کند و به سوزاندن چربی‌های انباشته در بدن کمک می‌کند. همچنین، مصرف قهوه باعث افزایش سطح آدرنالین در خون می‌شود که به روند چربی‌سوزی سرعت می‌بخشد. به همین دلیل، کافئین یکی از عناصر اصلی بسیاری از مکمل‌های کاهش وزن است.

وجود اسیدهای کلروژنیک در قهوه همچنین باعث سرکوب اشتها می‌شود، که این امر می‌تواند هوس‌های غذایی را کاهش دهد. این ویژگی بخصوص برای کسانی مفید است که قصد کاهش میزان کالری مصرفی را دارند. برخلاف، دانه‌های قهوه خام (قهوه سبز) بزرگ‌ترین منبع اسید کلروژنیک هستند، قهوه دمی همچنین از این ماده برخوردار است. اگرچه اگر بوی دانه‌های قهوه به طرز ملایمی انجام شود، اسید کلروژنیک بیشتری باقی می‌ماند.

۱۰. می‌تواند آرتریت را در مردان کاهش دهد:

خبر خوش برای آقایان این است که پژوهش‌ها نشان داده که افزایش مصرف قهوه می‌تواند با کاهش احتمال ابتلا به نوع خاصی از آرتریت التهابی (آرتریت مفاصل) مرتبط باشد.

با این حال، باید توجه داشت که وضعیت سلامتی هر فرد ممکن است متفاوت باشد و تأثیرات قهوه بر سلامتی ممکن است برای هر فرد متفاوت باشد.

۱۱. اوردوز آن عوارضی دارد:

نشانه‌های افراط در مصرف قهوه شامل موارد زیر است:

– افزایش دمای بدن
– تکرار ادرار
– کاهش آب بدن
– سرگیجه و سردرد
– تپش قلب
– پریشانی و بی‌قراری
– مضطرب و زودرنج شدن
– لرزش دست‌ها
– بی‌خوابی
– افزایش انرژی در ابتدا و سپس احساس خستگی زیاد

https://8barg.com/?p=29194

جواب

Your email address will not be published.