/

رانندگی در دوران بارداری خطرناک است؟

از این که به عنوان یک زن جوان باردار شده اید و در تدارک استقبال ورود یک عضو جدید به خانواده خود هستید، به شما تبریک می گوییم! اما در این دوران بحرانی، به نظر می رسد که همه اطرافیان در حال ارائه مشاوره به شما هستند. بیشتر این افراد شما را از انجام کارهایی مانند بلند کردن اشیای سنگین از زمین، مصرف مواد غذایی گازدار و رانندگی کردن در کل دوران بارداری منع می کنند. در واقع، این موارد تنها برخی از نصیحت هایی هستند که شما در دوران بارداری خود خواهید شنید.

اگر شما هم به عنوان یک زن جوان، قبل از حامله شدن راننده بسیار باهوشی بودید، باز هم ممکن است دکتر معالجتان به شما توصیه کند که در دوران بارداری خود رانندگی نکنید! اما اگر به دنبال کسب برخی اطلاعات ایمنی و یا برخی از بایدها و نبایدها در مورد رانندگی کردن در دوران بارداری خود هستید، خواندن مقاله زیر را فراموش نکنید. در ادامه این مقاله، در مورد رانندگی زنان در دوران بارداری صحبت شده و نکاتی برای راهنمایی این افراد ارائه گشته است.

چرا زنان نباید در دوران بارداری خود رانندگی کنند؟

تحقیقات تعدادی از دانشمندان علم زنان و زایمان در کانادا نشان داده است که احتمال تصادف کردن با خودرو در زنان باردار بسیار بالا می باشد. البته، این گفته به این معنا نیست که رانندگی کردن زنان در دوران بارداری به کلی حذف شده و باید این کار به مردان واگذار شود. در واقع، این نتایج بدین معناست که زنان باید در طی دوران حاملگی خود بیشتر مراقب بوده و تمام اقدامات احتیاطی لازم را در هنگام رانندگی انجام دهند. همچنین، نتایج این مطالعات نشان می دهد که خطر تصادف کردن زنان باردار پس از این که وارد سه ماهه سوم از دوران بارداری خود شدند، به شدت کاهش می یابد.

چرا زنان باردار باید در حال رانندگی کردن، بیشتر مراقب باشند؟

اگر شما هم به عنوان یک زن حامله زیاد رانندگی می کنید، بدانید به غیر از خطرات مربوط به نقص فنی خودرو، دلایل دیگری هم وجود دارد که شما را ملزم می کند تا در هنگام رانندگی در دوران بارداری خود، فوق العاده مراقب خود و جنین داخل رحمتان باشید. بنابراین یادتان باشد:

• کوچکترین لغزش انتقالی با توجه به خستگی، استرس و بی خوابی مربوط به دوران بارداری در هنگام رانندگی می تواند فاجعه آمیز بوده و خسارات جبران ناپذیری را به سلامت خود شما و فرزند داخل رحمتان بزند.

• همچنین، اطلاعات به دست آمده نشان می دهد که نرخ تصادفات در بین زنان باردار به شدت بالا می-باشد. البته، این مشکل ممکن است به دلیل بدخو شدن، گریه کردن و احساسی شدن زنان در طی دوران حاملگی رخ دهد.

• بهتر است برای جلوگیری از بروز حوادث رانندگی، زنان در طول سه ماهه اول از دوران بارداری خود از رانندگی کردن خودداری کنند.

• علاوه بر این موارد، جالب است بدانید که از مطالعات انجام شده در مورد زنان باردار می توان نتیجه گرفت تعداد تصادفات زنان باردار در مناطق روستایی بسیار کمتر است. به همین دلیل، زنان بارداری که در شهرستان ها و شهرهای بزرگ زندگی می کنند، می توانند برای مراقبت از خود و جنین داخل رحمشان از حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

• به خاطر داشته باشید که نشستن زنان باردار برای دوره های طولانی در داخل ماشین در حال حرکت، می تواند خطر لخته شدن خون در رگ پاهای این افراد را به شدت افزایش دهد. در برخی موارد هم لخته خون تشکیل شده می تواند همراه با جریان خون به سایر نقاط بدن مانند ریه ها انتقال یابد، که برای سلامت مادران باردار بسیار خطرناک است.

• همچنین، اگر وزن زن حامله ای بیشتر از 100 کیلو باشد، سفر طولانی مدت خطر مبتلا شدن او به مشکل ترومبوز وریدی عمق را افزایش می دهد. بنابراین، اگر شما هم به عنوان یک خانم جوان، چندقلو حامله هستید و یا یکی از اعضای خانواده شما قبلا در دوران بارداری خود به مشکل ترومبوز وریدی عمق مبتلا شده است، باید مراقب خود باشید و از سفرهای طولانی و نشستن زیاد در ماشین به شدت خودداری کنید.v

• اما، اگر به عنوان یک زن حامله مجبور هستید تا برای یک فاصله طولانی رانندگی کنید، بهتر است هر چند ساعت یک بار پاهای خود را جابجا کرده و حرکت دهید، یا بعد از مدتی رانندگی ماشین را نگه داشته و کمی پیاده روی بکنید تا هم استراحت کرده و هم برای جلوگیری از کم آب شدن بدن خود مقداری اب و مایعات دیگر را مصرف کنید.

در نهایت، به عنوان یک زن حامله به خاطر داشته باشید که در هنگام رانندگی کردن هر کاری را برای محافظت از فرزند کوچک خود انجام دهید، طوری که امنیت خود و فرزند داخل رحمتان را تامین کنید.

برای این منظور، شما باید برخی از اقدامات احتیاطی را برای حفاظت سلامت خود و جنین داخل رحمتان انجام دهند، که مهم ترین این موارد عبارتند از:

1. هرگز استفاده از کمربند ایمنی را در دوران بارداری فراموش

ناطقی با آب و هوای نامناسب:

یادتان باشد که اگر شما هم به عنوان یک زن حامله قصد سفر دارید، بهتر است قبل از شروع سفر خود شرایط آب و هوای منطقه را بررسی کرده و در صورت نامناسب بودن شرایط، از رانندگی کردن (به ویژه در روزهای بارانی) به شدت خودداری کنید.

حالت های جایگزین برای سفر کردن زنان در دوران بارداری و نکاتی که هر خانم بارداری باید بداند:

اگر شما هم به عنوان یک زن حامله در مورد مهارت های رانندگی خود مطمئن نیستید، می توانید از روش های دیگری به جای رانندگی برای مسافرت در دوران بارداری استفاده کنید. در ادامه این مقاله، برخی نکات مهم جهت راهنمایی زنان حامله در مورد شیوه های حمل و نقل امن ارائه شده است، که عبارتند از:

• به یاد داشته باشید که بهترین زمان برای سفر کردن و رانندگی طولانی مدت زنان حامله، اواسط دوران بارداری می باشد. بنابراین، برنامه ریزی برای سفر کردن در دوران بارداری زنان نباید در سه ماهه اول و سوم این دوران که به عنوان “دوره حساس حاملگی” محسوب می شود، انجام گیرد.

• اگر شما هم به عنوان زن حامله در حال برنامه ریزی برای یک سفر جاده ای طولانی مدت هستید، باید چند ساعت قبل از شروع مسافرت و رانندگی کردن، حرکات کششی انجام دهید. همچنین، در هنگام رانندگی هم اطمینان حاصل کنید که کمربند ایمنی را بسته اید. در صورت فراموش کردن این کار، حتی اگر در حال رانندگی هم باشید، آن را ببندید.

• یادتان باشد که از مسافرت و رانندگی زیاد در طول سه ماه اول و آخر دوران بارداری خود جدا خودداری کنید. اما اگر به عنوان یک زن حامله مجبور به سفر در این دوران حساس هستید، سعی کنید تا این کار را در طول سه ماهه دوم از دوران حاملگی انجام داده و از صندلی خوابیده برای مسافرت استفاده کنید، تا هم نشستن برای شما آسان تر شود و هم این که بتوانید حرکات کششی را به راحتی انجام دهید. ایده خوب دیگر این است زنان حامله قبل از شروع مسافرت طولانی از مصرف غذاهای گازدار اجتناب کنند.

• همچنین، اگر شما هم به عنوان یک زن حامله مجبور به سفر با کشتی هستید، قبلا با دکتر معالج خود مشورت نموده و داروهای مخصوص دریازدگی را که ممکن است در طول سفر به آن ها نیاز پیدا کنید، به همراه داشته باشید، تا در صورت بروز بیماری از آن ها استفاده کنید.

• سفر کردن با کشتی می تواند مبتلا شدن زنان باردار به برخی عفونت ها و ویروس ها را به دنبال داشته باشد. معمولا ، این عفونت ها بسیار مسری بوده و می توانند به سرعت گسترش یابند. زنان حامله هم ممکن است در هنگام سفر کردن و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، با غذا خوردن، مصرف آب یا مایعات و یا حتی لمس کردن سطوحی که با این ویروس آلوده هستند، بیمار شوند.

با توجه به توضیحات بالا، مسافرت کردن زنان باردار با ماشین می تواند نسبت به سایر وسایل حمل و نقل امن باشد. پس اگر شما هم به عنوان یک زن حامله به دنبال یک دوره بارداری سالم بوده و در مورد رانندگی کردن دچار شک و تردید هستید، می توانید قبل از شروع سفر و رانندگی با یک دکتر متخصص زنان و زایمان صحبت کنید. این نکته مهم را هم به یاد داشته باشید در صورتی که از تهوع شدید در دوران بارداری خود رنج می برید، از رانندگی کردن بلافاصله پس از مصرف وعده های غذایی خودداری کنید، چون بدن زنان بارداری به مدت زمان زیادی نیاز دارد تا خود را از استرس و فشار هضم غذا رها کند. بنابراین بهتر است این افراد بعد از صرف غذا، خواب کافی داشته و بعد از استراحت کردن، رانندگی کنند.

https://8barg.com/?p=1194

جواب

Your email address will not be published.