خواص فوق‌العاده خیار برای سلامتی بدن

با وجود اینکه بیشتر مردم خیار را در خانواده سبزیجات و صیفی‌جات جای می‌دهند، این ماده غذایی به‌شمار می‌رود؛ یک نوع میوه مغذی و آبدار است. این میوه منبع خوبی برای تامین آب بدن است و از آنجایی که کالری، چربی، کلسترول و سدیم کمی دارد، برای بدن بسیار مفید است.

فواید خیار

آب‌رسانی:

خیار با داشتن ۹۶ درصد آب، یک منبع بسیار خوب برای آب‌رسانی به بدن محسوب می‌شود. بنابراین، منبع بسیار خوبی برای آب‌رسانی است.
دریافت آب کافی برای سلامت شما حیاتی است، چون آب:

  • دمای بدن را تنظیم می‌کند
  • مفاصل را نرم نگه می‌دارد
  • از عفونت جلوگیری می‌کند
  • مواد مغذی را به سلول‌ها می‌رساند
  • به حفظ عملکرد درست اندام‌ها کمک می‌کند
  • به خواب بهتر کمک می‌کند
  • حافظه و خلق‌وخو را بهبود می‌بخشد

سلامت استخوان:

محتوای زیاد ویتامین K در خیار، این میوه را منبعی عالی برای سلامت استخوان‌ها می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که سطح پایین این ویتامین در بدن با میزان زیاد شکستگی استخوان ارتباط دارد.

کاهش خطر سرطان:

خیار حاوی پلی‌فنول‌هایی به نام «لیگنان» است که به‌عنوان آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند. این ترکیبات گیاهی برای سلامت بدن مزیت‌های بسیاری دارند از جمله در کاهش خطر برخی از سرطان‌ها موثرند.

سلامت قلبی-عروقی:

خیار حاوی فلاونوئیدها یا مواد مغذی گیاهی است که برای سلامت قلب مفیدند. متخصصان دریافته‌اند که فلاونوئیدها به‌ دلیل داشتن خواص زیر، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهند.

کنترل قند خون:

خیار دارای خاصیت آنتی‌هایپرگلیسمی است، به این معنی که میزان گلوکز در خون را کاهش می‌دهد. افراد مبتلا به دیابت می‌توانند با مصرف خیار به تنظیم قند خون کمک کنند.

ضد التهاب:

با توجه به خاصیت ضدالتهابی خیار و پوست آن، این میوه معمولا به‌صورت موضعی روی پوست استفاده می‌شود.
از برش‌های خیار برای کاهش پف چشم و تسکین آفتاب‌سوختگی نیز استفاده می‌شود، زیرا این میوه تحریک ناشی از آفتاب‌سوختگی را آرام و پوست را خنک می‌کند و موجب کاهش تورم می‌شود.

ارزش غذایی خیار:

با وجود آنکه خیار عمدتا از آب تشکیل شده، مواد مغذی زیادی نیز دارد و البته کالری آن نیز بسیار کم است. هر خیار حاوی ۴۵ کیلوکالری، ۲ گرم پروتئین،‌ ۱۱ گرم کربوهیدرات، ۱.۵ گرم فیبر، ۴۸ میلی‌گرم کلسیم، ۳۹ میلی‌گرم منیزیم، ۷۲ میلی‌گرم فسفر، ۴۴۲ میلی‌گرم پتاسیم، ۸ میلی‌گرم ویتامین ث، ۴۹ میکروگرم ویتامین K و ۵ گرم قند است.

هشدارها و مواردی که باید در نظر گرفت:

با این همه فواید، برخی از افراد باید از خوردن خیار پرهیز کنند:

  • افرادی که مشکلات گوارشی دارند.
  • افرادی که اختلال لخته شدن خون دارند یا از داروهای رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنند.
  • افرادی که به سندرم آلرژی دهانی یا آلرژی به خیار مبتلا هستند.

با توجه به همه اینها، خواص آب‌دار خیار برای سلامتی بدن قابل توجه است، اما در صورت وجود مشکلات خاص، بهتر است با پزشک مشورت کنید.

https://8barg.com/?p=29804

جواب

Your email address will not be published.