آیا بدن قادر به فراموش کردن ظربه های روانی است؟

«هر بلایی سرت میاد به خاطر اتفاقاتیه که برات افتاده! حتی اگه خیلی گذشته باشه!»

اتفاقات ناگوار و آسیب‌های عاطفی ممکن است در زندگی همه ما رخ دهد و تجربه نشدن چنین مسائلی تقریباً نادر است.

به گزارش راهنماتو، تروما یا ضربه روحی در واقع نوعی احساس ناراحت کننده و اضطراب است که پس از یک رویداد ناخوشایند به وجود می‌آید. این رویداد ممکن است جسمی نباشد، اما می‌تواند شامل تصادف، بیماری، تجاوز، خشونت جسمی، جنسی یا روانی باشد. تمامی این موارد اثرات عمیقی بر روح و ذهن می‌گذارند که تا زمانی که فرد به درمان این احساسات نپردازد، اثرات آن‌ها باقی خواهد ماند و به مرور زمان می‌تواند بر روی بدن نیز تأثیرات بیشتری بگذارد.

در این مقاله می‌خواهیم بررسی کنیم که وقتی ما دچار یک ضربه روحی می‌شویم، بدن ما چگونه به آن واکنش نشان می‌دهد؟

سردرد

بسیاری از سردردهایی که تجربه می‌کنید ممکن است ناشی از ضعف جسمانی نباشد، بلکه ناشی از خاطرات و افکاری است که با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنید و هر لحظه آن ضربه روانی را برای شما زنده می‌کنند.

مشکلات تغذیه‌ای

وقتی ذهن شما درگیر یک مسئله ناراحت کننده باشد، حتی زمانی که به آن فکر نمی‌کنید، ضمیر ناخودآگاه شما آن را به یاد می‌آورد و ممکن است مشکلات تغذیه‌ای ایجاد کند. برخی افراد دچار پرخوری می‌شوند و برخی دیگر اشتهای خود را از دست می‌دهند.

دردهای مزمن

شما ممکن است در حال زندگی عادی باشید، اما دردهای عجیب و غریب در قسمت‌های مختلف بدن به سراغتان بیاید. واقعیت این است که این دردها جسمی نیستند، بلکه نتایج ضربه‌های روانی گذشته هستند.

ضعف سیستم ایمنی

سیستم ایمنی شما به شدت ضعیف می‌شود و ممکن است مرتباً بیمار شوید. شاید از یک سرماخوردگی درنیامده دچار گلودرد بعدی شوید.

مشکلات پوستی

بسیاری از اگزماها و بیماری‌های پوستی می‌توانند نتیجه تروماهای درمان نشده باشند. حتی ممکن است موهایتان نیز دچار ریزش شوند.

گرفتگی عضلات

گرفتگی‌های ناگهانی عضلات پا، کمر، گردن، و کتف ممکن است واکنش بدن شما به ضربه‌های روحی باشد. حتی ممکن است به پزشکان مختلفی مراجعه کنید ولی متوجه شوید که این دردها جنبه جسمی ندارند.

مشکلات گوارشی

دل‌دردهای بدون علت، مشکلات معده و رفلاکس، دل‌پیچه و اختلالات عملکرد روده می‌تواند واکنش بدن شما به ضربه‌های روانی باشد.

عرق کردن در خواب

عرق کردن کف دست، تمام بدن، حتی هنگامی که خواب هستید یا وقتی آرام نشسته‌اید و ذهنتان مشغول است، نشان از این مساله دارد.

تغییرات وزنی

تروماهای حل نشده ممکن است باعث تغییرات وزنی شوند؛ ممکن است به شدت چاق یا لاغر شوید.

دوری از بقیه

وقتی در کنار دیگران احساس آرامش نمی‌کنید و نمی‌توانید احساسات خود را به درستی بیان کنید، کم‌کم از آن‌ها فاصله گرفته و ارتباطات اجتماعی شما مختل می‌شود.