//

کنترل بارداری و فشار خون: آنچه باید بدانید!

اگر فشار خون یا پیش فشار خون دارید، مهم است که از اثراتی که کنترل بارداری می تواند بر سلامت شما داشته باشد آگاه باشید. هر سال ده‌ها میلیون زن در ایالات متحده و صدها میلیون زن در سراسر جهان از روش‌های هورمونی پیشگیری از بارداری استفاده می‌کنند تا از بارداری خود محافظت کنند.  به طور کلی، کنترل بارداری بسیار ایمن است، با عوارض جانبی جدی یا خطرات عمده سلامتی.

با این حال، برخی از اشکال پیشگیری از بارداری می توانند بر فشار خون شما تأثیر بگذارند و در صورت ابتلا به فشار خون بالا یا پیش فشار خون، خطرات سلامتی را به دنبال دارند. در زیر، نحوه تأثیر برخی از انواع کنترل بارداری هورمونی بر فشار خون و سلامت قلبی عروقی را پوشش داده ایم.  ما همچنین اشکال ایمن کنترل بارداری را فهرست کرده ایم تا در صورت داشتن فشار خون بالا، پیش فشار خون یا سایر مشکلات بهداشتی مرتبط با فشار خون، در نظر بگیرید.

آیا کنترل بارداری بر فشار خون شما تأثیر می گذارد؟

 در بیشتر موارد، قرص های ضد بارداری (و همچنین سایر اشکال پیشگیری از بارداری هورمونی، مانند پچ، حلقه و تزریق) بی خطر هستند. اکثر زنانی که از روش‌های ضدبارداری استفاده می‌کنند یا هیچ عوارض جانبی ندارند، یا عوارض جانبی جزئی مانند حالت تهوع، حساس شدن سینه‌ها، سردرد و سرگیجه را تجربه می‌کنند که معمولاً پس از دو تا سه ماه ناپدید می‌شوند.

 با این حال، برخی از انواع پیشگیری از بارداری می تواند باعث افزایش فشار خون شود.  اینها شامل بیشتر قرص‌های ضدبارداری، چسب‌ها، حلقه‌ها و سایر اشکال ضدبارداری است که از هورمون‌هایی مانند استروژن استفاده می‌کنند. بر اساس یک مطالعه در سال ۲۰۱۲، حدود هشت درصد از زنان در سنین باروری و بیش از ۱۸ درصد از زنان به طور خاص در سنین ۴۰ تا ۴۴ سال به فشار خون بالا مبتلا هستند که این مسئله را به یک مشکل نسبتاً رایج تبدیل می کند.

چگونه قرص می تواند بر فشار خون شما تأثیر بگذارد

 قرص‌های ضدبارداری در سه نوع مختلف وجود دارند.  اولین و رایج ترین، قرص ضد بارداری ترکیبی است (همچنین به عنوان قرص ضد بارداری خوراکی ترکیبی یا “COCP” شناخته می شود).

قرص‌های ضدبارداری ترکیبی از ترکیبی از هورمون‌های استروژن و پروژسترون برای جلوگیری از ترشح تخمک توسط تخمدان‌ها استفاده می‌کنند.  این هورمون ها همچنین بر مخاط دهانه رحم شما تأثیر می گذارد و به جلوگیری از تماس اسپرم با تخمک کمک می کند.

 از دیدگاه کنترل بارداری، این هورمون ها بسیار موثر هستند.  قرص‌های ضدبارداری مدرن وقتی به‌طور کامل استفاده می‌شوند، ۹۹ درصد در پیشگیری از بارداری مؤثر هستند و در شرایط «زندگی واقعی»، با فراموش کردن یا دیررس قرص‌های گهگاهی، تقریباً ۹۱ درصد مؤثر هستند. هورمون های موجود در کنترل بارداری ترکیبی می توانند بر فشار خون شما تأثیر بگذارند.  مطالعات نشان می دهد که استروژن ارتباط نزدیکی با افزایش سطح فشار خون سیستولیک و دیاستولیک شما دارد، اگرچه این افزایش اغلب نسبتاً خفیف است.

عوامل خطر برای فشار خون بالا

 اگر فشار خون بالا دارید، ممکن است ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی‌تان استفاده از قرص‌های ضدبارداری ترکیبی را تا زمانی که مدیریت و تحت کنترل قرار نگیرد، توصیه نمی‌کند. در حالی که این ممکن است ناخوشایند به نظر برسد، یک اقدام احتیاطی مهم بهداشتی است.  اگر فشار خون شما در حال حاضر بالاتر از حد مطلوب یا نرمال باشد، افزایشی که ممکن است در اثر کنترل بارداری ترکیبی تجربه کنید، ممکن است شما را در معرض خطر مشکلات سلامتی مهم قرار دهد.

 همچنین اگر سیگاری هستید، اضافه وزن یا چاق هستید، یا اگر شرایطی مانند آپنه خواب یا دیابت دارید، خطر ابتلا به فشار خون بالا در شما بیشتر است. اگر شرایط بهداشتی یا عاداتی دارید که می تواند بر فشار خون شما تأثیر بگذارد، هنگام بحث در مورد گزینه های کنترل بارداری، مهم است که آنها را با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود ذکر کنید.

از کدام گزینه های کنترل بارداری بهتر است اجتناب شود؟

 هر نوع پیشگیری از بارداری که از استروژن استفاده می کند ممکن است خطر تأثیرگذاری بر فشار خون شما را داشته باشد.  این بدان معناست که حلقه واژینال، پچ و همه قرص‌های ضدبارداری ترکیبی این پتانسیل را دارند که سطح فشار خون شما را افزایش دهند.

خوشبختانه، گزینه های امن زیادی وجود دارد که می توانید از بین آنها انتخاب کنید. مثل همیشه، اگر فشار خون بالا دارید و می خواهید استفاده از کنترل بارداری را شروع کنید، بهترین گزینه این است که با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید.  آن‌ها می‌توانند سلامت شما را بررسی کنند و نوعی از کنترل بارداری را پیشنهاد کنند که استفاده از آن برای شما هم موثر و هم بی‌خطر باشد.