/

نحوه تعیین حدود سالم

تعیین حدود بخش مهمی از حفظ دوستی های سالم، روابط عاشقانه و سایر ارتباطات اجتماعی است. مرزهای روشن و سالم می تواند به شما کمک کند تا هویت شخصی خود را تثبیت کنید و به شما احساس اختیار نسبت به خودتان و اعمالتان بدهد.

بر خلاف مرزهای فیزیکی، حدود شخصی اکثر افراد، دیوارها یا موانعی نیست که برای دور نگه داشتن افراد طراحی شده اند. در عوض، محدودیت‌هایی طراحی شده‌اند تا مشخص کنند که شما از دیگران چه انتظاری دارید و همچنین چه انتظاراتی می‌توانند از شما داشته باشند.

از آنجایی که حدود در روابط شاد و سلامت روانی بهینه نقش کلیدی ایفا می کنند، بسیار مهم است که بدانیم چگونه آنها را به طور موثر تنظیم کنیم.

در زیر، ما توضیح داده‌ایم که حدود بین فردی چیست، و همچنین چرا برای دوستی‌ها، روابط عاشقانه و سایر اشکال ارتباط اجتماعی شما بسیار مهم هستند.

ما همچنین ۹ نکته را به اشتراک گذاشته‌ایم که می‌توانید از آنها برای ایجاد حدود سالم با افراد دیگر و به دست آوردن کنترل بیشتر بر نحوه رفتار با شما در روابط اجتماعی، حرفه‌ای و عاشقانه استفاده کنید.

حدود چیست؟

یک حد بین فردی محدودیتی را مشخص می کند که یک فرد ممکن است ایمن، معقول و مجاز بداند. همه ما حدودی داریم که نیازی به توضیح بیشتر آنها نیست. به عنوان مثال، وقتی در حال تعویض لباس یا رفتن به دستشویی هستیم، انتظار حریم خصوصی را داریم. ما همچنین انتظار داریم که برخی از موضوعات، مانند مسائل حساس شخصی، در اکثر مکالمات خارج از محدودیت باقی بمانند.

حدود می توانند به طور قابل توجهی از یک رابطه به رابطه دیگر متفاوت باشند. به عنوان مثال، داشتن مرزهای سختگیرانه تر و محدودتر با یک همکار نسبت به یک شریک عاشقانه، یا با یک غریبه نسبت به یکی از اعضای خانواده معمول است.

همچنین طبیعی است که حدود از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. اگر حدود سختی دارید، ممکن است از ارتباطات نزدیک خودداری کنید و از دیگران فاصله بگیرید. با این حال، اگر حدود آزادتری دارید، ممکن است متوجه شوید که از راه خود برای درگیر شدن با افراد دیگر خارج شده اید.

حدود همچنین می توانند از فرهنگی به فرهنگ دیگر متفاوت باشند. به عنوان مثال، انتظارات افراد از فاصله فیزیکی از دور نگه داشتن دیگران در مناطق خاصی از جهان تا احساس راحتی کامل با تماس فیزیکی نزدیک در مناطق دیگر متغیر است.

با این حال، همه روابط – حتی نزدیکترین آنها – دارای حدودی هستند. این مرزها برای ارائه محافظت، حریم خصوصی، راحتی و احساس اینکه کنترل زندگی خود را در دست دارید، ضروری هستند.

به زبان ساده، حدود نقش کلیدی در عاملیت دارند – این حس که ما بر نحوه تفکر، احساس و رفتار خود کنترل داریم.

وقتی حدود شخصی شما شکسته می شود، این حس کنترل بر خودتان می تواند ضعیف شود و شما را ناامید، رنجش، آسیب پذیر و حتی عصبانی کند.

از آنجایی که حدود نقش مهمی در روابط بازی می‌کنند، مهم است که مرزهای خود را به وضوح مشخص کنید، حتی اگر هرگز آنها را به صراحت با دیگران به اشتراک نگذارید.

اغلب اوقات، مردم قادر خواهند بود حدود شما را از طریق رفتار شما شناسایی کنند. زمانی که فردی حدود شما را شناسایی یا درک نمی‌کند، توضیح محدودیت‌های شخصی شما می‌تواند به او کمک کند تا آنچه را که شما قابل قبول و غیرقابل قبول می‌دانید درک کند.

۹ نکته برای تعیین حدود

درک و تعیین حدود خود همیشه به سادگی نوشتن لیستی از چیزهایی نیست که باعث می شود احساس ناراحتی یا بی احترامی کنید. در عوض، این معمولاً یک فرآیند تدریجی است که شامل بازتاب خود، احترام به خود و ارتباط با دیگران است.

در زیر، ما نه نکته کاربردی را به اشتراک گذاشته‌ایم که می‌توانید از آن‌ها برای شناسایی حدود شخصی‌تان، تعیین محدودیت‌های واضح و اجرای مداوم آن‌ها استفاده کنید تا دیگران به گونه‌ای با شما رفتار کنند که دوست دارید با شما رفتار شود.

حقوق خود را درک کنید

همه ما در زندگی حقوق خاصی داریم، از جمله حق نه گفتن به دیگران، تصمیم گیری خود، بیان آزادانه عقاید و دنبال کردن نوع تحصیلات و شغلی که فکر می کنیم برای ما بهترین است.

ما همچنین حق داریم که توسط افراد دیگر، به ویژه دوستان، اعضای خانواده و شرکای عاشقانه خود مورد احترام قرار بگیریم.

اگر در تلاش برای تعیین مرزهای خود هستید، یک مکان عالی برای شروع، شناسایی حقوق خود به عنوان یک شخص است. از خود بپرسید که انتظار دارید در سطح پایه چگونه با شما رفتار شود و همچنین چگونه می خواهید با دیگران رفتار کنید.

ایجاد حدود در اطراف انتظارات اولیه رفتار می تواند به شما کمک کند تا روابط سالمی ایجاد کنید که در آن احساس احترام، ارزش و رفتار عادلانه داشته باشید.

ارزش های شخصی خود را شناسایی کنید

علاوه بر برخی حقوق، همه ما دارای ارزش های شخصی هستیم. اینها ممکن است شامل باورهای شما در مورد فرهنگ و مذهب، دیدگاه های سیاسی شما و همچنین انتظارات شخصی شما در مورد نحوه عملکرد یک دوستی یا رابطه عاشقانه باشد.

حفظ ارزش ها و اخلاقیات شما بخش اصلی یکپارچگی شخصی شما است و تعیین مرزها در اطراف آنها مهم است.

این مرزها ممکن است شامل محدودیت هایی در تمایل شما برای تغییر برخی باورها یا شرکت در فعالیت هایی باشد که از نظر شما اخلاقی نیست.

شناسایی ارزش‌های خود و استفاده از آن‌ها برای تعیین محدودیت‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا زندگی خود را به گونه‌ای شکل دهید که اختیار بیشتری به شما بدهد، و در عین حال از حدود ناسالمی که کیفیت زندگی شما را کاهش می‌دهد یا احساس راحتی نمی‌کند اجتناب کنید.

وقتی شک دارید، به قلب خود گوش دهید

گاهی اوقات ممکن است با رفتاری روبرو شوید که صراحتاً مرزهای شما را نقض نمی کند، اما احساس درستی نمی کند.

به عنوان مثال، یک دوست جدید یا یکی از بستگان دور ممکن است یک سوال تهاجمی در مورد زندگی عاشقانه شما بپرسد. اگرچه این ممکن است برای کسی که به شما نزدیک‌تر است مشکلی نداشته باشد، اما ممکن است باعث ایجاد احساس ناراحتی یا اضطراب شود، وقتی که از طرف کسی باشد که خیلی نمی‌شناسید.

در شرایطی مانند این، اغلب بهتر است به غریزه خود اجازه دهید مرزهای شما را تعیین کند. اگر چیزی به نظر شما درست نیست یا باعث واکنش درونی خاصی می شود که دوست ندارید، از آن برای تعیین یک مرز واضح تر در آینده استفاده کنید.

سعی کنید در اوایل یک رابطه حدود را تعیین کنید

هنگامی که یک دوستی جدید، رابطه کاری یا رابطه عاشقانه را شروع می کنید، بهتر است هر چه زودتر حدود مشخصی را تعیین کنید.

تعیین حد و مرزها در اوایل یک رابطه مشخص می کند که چه چیزی را می پذیرید و همچنین چه چیزی را غیرمحدود می دانید.

حدود از یک رابطه به رابطه دیگر بسیار متفاوت است، بنابراین مهم است که مرزهایی را انتخاب کنید که با نیازها و موقعیت شما مطابقت داشته باشد.

در یک رابطه کاری، این می تواند به معنای تعیین حدود واضح در مورد زندگی شخصی، موضوعات خاص گفتگو یا استفاده از رسانه های اجتماعی باشد. در یک رابطه عاشقانه، می تواند به معنای تعیین حدود جنسی با شریک صمیمی خود باشد.

تعیین حد و مرزها می تواند به تنظیم لحن برای رابطه شما کمک کند و شما را از احساس به دام افتادن جسمی یا عاطفی باز دارد.

در صورت لزوم، حدود خود را آشکارا در میان بگذارید

بیشتر حدود به طور ضمنی ارتباط برقرار می کنند – برای مثال، از طریق لحن صدای شما، انتخاب کلمات یا حرکات و عبارات. با این حال، هر از گاهی ممکن است با موقعیت هایی روبرو شوید که از شما بخواهد حدود خود را به وضوح به دیگران منتقل کنید.

وقتی نیاز دارید که حدود خود را به شخص دیگری در میان بگذارید، واضح و مطمئن باشید. توضیح اینکه چرا یک حد برای شما مهم است، مانند اطلاع دادن به شخص مبنی بر اینکه نیاز به حریم خصوصی یا احترام خاصی دارید، اغلب مفید است.

برای اینکه به طرف مقابل کمک کنید حدود شما را درک کند، سعی کنید با جمله ای توضیح دهید که با کلمات “من احساس می کنم” شروع می شود. این نوع اظهارات – که در روانشناسی به آن “گزاره من” می گویند – می تواند به جلوگیری از احساس سرزنش یا در معرض منفی بودن طرف مقابل کمک کند.

به عنوان مثال، می‌توانید به کسی بگویید: «وقتی لازم است برای هر بخش از زندگی‌مان برنامه‌ریزی کنی، احساس استرس و ناراحتی می‌کنم. من واقعاً به فضایی برای استراحت و انجام کارها به صورت خودجوش نیاز دارم.”

یا، در موقعیتی متفاوت، می‌توانید چیزی شبیه این بگویید: «وقتی در خانه نیستم، وقتی وارد اتاق خواب من می‌شوی، احساس ناراحتی می‌کنم. من آن را به عنوان فضای شخصی خود می بینم و برای حریم خصوصی که به من می دهد ارزش قائل هستم. اگر بتوانید قبل از ورود به دفعه بعد از من اجازه بگیرید خوشحال می شوم.»

این نوع ارتباط روشن می‌کند که چرا شما یک حد مشخص دارید و توضیح می‌دهد که می‌خواهید چه چیزی را تغییر دهید، بدون اینکه مستقیماً به خاطر رفتار شخص دیگر سرزنش کنید.

برای دارایی ها و فضای خود حد و مرز ایجاد کنید

حدود فقط برای محافظت از شما در برابر پیشرفت های ناخواسته یا رفتار نامناسب نیستند – آنها می توانند در مورد دارایی های شما نیز اعمال شوند.

اگر فضای زندگی خود را با شخص دیگری به اشتراک می گذارید یا می خواهید حریم خصوصی بیشتری در رابطه خود داشته باشید، اشکالی ندارد که برخی از دارایی ها را از محدودیت خارج کنید. این می تواند به این معنی باشد که از هم اتاقی یا شریک زندگی خود بخواهید از رایانه، تلفن یا سایر مواردی که به عنوان شخصی و خصوصی می بینید استفاده نکند.

همچنین اشکالی ندارد که در اطراف فضاهای شخصی خود محدودیت هایی ایجاد کنید، مانند اینکه از افراد بخواهید وارد اتاق خواب، فضای کاری خصوصی یا سایر مناطقی که متعلق به شما هستند وارد نشوند.

بر حدود جدی خود به طور مداوم تاکید کنید

این مهم است که حدود شخصی خود را به طور مداوم اعمال کنید، به خصوص حدود جدی که برای رفاه و احساس هویت شما حیاتی هستند.

در حالی که اشکالی ندارد که گاهی اوقات مرزهای انعطاف پذیر را از بین ببرید، ناسازگاری در مورد ارزش های اصلی به طور بالقوه می تواند باعث سردرگمی افراد اطراف شما شود. همچنین می تواند منجر به یک درخواست، انتظار یا اقدام دیگری شود که حدود شما را تغییر می دهد و به دیگری منجر می شود.

با تاکید بر حدود خود به طور مداوم، آنچه را که می پذیرید و آنچه را که خیلی واضح نیست برای دیگران روشن می کنید و خطر سوء تفاهم و رفتار نامناسب را کاهش می دهید.

از نه گفتن نترسید

هر کس گاهی اوقات موقعیت هایی را تجربه می کند که در آن مرزهای آنها تحت فشار قرار می گیرد. وقتی احساس می‌کنید کسی حدود شما را زیر پا می‌گذارد یا محدودیت‌های شخصی شما را زیر پا می‌گذارد، مهم است که درک کنید که می‌توانید و باید «نه» بگویید.

این امر به ویژه در مورد حدود جدی مهم است – محدودیت در موضوعات خاص یا رفتارهایی که مایل به تغییر آنها نیستید.

رد درخواست هایی که بر سطح راحتی شما تأثیر می گذارد، اشکالی ندارد. در واقع، انجام این کار بخش مهمی از کنترل زندگی خود است. نه گفتن اشکالی ندارد، و همچنین بدون ارائه توضیح مفصل و طولانی برای امتناع خود، اشکالی ندارد.

دریافت کمک از یک فرد حرفه ای را در نظر بگیرید

اگر در تعیین حد و مرزهای روابط مشکل دارید، یا اگر احساس می‌کنید که حدود شخصی شما توسط دیگران رعایت نمی‌شود، به دریافت پشتیبانی آنلاین سلامت روان فکر کنید.

برخورد با یک یا چند نفر که حدود شما را زیر پا می گذارند می تواند یک تجربه ناامید کننده باشد که تأثیر منفی جدی بر سلامتی شما دارد. اگر یک بیماری روانی مانند افسردگی یا اضطراب دارید، عدم احترام به حدود‌تان ممکن است علائم شما را تشدید کند.

اگر به دلیل نقض حدود خود احساس استرس، ناخشنودی یا ناراحتی می‌کنید، سعی کنید از ارائه‌دهنده مراقبت‌های اولیه خود برای ارجاع سلامت روان بخواهید یا قرار ملاقاتی را با یک ارائه‌دهنده سلامت روان مجاز در منطقه خود تعیین کنید.

درمان نه تنها می‌تواند به شما کمک کند تا با استرس و ناامیدی ناشی از نقض حدودتان کنار بیایید، بلکه ممکن است به شما کمک کند تا مهارت‌هایی را برای تعیین دقیق‌تر و اعمال حدود شخصی خود با افراد دیگر توسعه دهید.

حرف آخر

تعیین حدود واضح و سالم بخش مهمی از هر رابطه است، چه با شریک عاشقانه، یکی از اعضای خانواده یا یک همکار. شناسایی و درک حدود اجتماعی، فیزیکی و عاطفی دیگران به همان اندازه مهم است.

اگرچه ایجاد و اجرای حدود در ابتدا می تواند چالش برانگیز باشد، اما این یک مهارت ارزشمند است که می تواند روابط شما را نزدیک تر، شادتر و موثرتر کند.