///

اسپرم کش: هر آنچه که می خواستید بدانید

تسلط بر روش پیشگیری از بارداری ترجیحی شما را قدرتمند می کند و برای برخی تجربه رابطه جنسی را لذت بخش تر می کند. اما انتخاب مناسب نباید با عجله انجام شود – گزینه های پیشگیری از بارداری زیادی وجود دارد و ممکن است همه آنها برای شما مناسب نباشند.

اسپرم کش ها، یا محصولاتی که برای از بین بردن یا محدود کردن حیات اسپرم طراحی شده اند، برای سال ها وجود داشته اند. مصریان باستان از معجونی از پشم، خرما، عسل و اقاقیا برای جلوگیری از بارداری استفاده می کردند.

اسپرم کش های امروزی می توانند کثیف باشند، اما مطمئناً مانند پشم و عسل نیستند.

اکنون می توانید انواع کرم ها، فوم ها و اسپرم کش های شیاف را در قفسه های داروخانه ها پیدا کنید. اما قبل از اینکه آن جعبه ارزان قیمت را بگیرید، برای جزئیات بیشتر بخوانید تا تصمیمی آگاهانه بگیرید.

دانستنی ها

اسپرم کش ها داروهای ضد بارداری بدون نسخه هستند که به صورت فوم، ژل، فیلم، قرص و شیاف عرضه می شوند.

اسپرم کش ها چندان موثر نیستند – حدود ۲۸ درصد از زنان ممکن است در سال اول استفاده باردار شوند.

آنها همچنین می توانند خطر ابتلا به عفونت های مقاربتی را افزایش دهند.

اسپرم کش ها باید همراه با یک نوع پشتیبان از پیشگیری از بارداری مانند کاندوم استفاده شوند.

آنها به گونه ای طراحی شده اند که قبل از فعالیت جنسی در عمق واژن (به عنوان مثال روی یا نزدیک دهانه رحم) قرار گیرند.

اگر بیش از یک بار رابطه جنسی دارید، قبل از هر رابطه جنسی از اسپرم کش تازه استفاده کنید.

اثربخشی اسپرم کش فقط یک ساعت طول می کشد، بنابراین اگر می خواهید بیشتر از این پنجره رابطه جنسی داشته باشید، محصول بیشتری اضافه کنید.

برای حداکثر اثربخشی، اجازه دهید اسپرم کش حداقل شش ساعت پس از رابطه جنسی در واژن باقی بماند.

اسپرم کش چیست؟

اسپرم کش نوعی پیشگیری از بارداری است که از رسیدن اسپرم به تخمک جلوگیری می کند. در حالی که نام نشان می دهد که اسپرم را می کشد، اما در واقع این طور نیست. علاوه بر مسدود کردن ورود اسپرم به دهانه رحم، فقط سرعت اسپرم را کم می کند.

آن را به‌عنوان حفره‌های تار La Brea تصور کنید، جایی که اسپرم در آن گیر می‌کند، مبارزه می‌کند و در نهایت از این واقعیت که ماموریت خود را با موفقیت انجام نمی‌دهد، تسلیم می‌شود.

اسپرم کش بدون نسخه در دسترس است و در فوم ها، ژل ها، کرم ها، شیاف ها، فیلم ها و قرص ها عرضه می شود – همه برای قرار دادن در واژن قبل از فعالیت جنسی طراحی شده اند.

اسپرم کش چقدر موثر است؟

نه خیلی. استفاده از اسپرم کش مؤثرتر از عدم استفاده از کنترل بارداری است، اما یکی از کم اثرترین روش های پیشگیری از بارداری است. با استفاده معمولی، تخمین زده می‌شود که ۲۸ درصد از زنانی که به آن تکیه می‌کنند ممکن است در سال اول استفاده باردار شوند.

با توجه به اثربخشی محدود در پیشگیری از بارداری و عفونت‌های مقاربتی (به پایین مراجعه کنید)، اسپرم‌کش‌ها باید با یک نوع محافظت پشتیبان استفاده شوند. به طور کلی، اسپرم کش ها با روش های مانع زنانه مانند دیافراگم و کلاهک دهانه رحم استفاده می شوند، اما استفاده از آنها با کاندوم نیز بی خطر است.

آیا اسپرم کش از انتقال بیماری های مقاربتی جلوگیری می کند؟

اسپرم کش از شما در برابر عفونت های مقاربتی (STIs) محافظت نمی کند. در دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰، اعتقاد بر این بود که چنین است. طبق تحقیقات، آزمایش‌های آزمایشگاهی نشان داد که می‌تواند سوزاک، کلامیدیا و سایر بیماری‌های مقاربتی را متوقف کند. اما تلاش برای بازآفرینی آن مطالعات در انسان ناموفق بود.

در حقیقت، برخی تحقیقات نشان می‌دهد که اسپرم‌کش‌ها می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌های مقاربتی، از جمله HIV را افزایش دهند. اعتقاد بر این است که ماده نونوکسینول ۹ به پوشش واژن آسیب می رساند و آن را مستعد عفونت می کند. اگر به طور مکرر از اسپرم کش ها استفاده می کنید، این آسیب و خطر عفونت به طور بالقوه بیشتر است.

چگونه از اسپرم کش استفاده کنم؟

از آنجایی که اسپرم کش به اشکال مختلفی وجود دارد، مهم است که دستورالعمل های بسته را برای دستورالعمل های خاص بخوانید.

با این حال، به طور کلی، با استفاده از انگشت خود یا اپلیکاتور ارائه شده همراه با محصول، محصول را در عمق واژن، روی یا نزدیک دهانه رحم قرار می دهید.  با شیاف ها، قرص ها و فیلم ها، باید زمان بیشتری برای حل شدن مواد فعال در نظر بگیرید – معمولاً ۱۰ تا ۱۵ دقیقه.

پس از وارد کردن، اسپرم کش فقط برای یک ساعت موثر است، بنابراین اگر برای یک شب ماراتن(رابطه جنسی طولانی) می روید، باید مقدار بیشتری اضافه کنید.

اسپرم کش چقدر طول می کشد؟

اکثر اسپرم کش ها بعد از یک ساعت اثر خود را از دست می دهند. اما، طبق برنامه والدین، مهم است که این محصول حداقل شش ساعت پس از رابطه جنسی در واژن شما باقی بماند. پس از گذشت شش ساعت، هیچ دلیلی برای دوش گرفتن یا تمیز کردن اسپرم کش وجود ندارد – واژن یک اندام خود تمیز شونده است.