کدام کشورهای اتحادیه اروپا صدرنشین میزان مرگ‌های خودخواسته است؟

اداره آمار کمیسیون اروپا (یورواستات) اعلام کرد که نرخ خودکشی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا طی یک دهه گذشته ۱۳ درصد کاهش یافت.

بر پایه گزارش یورواستات، ۴۷ هزار و ۳۴۶ مرگ ناشی از خودکشی طی سال ۲۰۲۱ در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا رخ داد که معادل ۰.۹ درصد از انواع مرگ‌های گزارش شده در آن سال بود.

این در حالی است که شمار مرگ‌های ناشی از خودکشی در سال ۲۰۱۱، ۵۴ هزار و ۶۲۳ نفر گزارش شده که ۷ هزار و ۲۷۷ نفر بالاتر از آمار سال ۲۰۲۱ بود.

در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا، اسلوونی با ۱۹.۸ مرگ به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، بالاترین میزان خودکشی را در سال ۲۰۲۱ میلادی ثبت کرد و پس از آن لیتوانی (۱۹.۵) و مجارستان (۱۵.۷) قرار داشتند.

در مقابل، قبرس کمترین میزان مرگ و میر ناشی از خودکشی را ثبت کرد (معادل ۲.۷ مرگ در هر ۱۰۰ هزار نفر) و بالاتر از یونان (۴.۲) و ایتالیا (۵.۹) قرار گرفت.

داده‌های منطقه‌ای هم نشان می‌دهد که منطقه لیموزن در فرانسه بالاترین نرخ مرگ و میر ناشی از خودکشی را با ۲۱.۹ مرگ در هر ۱۰۰ هزار نفر ثبت کرده است.

همانند سال‌های گذشته، میزان خودکشی در میان مردان بیشتر از زنان بوده و مردان ۷۶.۷ درصد از کل مرگ‌های ناشی از خودکشی را به خود اختصاص دادند.

بیشترین تعداد مرگ و میر از خودکشی در اتحادیه اروپا در گروه سنی ۴۵ تا ۶۴ سال با ۱۷ هزار و ۴۴‍۱ مرگ ثبت شده معادل ۳۷ درصد از کل مرگ و میرها را رخ داد. گروه سنی ۶۵ سال و بالاتر با ۳۴ درصد در رتبه دوم قرار دارد.

روز ۱۰ سپتامبر به عنوان روز جهانی پیشگیری از خودکشی نامگذاری شده است.