افزودن سیر به رژیم غذایی برای کنترل قند و کلسترول خون

مصرف منظم سیر تازه خرد‌شده، پودر سیر، سیر سرخ‌شده یا هر شکل دیگری از سیر می‌تواند به کنترل قند و کلسترول خون کمک کند. مطالعه‌ای جدید، که شامل یک متاآنالیز از ۲۲ مطالعه‌ی قبلی و ۲۹ کارآزمایی تصادفی و کنترل‌شده توسط محققان دانشگاه‌های ساوت‌ایست و ژیانگ مینزو در چین است، این موضوع را تأیید می‌کند. این تحقیق نشان می‌دهد مصرف سیر با سطوح پایین‌تر گلوکز و برخی مولکول‌های چربی ارتباط دارد.

گلوکز و لیپیدها: مواد‌مغذی کلیدی

گلوکز و لیپیدها منابع انرژی مهمی برای بدن هستند و پایه بسیاری از عناصر سازنده در بدن را تشکیل می‌دهند. با این حال، رژیم‌های غذایی مدرن ممکن است باعث شود فرد مقدار زیادی از این مواد را مصرف کند که منجر به افزایش خطر مشکلات سلامتی می‌شود. سبک زندگی، از مصرف الکل گرفته تا برنامه‌های ورزشی، نیز بر میزان قند و چربی بدن تأثیر می‌گذارند.

نتایج تحقیقات

محققان در مقاله‌ای که در مجله Nutrients منتشر شده، بیان کردند: «در افراد سالم، متابولیسم گلوکز و لیپید به‌طور دقیق تنظیم می‌شود.» اختلال در این متابولیسم ممکن است به بیماری‌های مزمنی همچون تصلب شرایین، دیابت و بیماری کبد چرب منجر شود. استفاده از سیر از زمان‌های قدیم با بهبود سلامتی مرتبط بوده و مطالعات جداگانه نشان داده‌اند که سیر به تنظیم چربی و گلوکز کمک می‌کند.

تأثیرات مثبت سیر

بر اساس نتایج کلی این مطالعه، افرادی که در رژیم غذایی خود سیر مصرف می‌کردند، سطح گلوکز خون پایین‌تر، شاخص‌های کنترل طولانی‌مدت گلوکز بهتر، کلسترول HDL (کلسترول خوب) بیشتر و کلسترول LDL (کلسترول بد) و کلسترول کلی کمتری داشتند. اما، مصرف سیر تأثیری بر سطح تری‌گلیسیرید نداشت.

تحقیق بیشتر

داده‌ها برای اثبات تأثیر علی کافی نیست؛ بنابراین، نمی‌توانیم صرفاً با مصرف بیشتر سیر انتظار کاهش مستقیم خطر بیماری قلبی را داشته باشیم. اما، نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که این گیاه می‌تواند روشی آسان برای مدیریت سطح گلوکز و چربی باشد. تحقیقات بیشتر و مطالعات متمرکزتر ممکن است دلایل دقیق علت و معلولی مصرف سیر و کنترل سطح گلوکز و چربی را روشن کند.

اشکال مختلف سیر در مطالعات

متاآنالیز شامل مطالعاتی بود که از سه هفته تا یک سال طول کشید و انواع مختلفی از سیر را مورد بررسی قرار داد: سیر خام، عصاره‌ی سیر کهنه و قرص‌های پودر سیر.

مکانیسم‌های احتمالی

محققان نوشتند: «نتایج نشان داد که سیر تأثیر مفیدی بر گلوکز و چربی خون در انسان دارد و ارتباط آن‌ها از نظر آماری معنی‌دار بود.» مواد فعال مختلف در سیر ممکن است از طریق کاهش استرس اکسیداتیو تأثیرگذار باشند. سیر همچنین حاوی ترکیب آنتی‌اکسیدانی به نام آلین است که با مدیریت گلوکز خون، چربی‌های خون و میکروبیوم روده مرتبط است.

اهمیت رژیم غذایی

واضح است که رژیم‌های غذایی ما، چه خوب و چه بد، روی سلامتی ما در طولانی‌مدت تأثیر می‌گذارند. با نتایج این تحقیق، دلایل بیشتری برای افزودن سیر به رژیم غذایی خود داریم.