هشدار سازمان جهانی بهداشت درباره عوارض مصرف نوشیدنی‌های گیاهی به جای شیر در اروپا

سازمان جهانی بهداشت از افزایش مصرف نوشیدنی‌های گیاهی به جای شیر در اروپا خبر داده و نسبت به عوارض آن به‌ویژه برای زنان هشدار داده است.

در سال‌های اخیر، بسیاری از افراد به جای شیر گاو به نوشیدنی‌های گیاهی مانند شیر سویا، شیر جو دوسر و شیر بادام روی آورده‌اند. اما سازمان بهداشت جهانی هشدار داده است که محبوبیت و دسترسی بیشتر به این جایگزین‌های گیاهی می‌تواند به کمبود ید در منطقه اروپا منجر شود، زیرا این نوشیدنی‌ها جایگزین منابع اصلی ید مانند شیر، محصولات لبنی و ماهی نمی‌شوند.

نوشیدنی‌های گیاهی ید کافی برای بدن فراهم نمی‌کنند و این مسئله می‌تواند به‌ویژه بر سلامت زنان باردار که نیاز بیشتری به ید دارند تأثیر منفی بگذارد. دکتر هانس کلوگ، مدیر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت در اروپا، تأکید کرده است که مصرف ید در دوران بارداری برای رشد مغز جنین بسیار مهم است و در کشورهایی که به شیر به‌عنوان منبع ید تکیه دارند، اهمیت بیشتری دارد، زیرا بیشتر لبنیات جایگزین ید نمی‌شوند. او همچنین یادآور شد که زنان بیشتر از مردان در معرض خطر کمبود ید و بیماری‌های تیروئیدی هستند.

شیر و فرآورده‌های لبنی منابع مهم ید برای زنان باردار و کودکان در بسیاری از کشورهای اروپایی هستند، زیرا بسیاری از غذاها و مکمل‌های حیوانی با ید غنی می‌شوند. مصرف کافی ید در ماه‌های اول بارداری برای رشد مغز جنین ضروری است و میزان مورد نیاز مصرف ید برای یک زن باردار یا شیرده ۲۰۰ میکروگرم در روز است. ید برای سنتز هورمون‌های تیروئیدی که نقش اساسی در رشد و بلوغ سلول‌ها، حفظ دمای بدن، تنظیم مصرف انرژی و سنتز پروتئین دارند، ضروری است.

مدیر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت در اروپا افزود که کمبود ید می‌تواند اختلالات تیروئیدی قابل پیشگیری مانند ندول‌های تیروئیدی، گواتر و پرکاری تیروئید را به‌ویژه در بزرگسالان و افراد مسن افزایش دهد.