چرا میخچه در کف پا؟!

یک متخصص پوست و مو، دکتر علی ابراهیمی، درباره دلایل بروز میخچه در کف پا و روش‌های درمان آن توضیح داد. وی اشاره کرد که میخچه ضایعه‌ای پوستی است که اغلب به دلیل فشار وارد شده به ناحیه‌ای از پا ایجاد می‌شود.

میخچه معمولاً در نواحی از پا که تحت فشار یا تحریک قرار می‌گیرند، مثل سینه پا یا سطح خارجی انگشت کوچک، تشکیل می‌شود. البته در افرادی که انگشتان پای باریکی دارند، احتمال بروز میخچه بین انگشتان نیز وجود دارد.

استفاده از کفش‌های تنگ، نامناسب و غیراستاندارد از عوامل اصلی ایجاد میخچه است. همچنین، کفش‌هایی با کفه‌های نازک نیز می‌توانند منجر به بروز میخچه شوند.

افرادی که مشکلات ساختاری در پا دارند و هنگام راه رفتن نخست یک قسمت از کف پا و سپس سایر قسمت‌ها روی زمین قرار می‌گیرد، نیز بیشتر در معرض ابتلا به میخچه هستند.

وجود میخچه باعث درد و اختلال در راه رفتن فرد می‌شود.

برای درمان میخچه، نخست باید علت بروز آن رفع شود. مثلاً اگر فرد از کفش‌های تنگ یا نامناسب استفاده می‌کند، باید آن‌ها را با کفش‌های راحت و استاندارد جایگزین کند. تا زمانی که فشار روی پا وجود داشته باشد، احتمال بازگشت میخچه نیز هست.

پس از رفع علت اصلی، دارو تجویز می‌شود و در برخی موارد از لیزر یا جراحی استفاده می‌شود. همچنین، چسب میخچه نیز برای درمان این ضایعه پوستی به کار می‌رود.

این متخصص پوست و مو درباره تفاوت میخچه و زگیل کف پا نیز توضیح داد. هرچند این دو شباهت‌هایی دارند، زگیل به دلیل عوامل ویروسی ایجاد می‌شود و می‌تواند در هر نقطه از پا، حتی بین انگشتان و نقاطی که تحت فشار نیستند، ظاهر شود. زگیل دارای نقاط سیاه رنگی است که در میخچه دیده نمی‌شود.