هشدار سازمان جهانی بهداشت نسبت به داروی جعلی «سماگلوتاید» برای کاهش وزن و دیابت نوع ۲

سازمان جهانی بهداشت با هشدار جدی نسبت به تزریق داروی جعلی سماگلوتاید، که به عنوان دارویی پرفروش برای کاهش وزن، درمان چاقی و دیابت نوع ۲ شناخته می‌شود، نگرانی خود را اعلام کرد.

این هشدار مربوط به سه دسته جعلی از داروی تزریقی سماگلوتاید است. یکی از نسخه‌های معروف آن با نام تجاری «اوزمپیک» در سال ۲۰۲۳ در برزیل، بریتانیا و ایالات متحده کشف شد.

دکتر یوکیکو ناکاتانی، معاون مدیر کل سازمان جهانی بهداشت، درباره دسترسی به این داروها گفت: «سازمان جهانی بهداشت به متخصصان مراقبت‌های بهداشتی، مقامات نظارتی و مردم توصیه می‌کند که از وجود این داروهای تقلبی آگاه باشند.»

وی همچنین از ذینفعان خواست تا «استفاده از هرگونه داروی مشکوک را متوقف کرده و آن را به مقامات مربوطه گزارش دهند.»

تقاضای زیاد برای این داروها که با نام‌های دیگر «وی‌گووی» و «ریبلسوس» نیز عرضه می‌شوند، باعث کمبود در بازار و افزایش داروهای تقلبی شده است.

این داروها با تقلید از عملکرد هورمونی در روده، تولید انسولین را افزایش می‌دهند و خروج غذا از معده را کُند می‌کنند. شرکت داروسازی دانمارکی «نو وو نوردیسک» این دارو را به بازار عرضه می‌کند.

عوارض داروهای تقلبی

سازمان جهانی بهداشت به مردم هشدار داده است که داروها را از منابع تایید نشده خریداری نکنند. این سازمان همچنین استفاده از دو نسخه دیگر این داروها به نام‌های «وی‌گووی» و «ریبلسوس» را برای درمان دیابت به دلیل هزینه بالا توصیه نمی‌کند.

استفاده از نسخه جعلی «اوزمپیک» می‌تواند منجر به «درمان بی‌اثر» یا خطرات جدی و تهدید‌کننده برای بیماران شود.

آژانس دارویی اروپا (EMA) در اکتبر سال گذشته از کشف قلم‌های تقلبی «اوزمپیک» در اتحادیه اروپا و بریتانیا خبر داد.

برخی از بیماران پس از استفاده از نسخه‌های تقلبی این دارو در بیمارستان بستری شدند. افت قند خون یا «هیپوگلیسمی» و تشنج از عوارض جانبی احتمالی این داروهای تقلبی گزارش شده بود.

هشدار شرکت داروسازی آمریکایی

شرکت داروسازی «الی لی‌لی» نیز در همین هفته نسبت به وجود داروهای تقلبی کاهش وزن خود هشدار داد.

این شرکت آمریکایی اعلام کرد که علیه مراکزی که نسخه‌های تایید نشده یا ترکیبی «تیرزپاتید» را می‌فروشند، اقدام قانونی خواهد کرد. نگرانی این شرکت از افزایش محصولات تقلبی است که به همان دسته داروهای سماگلوتاید تعلق دارند.

«الی‌لی‌لی» هشدار داد که برخی از این داروهای ترکیبی حاوی باکتری، سطوح بالای ناخالصی، رنگ‌های متفاوت (صورتی به جای بی‌رنگ)، یا ساختار شیمیایی کاملا متفاوتی نسبت به داروهای تایید شده سازمان غذا و دارو هستند.