زیاده روی در مصرف شیرینی چه تاثیری بر کودکان دارد؟!

یک پزشک متخصص کودکان و تغذیه به والدین توصیه می‌کند که اجتناب از نگهداری شکلات و شیرینی در منزل خود داشته باشند. او پیشنهاد می‌دهد که شکلات و شیرینی را به عنوان جایزه به کودکان ندهند و با تنظیم یک برنامه منظم، تعداد مصرف شکلات و شیرینی توسط کودکان را کنترل کنند.

دکتر زهرا اباصلتی توضیح می‌دهد که برای پیشگیری از آسیب به دندان‌ها، به کودکان باید آموزش داد که پس از خوردن مواد قندی و شیرینی، به ویژه شکلات‌ها و آب نبات‌هایی که به سطح دندان چسبیده‌اند، دهان و دندان‌های خود را با آب و اگر ممکن است مسواک شستشو دهند.

او با اشاره به اینکه مصرف بی‌رویه تنقلات غذایی کم ارزش می‌تواند ذائقه غذایی کودکان را تغییر دهد، اظهار می‌کند که تحقیقات متعدد نشان داده است که مصرف مواد شور در کودکی می‌تواند به افزایش فشار خون در دوران بزرگسالی منجر شود. او همچنین افزوده که نوشیدن بی‌رویه نوشابه‌های گازدار علاوه بر ایجاد سیری کاذب، باعث اختلال در جذب مواد مغذی مانند کلسیم می‌شود.

دکتر اباصلتی به والدین توصیه می‌کند که کودکان را به مصرف تنقلات سنتی مثل نخودچی و کشمش، گردو، بادام، پسته، گندم برشته، برنجک، عدس برشته شده، توت خشک، انجیر خشک و برگه‌ها تشویق کنند. او برخی از کودکان که علاقه به مصرف گوشت ندارند را نیز به خوردن غذاهایی که از گوشت چرخ شده است، مانند ماکارونی، کتلت، همبرگر و کباب، تشویق می‌کند.

وی تأکید دارد که میزان نیاز به گروه شیر و لبنیات در سنین مدرسه ۲-۳ واحد در روز است، بنابراین اگر کودک علاقه به مصرف شیر ندارد، می‌توان از شیرهای طعم‌دار و یا تهیه مواد غذایی مانند فرنی و بستنی و کشک برای تأمین این مواد بهره گرفت.

این متخصص کودکان افزود که معمولاً کودکان در این سنین به مصرف سبزیجات تازه علاقه ندارند؛ بنابراین به والدین توصیه می‌شود که سبزی‌های خام مانند هویج، گوجه‌فرنگی، کاهو، گل‌کلم و سبزی‌های پخته را برای کودکان استفاده کنند.