پروتئین تازه شناسایی شده که می تواند با روند پیری مبارزه کند!

تحقیقات انجام شده توسط دانشمندان دانشگاه اوزاکا در ژاپن به شناسایی یک پروتئین به نام “HKDC1” منجر شده است که می‌تواند در پیشگیری از پیری و بیماری‌های مرتبط با کهولت سن نقش بسزایی ایفا کند.

این پروتئین موجود در سلول‌ها، به حفظ سلامت اندامک‌های میتوکندری و لیزوزوم – دو بخش اساسی در سلول‌ها – کمک کرده و در تولید انرژی و حفظ سلامت سلول‌ها نقش دارد.

هر سلول از بخش‌های کوچکتر به نام اندامک تشکیل شده است که در عملکرد مؤثر سلول‌ها نقش داشته و با افزایش سن یا بروز بیماری‌های مختلف، این اندامک‌ها آسیب می‌بینند و مشکلاتی مانند پیری را ایجاد می‌کنند.

شوهی ناکاروما، نویسنده اصلی تحقیقات، اظهار کرد: “عملکرد صحیح پروتئین HKDC1 می‌تواند از پیری سلول‌ها که با بیماری‌های مرتبط با افزایش سن مرتبط است، جلوگیری نماید.”

وی افزود: “پیری سلولی می‌تواند به عنوان عاملی مؤثر در بروز بیماری‌هایی نظیر بیماری‌های سیستم عصبی و بیماری‌های قلبی عروقی عمل نماید.”

به همین دلیل، عملکرد صحیح این پروتئین می‌تواند به کاهش احتمال بروز این بیماری‌ها از طریق جلوگیری از پیری سلولی تأثیر گذار باشد.

تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که پروتئین HKDC1 ممکن است در پیشگیری از برخی از بیماری‌های ریه و کبد نیز نقش داشته باشد.

این پروتئین چگونه از اندامک‌ها محافظت می‌کند؟

وظیفه میتوکندری، اندامکی درون سلول، تولید انرژی برای سلول است. زمانی که میتوکندری‌ها آسیب می‌بینند، باید حذف شوند تا سلول زنده بماند.

تحقیقات انجام شده توسط دانشمندان دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد که پروتئین HKDC1 به همراه پروتئین دیگری به نام TFEB برای حذف میتوکندری‌های آسیب‌دیده از اهمیت زیادی برخوردار است.