11 ماده غذایی معجزه‌گر برای افراد دیابتی

براساس آمار منتشر شده از تازه‌ترین مطالعه ملی در سال ۱۴۰۰، تعداد کل بیماران دیابتی در جمعیت بالای ۲۵ سال در ایران به بیش از ۷ میلیون نفر افزایش یافته و شیوع دیابت نیز در همان سال به ۱۴.۱۵ درصد گزارش شده است. همچنین شیوع پیش دیابت نیز در همین جمعیت به ۲۴.۷۹ درصد رسیده که بخش زنان ۲۳.۵۴ درصد و بخش مردان ۲۶.۳۵ درصد را تشکیل می‌دهد.

نرخ ابتلا به دیابت نوع ۲ به دلیل عادات ناسالم غذایی، استرس، کم‌فعالیتی و… در حال افزایش است. این در حالی است که رژیم غذایی سالم در کنار بهبود کیفیت زندگی، می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به این بیماری کمک کند.

به گفته دفتر آموزش و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت ایران، برخی از پیشنهادهای غذایی برای مدیریت بهتر قند خون معرفی شده است و به بیماران دیابتی توصیه می‌شود که حتماً ۱۱ گزینه غذایی زیر را در آشپزخانه‌شان داشته باشند:

دانه‌های کامل:

دانه‌هایی مانند برنج قهوه‌ای، کینوا و جو دو سر با وجود کربوهیدرات، به دلیل فیبر موجود در آنها بهتر از کربوهیدرات‌های ساده هضم می‌شوند. مصرف این دانه‌ها باید در حد اعتدال باشد.

تخم مرغ:

منبع غنی از پروتئین که می‌تواند به حفظ وزن مناسب کمک کند و سطح قند خون را کاهش دهد.

سیب‌زمینی شیرین:

منبع مفیدی از کربوهیدرات برای مبتلایان به دیابت است و حاوی فیبر و ویتامین C می‌باشد. سیب‌زمینی شیرین به بهبود حساسیت به انسولین کمک می‌کند.

ماهی‌های چرب:

مصرف ماهی‌هایی مانند قزل‌آلا و سالمون که غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد و از عوارض مرتبط با دیابت جلوگیری می‌کند.

سبزیجات تیره رنگ:

سبزیجاتی مانند کلم و اسفناج حاوی کمترین کربوهیدرات و کالری بوده و به دلیل پلی‌فنول‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین C موجود در آنها، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهند.

آووکادو:

میوه‌ای که حاوی فیبر غنی است و با کاهش قندخون و جلوگیری از تولید انسولین اضافی کمک می‌کند.

لوبیا:

لوبیا به حفظ قند خون کمک کرده و مصرف آن می‌تواند در کاهش سطح هموگلوبین A۱C به نفع بیماران دیابتی باشد.

ماست یونانی:

این نوع ماست معمولاً کمترین میزان کربوهیدرات را دارد و حاوی پروتئین زیادی است که به کاهش قند خون کمک می‌کند.

توت‌ها:

میوه‌هایی مانند توت که حاوی فیبر زیادی هستند و مصرف آنها می‌تواند در تثبیت قند خون کمک کند.

آجیل:

منبعی سالم از پروتئین، فیبر، منیزیم و چربی‌های سالم که در جلوگیری از ابتلا به مقاومت به انسولین نیز موثر است.

دارچین:

این ادویه مفید به بهبود حساسیت به انسولین، کاهش قندخون و کاهش جذب کربوهیدرات‌ها کمک می‌کند.