۵ دلیل علمی اهمیت به کتابخوانی!

«کتاب خوندن فقط برای تفریح نیست که! – پس برای چیه؟!»

کتاب خواندن صفای روح و روان است. از اینکه وقتی برای ورق زدن کتاب می‌گذارید و زمانتان را با دانستنی‌ها تقسیم می‌کنید خوشحال باشید. شما با این کار به خودتان و جسم و جانتان لطف می‌کنید!

زنان در شریک زندگی ایده‌آل خود به دنبال چه هستند؟

یکی از عادت‌های خیلی خوب در زندگی که اگر به آن مبتلا شوید نه تنها بد نیست که فوق‌العاده است کتاب خواندن است. برای آنها که اعتیاد به کتاب‌خوانی دارند بوی کتاب هم لذت‌بخش است. با اینکه قیمت کتاب روز به روز بالاتر می‌رود ولی لازم است که در سبد ماهانه‌ی زندگی بودجه‌ای برای این بخش فرهنگی قرار داده شود تا شاهد ثمرات و اثرات بی نظیر آن باشید. البته که استفاده از کتاب‌های الکترونیک، عضو کتابخانه‌ها شدن و همچنین قرض گرفتن از دیگران هم گزینه‌های دیگری است که می‌توانید برای کتاب خواندن با هزینه کم از آنها بهره بگیرید.

اما به راستی کتاب خواندن چه فایده‌ای دارد؟ آیا فقط صرف کردن زمان برای خواندن حرف‌های ذهن یک نویسنده کافی است؟! آیا واقعا دانسته‌های ما با این کار افزایش می‌یابد؟ محققان چه می‌گویند؟

کاهش استرس

تحقیقات نشان می‌دهد که با روزانه حتی 6 دقیقه کتاب خواندن، استرس شما تا حدود 70 درصد کاهش خواهد یافت! رقم قابل توجهی است آن هم در روزگاری که سطح استرس و اضطراب همه بالاست. این میزان نسبت به مصرف قهوه و چای خوردن، گوش دادن به موسیقی و حتی پیاده روی و ورزش هم بالاتر است. پس اگر دوست دارید کنترل کننده‌ی دغدغه‌ها و استرس‌هایتان باشید هرگز این موضوع را فراموش نکنید و این مقدار ناچیز را که زمان زیادی هم از شما نخواهد دزدید به مطالعه اختصاص بدهید.

افزایش طول عمر

باورتان می‌شود کسانی که روزانه 30 دقیقه مطالعه می‌کنند حدود 2 سال بیشتر از بقیه عمر می‌کنند؟ این نتیجه‌گیری را محققان دانشگاه بیل روند با مقایسه زندگی بیش از 36000 نفر از افراد 50 سال به بالا به دست آورده‌اند.

گسترش دایره لغات و بهبود مهارت نوشتاری

– کتاب خواندن علاوه بر اینکه ذهن و دید شما را باز می‌کند باعث می‌شود به صورت ناخودآگاه دایره واژگانتان افزایش یابد. برای همین اگر دقت کنید افرادی که کتاب می‌خوانند هنگام صحبت کردن از واژه‌های متنوع و بیشتری استفاده می‌کنند و مهارت نگارش و نوشتارشان هم بیشتر خواهد شد.

۱۰ رمان جذاب که باید بخوانید!

همدلی بیشتر

شاید فکر کنید خواندن رمان و داستان تاثیری بر زندگی افراد نخواهد گذاشت! در صورتی که محققان دانشگاه هاروارد در سال 2013 ثابت کرده‌اند که کسانی که ادبیات داستانی را به عنوان مطالعه انتخاب می‌کنند در درک احساسات بقیه و همدلی کردن خیلی موفقتر عمل می‌کنند.

افزایش انعطاف پذیری و خلاقیت

با پیگیری یک داستان و روند یک قصه، ذهن شما به سمت کشف حقایق بیشتر حرکت می‌کند. اطلاعاتی که به دردتان می‌خورد بیشتر نمایان می‌شود و هنگام تصمیم گیری توانایی بیشتری خواهید داشت و در برخورد با موانع و مشکلات هم انعطاف بیشتری خواهید داشت.

قدرت مغز

وقتی به خواندن کتاب می‌پردازید قدرت مغز شما بیشتر خواهد شد. مطالعه ورزش مغز است و همانطور که ورزش کردن برای جسم مفید است و توانایی آن را افزایش می‌دهد و عملکرد قلب و عروق شما بهتر خواهد شد، کتاب خواندن هم محرک مغز است. روند پیری آن را کند خواهد کرد و حتی از آلزایمر هم دور خواهید شد.

منبع: راهنماتو