10 ویژگی برجسته در افرادی که به دنبال عشق هستند، اما هرگز آن را پیدا نمی‌کنند!

بارها و بارها به ما گفته شده که «فقط عشق مهم است» و «عشق زندگی را به جریان می‌اندازد.»

برخی اشتباهات عام والدین در قبال فرزندان خود!

پس تعجبی ندارد که اکثر ما عشق را به نحوی تعقیب می‌کنیم که گویی زندگی بدون آن متوقف می‌شود. تعجب‌برانگیز است اما دقیقا همین استیصال مانعی است برای پیدا کردن عشقی که شایستگی‌اش را داریم.

چرا؟

چون نیاز به عشق ناشی از ویژگی‌های شخصیتی‌ای است که شانس ما را برای پیدا کردن عشق حقیقی از بین می‌برد.

در این مقاله با ما همراه باشید تا این 10ویژگی را با شما درمیان بگذاریم.

1.اعتیاد به عشق رمانتیک

شاعران و دون ژوآن‌ها و جماعت عاشق‌پیشه‌ای در میان ما هستند که 24ساعت در روز در کل هفته به عشق فکر می‌کنند. آن‌ها درباره پیدا کردن عشق، جنگیدن برای عشق، ماندن در عشق، داشتن دو عشق متفاوت ….فکر می‌کنند.

عشق، عشق، عشق. عشق از ذهن و زبان‌شان نمیفتد.

جهان آن‌ها بر مبنای عشق ساخته شده و بدون آن میمیرند. می‌شود این را به چشم دید!

چرا این ویژگی همه چیز را خراب می‌کند:

این حد از دیوانگی برای عشق ممکن است برای برخی (بهرحال شور و اشتیاق دارای جاذبه جنسی است) جذاب باشد اما بسیاری نمی‌توانند این حد از حرارت را تحمل کنند.

برخی از خودشان می‌پرسند: «آیا عشق تنها چیزی است که این افراد می‌توانند به آن فکر کنند؟» و «این آدم غیر از عشق‌ورزی دیگر چه کاری بلد است؟»

2.سخت تلاش می‌کنند تا طرف را تحت تأثیر قرار دهند

این آدم‌ها را می‌شناسید. این‌ها همان‌هایی هستند که چرخ‌وفلک می‌زنند و حرکات آکروباتیک می‌کنند تا فرد مورد نظر به آن‌ها توجه کند. این آدم‌ها هر زمانی که شخص مورد نظر را پیدا می‌کنند، تبدیل به آدمی می‌شوند که فکر می‌کنند آن آدم دوست خواهد داشت.

مثلا، اگر فکر کنند که آن آدم از دختران احساساتی خوشش می‌آید…آرایش‌های دودی دور چشم می‌کنند و به آهنگ‌های رمانتیک گوش می‌دهند.

اگر فکر کنند آن‌ها از دختران ورزشکار خوششان می‌آید، به رغم میل‌شان آنی تبدیل به دختران دونده 6صبح می‌شوند.

این تلاش برای دیده شدن حس مشمئزکننده‌ای ایجاد می‌کند.

چرا این کار همه چیز را خراب می‌کند:

بالاخره روزی خود واقعی‌تان را نشان خواهید دادید چون هیچ‌کس نمی‌تواند تا ابد چهره واقعی‌اش را پنهان کند. به محض اینکه این اتفاق میفتد آن‌ها رابطه‌شان را با شما قطع می‌کنند زیرا «شما تغییر کرده‌اید!»

به جز این، شما هم از این همه تلاش از خودتان منتفر می‌شوید. بعد از آن‌ها که به خاطرشان تلاش کردید خود حقیقی‌تان را تغییر دهید متنفر می‌شوید.

روراست، ایده خوبی نیست!

3.مضطرب‌اند

اغلب آدم‌هایی که عشق را تعقیب می‌کنند تیپ شخصیتی مضطرب دارند. آن‌ها اغلب تیپ شخصیتی A هستند که هدف‌محور و پرانرژی‌اند. همان‌هایی که می‌گویند: «من باید در سن 25سالگی ازدواج کنم، در سن 27سالگی دو تا بچه داشته باشم و در سن 28سالگی عمارت خودم را بنا کرده باشم.»

این تیپ شخصیتی همان تیپی است که از همه چیز فاجعه درست می‌کند: «وای خدای من، قرار است من در تنهایی بمیرم!»

این‌ها همان‌هایی هستند که تفکر سیاه و سفید دارند و مثلا می‌گویند: «هیچ‌کسی من را دوست ندارد چون من آدم دوست‌داشتنی‌ای نیستم!»

چرا این ویژگی ویران‌کننده است:

جستجوکردن عشق عالی است اما وقتی این جستجو صرفا ناشی از ترس و نگرانی باشد، مثل بال‌بال زدن مرغ سرکنده است. به عبارت دیگر، وقتی در این وضعیت به دنبال عشق هستید از منطق‌تان استفاده نمی‌کنید و عشقی را پیدا می‌کنید که حقیقتا شایسته نیست.

۱۰ نکته کاربردی برای یادگیری از فیلم‌ها در زندگی

4. چسبناک افراطی اند

آدم‌هایی که با استیصال به دنبال عشق هستند به تقریبا همه می‌چسبند. آن‌ها دوباره، سه‌باره و حتی هزارباره پیام می‌دهند. آن‌ها چندین‌بار در روز پیام می‌دهند و وقتی می‌پرسید چرا، می‌گوید: «هیچی …همین‌طوری…»

ماجرا وقتی کلافه‌کننده است که وقتی به قدر کافی توجه دریافت نمی‌کنند شما را متهم به بی‌عاطفگی می‌کنند.

چرا این ویژگی مخرب است:

نیازمندی، گاهی بامزه است، اما می‌تواند حال‌بهم‌زن هم بشود (هم برای فردی که می‌چسبد و هم برای فردی که به او می‌چسبند).

بار سنگینی است که همیشه احساس کنید باید مراقب احساسات فرد دیگری باشید، به خصوص اگر آن فرد بسیار مطالبه‌گر باشد.

5.بمباران عشقی می‌کنند

آدم‌هایی که عشق را تعقیب می‌کنند معمولا فکر می‌کنند که فقط یک بار شانس عاشقی دارند. برای همین وقتی شخصی را ملاقات می‌کنند که قدری برای‌شان جذاب است، هر چیزی در چنته دارند رو می‌کنند.

همان هفته اول برای‌شان هدیه می‌خرند، بعد می‌گویند «عاشقتم!» و حتی قبل از پایان ماه اول آشنایی درباره ازدواج حرف می‌زنند.

آن‌ها همان‌هایی هستند که حتی با وجودی که هنوز با یک غریبه طرف هستند به او می‌گویند: «تو به زندگی من معنا دادی!»

چرا این ویژگی خراب می‌کند:

آدم‌هایی که خیلی زود خیلی گرم می‌گیرند اغلب دیگران را می‌ترسانند. این رفتار نه تنها استیصال زیادی شما را نشان می‌دهد بلکه باعث می‌شود طرف مقابل نگران شود.

آن‌ها با خودشان فکر می‌کنند: «آتش تند زود خاکستر می‌شود! یا اگر اینقدر راحت عاشق هر کسی می‌شود پس می‌تواند عاشق آدم‌های دیگر هم بشود!»

6.آن‌ها عاشق هیجان تعقیب‌وگریزاند

آدم‌هایی هستند که مدام عشق را تعقیب می‌کنند اما به محض اینکه عشق در مقابل‌شان زانو می‌زند علاقه‌شان تمام می‌شود. بعد به سراغ نفر بعدی می‌روند.

این‌ها همان‌هایی هستند که فقط دوست دارند یکی آنچنان عاشق‌شان شود که برای‌شان پیراهن چاک دهد! آن‌ها از این وضعیت هیجان‌زده و اغنا می‌شوند. این باعث می‌شود که حس خواستنی و ستایش‌برانگیز بودن بکنند.

اغلب این آدم‌ها خوشیفته‌هایی هستند که فقط نسبت به خودشان حس خوبی دارند.

چرا این ویژگی ویران‌کننده است:

این افراد فقط از فردی به فرد دیگر می‌پرند و به همه آسیب می‌زنند. اگر این سرگرمی مورد علاقه‌تان باشد، به تدریج کرخت می‌شوید و پیدا کردن پیوندهای اصیل با دیگران برای‌تان دشوار می‌شود.

درضمن، شهرت بدی هم پیدا می‌کنید و دیگران دیگر به شما اعتماد نمی‌کنند و پیدا کردن عشق واقعی برای‌تان دشوار می‌شود.

7.هر آدمی که به آن‌ها توجه کند عاشقش می‌شوند

عشق می‌تواند کورمان کند، اما استیصال نیز چنین خاصیتی دارد.

آدم‌هایی که مدام در تعقیب عشق‌اند ممکن است آنقدر مستأصل شوند که عاشق هر کسی ـ به معنای واقعی کلمه هر کسی ـ شوند که به آن‌ها توجه نشان می‌دهد.

آن‌ها حتی آگاه نیستند که این کار را از روی استیصال انجام می‌دهند. در آن‌ لحظه فکر می‌کنند که حقیقتا عاشق شده‌اند.

آنچه در لحظه برای این افراد مهم است آن است که کسی دوست‌شان دارد!

چرا این ویژگی بد است:

به محض اینکه آن شور اولیه خاموش می‌شود، تازه می‌فهمید که چه تصمیم وحشتناکی گرفته‌اید. شما واقعا عاشق آن آدم نشده بودید، شما فقط شیفته توجه بودید!

8.وضعیت تأهل را معادل ارزش شخص می‌دانند

این افراد شیوه تفکر کم‌عمقی دارند. از نظر آن‌ها:

تجرد= حتما ایرادی چیزی دارم. یا زشتم یا لیاقت عشق را ندارم.

ارتباط =وای، حتما خیلی فوق‌العاده هستی. بهرحال یکی پیدا شده که تو رو برای یک عمر زندگی انتخاب کرده.

این شیوه تفکر نشان می‌دهد که آن‌ها تشنه بودن در رابطه هستند. آن‌ها هر کاری لازم باشد می‌کنند تا یکی پیدا شود و عاشقشان شود و از منطقه تجرد که به گمان‌شان منطقه «بازنده‌ها»ست خارج‌شان کند.

چرا این طرز فکر تخریب‌گر است:

این فکر باعث می‌شود طرف مقابل حس کند مورد سوء استفاده قرار گرفته است ـ مثل اینکه شما او را می‌خواهید که نهایتا حس بهتری نسبت به خودتان پیدا کنید.

9.ذهنیت کمیابی دارند

«وای نه اگر هیچ‌وقت عشق را پیدا نکنم چی؟»

«اگر این تنها شانسم برای عاشقی باشه چی؟»

آن‌ها همواره فکر می‌کنند که عشق در حال تمام شدن است. مثل اینکه عشق یک پیشنهاد محدود است که به محض رسیدن به سن مشخصی منقضی می‌شود.

یا مثل اینکه فقط تعداد محدودی مرد خوب برای تعداد معینی زن خوب وجود دارد.

به همین دلیل است که وقتی فردی از راه می‌رسد آن‌ها چنان دودستی به طرف می‌چسبند که طرف می‌ترسد. اگر اوضاع با این فرد خوب پیش نرود، سریع به سراغ نفر بعدی می‌روند که به دستش بیاورند.

چرا این طرز فکر خراب می‌کند:

این طرز فکر منجر به تصمیمات تنشی و تکانشی می‌شود.

تصور کنید وارد یک رابطه نه‌چندان خوب بشوید زیرا فکر می‌کنید که انتخاب آخر شب است و مغازه‌ها را می‌بندند. حالا ازدواج تبدیل به یک تله می‌شود. چه کار کردی با خودت؟ حالا دیگر پیدا کردن عشق واقعی، صرفا به دلیل ناشکیبایی‌تان، به صفر می‌رسد.

درباره این ۱۰ موضوع به کسی توضیح ندهید!

10.آن‌ها در بخش عشق‌ورزی به خود ضعیف‌اند

آن‌ها می‌خواهند احساس خوبی نسبت به خودشان پیدا کنند اما متأسفانه از خودشان شروع نمی‌کنند. نیاز دارند که دیگران به آن‌ها احساس خوبی بدهند!

آن‌ها نیاز دارند قبل از اینکه خودشان، خودشان را دوست داشته باشند، دیگران آن‌ها را دوست بدارند!

آن‌ها می‌خواهند شخصی به آن‌ها یادآوری کند که جذاب‌، باهوش، زیبا و همه‌چیز تمام‌اند و البته که دوست دارند یک عاشق این کار را برای‌شان بکند.

اگر این تحسین‌ها از جانب یک دوست یا خودشان باشد برای‌شان معتبر نیست.

به محض اینکه عشق را پیدا می‌کنند هم الویت را از روی خودشان بر می‌دارند. آن‌ها همه عشق‌شان را به این امید که به خودشان برمی‌گردد به نفر مقابل‌شان نثار می‌کنند. اما اغلب این اتفاق نمیفتد و شکست می‌خورند.

چرا این ویژگی مخرب است:

عزت نفس پایین و ناتوانی در دوست‌داشتن خودمان، این‌ها دو دلیلی هستند که باعث می‌شوند نتوانیم عشق را پیدا کنیم. شما آدم اشتباه را پیدا می‌کنید و حتی اگر بتوانید شریک عشقی‌تان را پیدا کنید، اغلب به کاهدان می‌زنید.

هرچه باشد کسی که نمی‌داند چگونه خودش را دوست داشته باشد نمی‌تواند دیگری را هم دوست بدارد.

سخن آخر

قبل از هر چیز یادآوری این نکته ضروری است که بسیاری از رفتارهای بالا می‌توانند ناشی از ناآگاهی یا مشکلات زمینه‌‌ای‌تر باشند. ما در این مقالات به مشکلات ریشه‌ای روان‌کاوانه نمی‌پردازیم.

پیدا کردن عشق نمی‌تواند هدف زندگی باشد، پس باید از تعقیب کردن آن، به شکلی که انگار عشق رمانتیک تنها چیزی است که در زندگی باید به آن دست یافت، دست برداریم. اما همیشه می‌توانیم آماده استقبال کردن از عشق باشیم و می‌توانیم با اشتغال در هر چیزی که می‌تواند در پیدا کردن عشق کمک‌مان کند، عشق واقعی را پیدا کنیم.

منبع: راهنماتو