علت شیوع بیشتر آنفلوانزا و سرماخوردگی با سرد شدن هوا!

همه ما می‌دانیم که در زمستان، شیوع سرماخوردگی و آنفولانزا افزایش می‌یابد. انگار که ویروس‌ها و باکتری‌ها به همراه سرمای هوا به فعالیت می‌پردازند.

با این حال، این میکروب‌ها و ویروس‌ها در طول سال وجود دارند. اما چرا وقتی هوا سرد می‌شود، احتمال مبتلا شدن به سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونا بیشتر می‌شود؟

دانشمندان اخیراً دلیل بیولوژیکی این پدیده را کشف کرده‌اند. در واقع، در آب و هوای سرد، پاسخ ایمنی در بینی کاهش می‌یابد.

یک مطالعه اخیر که در سال ۲۰۲۲ در مجله “The Journal of” منتشر شده است، نشان می‌دهد که کاهش دمای داخل بینی تا ۵ درجه سانتی‌گراد، تقریباً ۵۰ درصد از میلیارد‌ها سلول مفید در بینی را از بین می‌برد.

بنابراین، هوای سرد منجر به افزایش عفونت‌های ویروسی می‌شود؛ زیرا شما عملاً نیمی از پاسخ ایمنی خود را با افزایش کمی دما از دست می‌دهید.

وقتی یک ویروس یا باکتری تنفسی وارد بینی می‌شود، بخش جلویی بینی به سرعت میکروب را تشخیص می‌دهد. بعد، سلول‌های پوشاننده بینی میلیاردها وزیکول خارج‌سلولی را ایجاد می‌کنند که به منظور مبارزه با این میکروب‌ها طراحی شده‌اند.

وزیکول‌ها عمل می‌کنند که ویروس‌ها به جای سلول‌ها به آنها متصل شوند؛ این وزیکول‌ها به سرعت با مخاط بینی دفع می‌شوند و به تکثیر ویروس‌ها اجازه نمی‌دهند.

مطالعات نشان می‌دهد که هنگامی که بینی مورد حمله قرار می‌گیرد، تولید وزیکول‌های خارج‌سلولی تا ۱۶۰ درصد افزایش می‌یابد.

علاوه بر این، سلول‌های بدن دارای میکروRNA هستند که به عنوان یک کشنده ویروسی عمل می‌کنند و به میکروب‌های مهاجم حمله می‌کنند.

در نتیجه، بینی با استفاده از این ابزارهای قدرتمند به مبارزه با ویروس‌ها می‌پردازد. اما در هوای سرد چه اتفاقی می‌افتد؟

برای بررسی این موضوع، ۴ شرکت‌کننده در مطالعه به مدت ۱۵ دقیقه در معرض دمای ۴.۴ درجه سانتی‌گراد قرار گرفته و سپس شرایط داخل حفره‌های بینی آن‌ها بررسی شد.

نتایج نشان می‌دهد که وقتی در معرض هوای سرد قرار می‌گیرید، دمای بینی تا ۱۲ درجه سانتی‌گراد کاهش می‌یابد و این باعث از بین رفتن کامل سد دفاعی بینی می‌شود.