آیا نوشیدن الکل دیگران را در نگاه ما “جذابتر” می کند؟!

دانشمندان در آمریکا به تازگی در یک تحقیق سعی کرده‌اند به این پرسش پاسخ دهند که آیا مصرف الکل تاثیری در افزایش جذابیت ظاهری افراد دیگر در نظر ما دارد یا خیر؟

محققان در دانشگاه پرینستون آمریکا در تحقیقی جدید به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف الکل به تنهایی باعث افزایش جذابیت افراد در نظر دیگران نمی‌شود؛ به عبارتی، الکل باعث تغییر نظر دیگران در مورد جذابیت شما نمی‌شود. اما به جای اینکه تغییری در جذابیت ظاهری افراد دیگر ایجاد کند، به افراد شجاعت می‌دهد تا به افرادی که از قبل جذاب می‌یابند نزدیک‌تر شوند و ارتباط برقرار کنند.

یک باور متداول در میان برخی افراد این بوده است که افزایش سطح الکل در خون باعث می‌شود دیگران شما را جذاب‌تر بپندارند. این اثر به نام “عینک آبجو” شناخته می‌شود و از دهه ۸۰ میلادی وارد فرهنگ عامه شده است.

دانشمندان در موسسه تحقیقات استنفورد کالیفرنیا در تلاش برای بررسی این فرضیه، ۳۴ مرد جوان ۲۱ تا ۲۷ ساله را مورد بررسی قرار دادند. این مردان میزان جذابیت ۱۶ زن را بر اساس تصاویر آن‌ها، ابتدا بعد از مصرف نوشیدنی بدون الکل و سپس بعد از مصرف الکل، ارزیابی کردند و چهار نفر را انتخاب کردند که بیشترین تمایل به گذراندن وقت با آن‌ها در یک ملاقات عاشقانه داشتند.

نتایج این بررسی نشان داد که رتبه‌بندی جذابیت زنان در نظر این مردان، قبل و بعد از مصرف الکل، تغییر نکرده است.

دکتر مایکل سایت، استاد در دانشگاه استنفورد کالیفرنیا، در این زمینه توضیح می‌دهد: “اثر شناخته شده به نام ‘عینک آبجو’ گاهی در تحقیقات قبلی به نمایش درآمده است، اما نه به اندازه‌ای که انتظار می‌رود. در واقع، مصرف یا عدم مصرف الکل تفاوتی در نحوه ارزیابی جذابیت از سوی شرکت‌کنندگان نداشت.”

با این حال، مصرف الکل تفاوت مهمی را از نظر تعامل اجتماعی نشان داد. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که مردانی که الکل مصرف کرده بودند، ۱.۷۱ برابر بیشتر از زمانی که هوشیار بودند، تمایل داشتند با یکی از چهار نفر جذاب در لیست خود قرار ملاقات بگذارند.

دانشمندان می‌گویند که این نتایج نشان می‌دهند که الکل اگرچه ممکن است ارزیابی ما از زیبایی را تغییر ندهد، اما نقش مهمی در افزایش اعتماد به نفس در تعاملات اجتماعی ایفا می‌کند. به طور ساده‌تر، الکل بیشتر از آنکه عاملی برای افزایش جذابیت شما باشد، مایعی است که می‌تواند شجاعت و اعتماد به نفس فرد را افزایش دهد.

دانشمندان در مقاله خود ذکر کرده‌اند: “شاخص ادراک جذابیت فیزیکی (PPA) هرچند به عنوان یک فاکتور اساسی برای تحلیل روابط انسانی به کار می‌رود، با این حال به ندرت در رابطه با الکل مورد مطالعه قرار می‌گیرد و رویکردهای موجود اغلب بر روی رتبه‌بندی ساده‌ای از جذابیت تکیه می‌کنند. این در شرایطی است که شاخص ادراک جذابیت فیزیکی می‌تواند به توضیح اثرات مفید و مضر الکل کمک کند.”

این تحقیقات می‌تواند برای درمانگران و محققانی که پیچیدگی‌های اثرات اجتماعی الکل را بررسی می‌کنند، اطلاعات مفیدی فراهم کند.

نتایج این مطالعه در نشریه علمی “Journal of Studies on Alcohol and Drugs” منتشر شده است.