با قطع مصرف قرص‌های ضدبارداری، چگونه آکنه را درمان کنید!

چه در حال تلاش برای بچه دار شدن باشید و چه دیگر تمایلی به استفاده از کنترل بارداری هورمونی ندارید، دلایل متعددی برای قطع مصرف قرص وجود دارد.

در بیشتر موارد، توقف کنترل بارداری یک فرآیند آسان است. اگر به دلایل دیگری کنترل بارداری هورمونی را متوقف می کنید، اما همچنان نگران بارداری هستید، باید به روش دیگری از پیشگیری از بارداری روی بیاورید.

با این حال، از منظر هورمونی، این یک فرآیند صاف و ساده است، با بدن شما به طور طبیعی از جایی که متوقف شده است.

متأسفانه، قطع کنترل بارداری هورمونی اغلب می تواند اثرات منفی بر روی پوست شما داشته باشد. از آنجایی که هورمون‌های موجود در برخی از قرص‌های ضدبارداری به درمان و پیشگیری از آکنه کمک می‌کنند، ترک این قرص‌ها می‌تواند باعث شود که بیشتر از حد معمول جوش‌های سرسفید، سرسیاه و سایر جوش‌ها را تجربه کنید.

گاهی اوقات به عنوان “آکنه پس از قرص” شناخته می شود، مقابله با شیوع آکنه پس از توقف استفاده از کنترل بارداری جالب نیست. خوشبختانه، راه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید آکنه‌های بعد از مصرف قرص خود را کنترل کنید تا بدون استفاده از قرص‌های ضدبارداری پوست خود را شفاف و بدون آکنه نگه دارید.

در زیر، ما توضیح داده‌ایم که چرا آکنه بعد از قرص ایجاد می‌شود، و همچنین بهترین درمان‌ها برای تحت کنترل نگه داشتن آکنه بعد از قرص را توضیح داده‌ایم.

چرا آکنه بعد از قرص ایجاد می شود؟

در حال حاضر، FDA سه قرص ضد بارداری را به عنوان درمان آکنه تأیید کرده است: Yaz

®

، Estrostep

®

و Ortho Tri-Cyclen

®

.

همه این قرص ها حاوی ترکیبی از هورمون های پروژسترون و استروژن هستند. این ترکیب از هورمون ها در کنار هم می توانند تولید هورمون های آندروژنی مانند تستوسترون را در بدن شما سرکوب کنند.

هر چه سطح تستوسترون شما بالاتر باشد، بدن شما سبوم بیشتری تولید می کند (نوعی روغن طبیعی که برای محافظت از پوست شما استفاده می شود). با کاهش تولید تستوسترون در بدن، قرص های ضد بارداری ترکیبی می توانند سطح سبوم شما را به میزان قابل توجهی کاهش دهند و در نتیجه پوست چرب کمتری داشته باشند.

در حالی که داشتن مقداری سبوم روی پوست خوب است، سطوح بالای سبوم می تواند آکنه شما را بدتر کند. سبوم می تواند منافذ شما را مسدود کند و به عنوان بستری برای رشد باکتری ها، همه چیز را از جوش های جزئی گرفته تا آکنه های کیستیک ملتهب و دردناک ایجاد کند.

وقتی شروع به استفاده از قرص های ترکیبی ضد بارداری مانند Yaz، Estrostep یا Ortho Tri-Cyclen می کنید، سطح تستوسترون در گردش شما به تدریج کاهش می یابد. به همین دلیل است که ممکن است در طی دو تا سه ماه اول استفاده از کنترل بارداری متوجه جوش‌ها و آکنه‌های کمتری شوید.

آکنه پس از قرص زمانی اتفاق می افتد که این روند معکوس شود. هنگامی که مصرف ضدبارداری را متوقف می کنید، سطح تستوسترون بدن شما می تواند از سرکوب شده به حالت عادی بازگردد و در این فرآیند تولید سبوم شما را افزایش دهد.

از آنجایی که مدتی طول می کشد تا بدن شما شروع به تولید سطوح طبیعی سبوم کند، آکنه بعد از قرص معمولاً فوری نیست. حتی اگر مستعد ابتلا به آکنه هستید، پوست شما ممکن است تا مدتی بعد از قطع مصرف هورمونی ضد بارداری شفاف بماند. هیچ چارچوب زمانی دقیقی وجود ندارد، زیرا هر فرد – و بدن هر فرد – متفاوت است.

آکنه بعد از قرص روی همه افراد متفاوت است. این امکان وجود دارد که پوست شما به همان حالت قبل از شروع استفاده از قرص برگردد. این بدان معناست که اگر قبل از استفاده از روش ضد بارداری آکنه خفیف داشتید، جوش های بعد از قرص نیز احتمالاً خفیف خواهند بود.

همچنین به این معنی است که اگر قبل از استفاده از قرص آکنه شدید، ملتهب یا کیستیک داشتید، باید برای احتمال بازگشت جوش هایتان آماده باشید.

با این حال، بسته به زمانی که برای اولین بار از این قرص استفاده کرده اید و مدت زمانی که از آن استفاده کرده اید، ممکن است هیچ جوش و آکنه نامطلوبی را تجربه نکنید – بسیاری از خانم ها اینطور نیستند. از زمانی که شروع به مصرف آکنه می کنید تا زمانی که تصمیم به توقف آن می گیرید، “رشد” آکنه غیرمعمول نیست.

در هر صورت، بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که ارتباط باز و صادقانه با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود را حفظ کنید. آنها می توانند به شما در درک وضعیت آکنه پس از قرص کمک کنند و درمان هایی را توصیه کنند که برای شما، نوع پوست و سبک زندگی شما بهترین کار را دارند.

آیا آکنه بعد از قرص دائمی است؟

تجربه آکنه پس از قرص هر فرد متفاوت است. برخی از افراد پس از قطع کنترل بارداری، قبل از اینکه آکنه خود به خود ناپدید شوند، بدون استفاده از هیچ درمانی، دوره ای از جوش زدن آکنه را تجربه می کنند.

آکنه بعد از قرص اغلب در چند ماه اول پس از قطع مصرف قرص های هورمونی خود در بدترین حالت خود قرار دارد. همانطور که بدن شما تولید آندروژن خود را افزایش می دهد، پوست شما بیشتر مستعد پوسته شدن است و در نتیجه جوش های بدتر و جوش های بیشتر ایجاد می شود.

در بیشتر مواقع، اگر از نظر سنی مشابه زمانی که مصرف قرص را شروع کرده اید، هستید، احتمالاً آکنه شما مانند قبل از شروع استفاده از داروهای ضد بارداری هورمونی خواهد بود.

به همین دلیل، معمولاً بهتر است به جای اینکه امیدوار باشیم آکنه پس از قرص به خودی خود از بین برود، فعالانه درمان شود.

نحوه درمان آکنه بعد از قرص

اگر آکنه بعد از قرص شما ظرف چند ماه از بین نرفت، می توانید از چندین دارو برای درمان آن استفاده کنید. موثرترین درمان برای آکنه بعد از قرص، داروهای موضعی مانند ترتینوئین و کلیندامایسین است.

ترتینوئین

ترتینوئین یک رتینوئید موضعی است. معمولاً به صورت کرم فروخته می شود و با سرعت بخشیدن به سرعت تولید سلول های پوستی جدید در بدن شما کار می کند.

در حالی که ترتینوئین مستقیماً تولید سبوم پوست شما را کاهش نمی دهد، میزان پوست مرده روی سطح صورت شما را کاهش می دهد. این، از جمله موارد دیگر، باعث می‌شود که سبوم منافذ شما را مسدود کند و باعث ایجاد جوش شود.

ترتینوئین علاوه بر جلوگیری از آکنه، چندین مزیت جالب ضد پیری نیز دارد. این امر با کاهش دید چین و چروک ها و خطوط لبخند و همچنین بهبود لکه های بی رنگ و پرپیگمانته پوست مرتبط است.

ترتینوئین دو تا سه ماه طول می کشد تا آکنه را متوقف کند، در طی آن شما متوجه بهبود تدریجی پوست خود خواهید شد. اکثر مردم پس از شش تا 12 ماه استفاده روزانه متوجه فواید کامل ترتینوئین می شوند.

راهنمای ما برای استفاده از ترتینوئین برای آکنه هورمونی به جزئیات بیشتری در مورد نحوه عملکرد ترتینوئین و همچنین نحوه استفاده از آن برای درمان جوش های آکنه بعد از قرص می پردازد.

کلیندامایسین

کلیندامایسین یک آنتی بیوتیک موضعی است. این کار با خلاص شدن از شر باکتری هایی که روی سطح پوست شما زندگی می کنند و جوش های آکنه را بدتر می کند، عمل می کند.

مانند ترتینوئین، کلیندامایسین مستقیماً سطح سبوم شما را کاهش نمی دهد. با این حال، نقش مهمی در جلوگیری از عفونی شدن و ملتهب شدن آکنه ایفا می کند و به شما کمک می کند تا خطر ابتلا به آکنه کیستیک را کاهش دهید.

گاهی اوقات کلیندامایسین همراه با ترتینوئین استفاده می شود. این دو دارو از زوایای مختلف با آکنه مبارزه می‌کنند، ترتینوئین خطر بروز جوش را کاهش می‌دهد و کلیندامایسین به کاهش شدید جوش‌ها کمک می‌کند.

راهنمای ما برای استفاده از کلیندامایسین برای آکنه به جزئیات بیشتری در مورد نحوه عملکرد موضعی کلیندامایسین و همچنین نحوه استفاده از آن برای درمان جوش های آکنه بعد از قرص می پردازد.

راه های دیگر برای مبارزه با آکنه بعد از قرص

در حالی که داروهای مبتنی بر علم مانند ترتینوئین و کلیندامایسین همیشه بهترین نتایج را برای شما به ارمغان می‌آورند، کارهای دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید پس از قطع مصرف قرص برای مقابله با جوش‌های آکنه انجام دهید:

ـ صورت خود را مرتب بشویید.

بهتر است حداقل دو بار در روز صورت خود را بشویید تا سبوم در سطح سالم بماند. اگر پوستی به طور طبیعی چرب دارید، با استفاده از شستشوی صورت پیشگیری کننده از آکنه یک بار در صبح و یک بار در شب آن را تا حد امکان تمیز نگه دارید.

به یاد داشته باشید که شستشوی زیاد می تواند پوست شما را تحریک کند و آکنه را بدتر کند. حداکثر، دو بار در روز صورت خود را بشویید تا سطح چربی در حد متوسط باشد بدون اینکه آسیبی به پوست شما وارد شود.

ـ از محیط های چرب دوری کنید.

محیط های چرب مانند آشپزخانه های تجاری می توانند با قرار دادن پوست در معرض چربی اضافی، آکنه شما را بدتر کنند. در صورت امکان، از گذراندن وقت در محیط های چرب و چرب که می تواند آکنه شما را بدتر کند، خودداری کنید.

ـ ورقه های جاذب روغن را حمل کنید.

اگر پوست چرب دارید، یک بسته ملحفه جاذب روغن را به کیف خود اضافه کنید. پاک کردن روغن می تواند به شما کمک کند تا از ایجاد جوش در نواحی مانند بینی، لب بالایی و پیشانی که اغلب در طول روز چرب می شوند، جلوگیری کنید.

ـ جوش زدی؟ اونو تنهاش بذار.

هر چقدر هم که وسوسه انگیز باشد، دست زدن به جوش هایتان (یا بدتر از آن، بیرون کشیدن آنها) راه خوبی برای جلوگیری از آکنه نیست. اگر جوش زدید، از دست زدن به آن خودداری کنید، زیرا انگشتان شما اغلب می توانند باکتری های مضر را به پوست شما منتقل کنند.

ـ از لوازم آرایشی غیر کومدون زا استفاده کنید.

هنگامی که در حال خرید لوازم آرایش هستید، بررسی کنید که محصولاتی که خریداری می کنید غیر کومدوژنیک باشند. آرایش غیر کومدوژنیک از فرمول ایمن برای آکنه استفاده می کند که برای جلوگیری از مسدود شدن منافذ طراحی شده و پوست شما را بدون لک نگه می دارد.

ـ بعد از تمرین دوش بگیرید.

پس از ورزش یا گذراندن زمانی در محیط مرطوب، حتما دوش بگیرید. دوش گرفتن درست بعد از ورزش مدت زمانی را که پوست شما در معرض عرق قرار می‌گیرد محدود می‌کند و خطر بروز آکنه را کاهش می‌دهد.

ـ روزانه چای سبز یا سیاه بنوشید.

در حالی که چای سبز و سیاه از آکنه جلوگیری نمی کنند، هر دوی این چای ها دارای خواص ضد التهابی ملایمی هستند، به این معنی که ممکن است جوش های آکنه شما را شدیدتر و تحریک کننده تر کنند.

درباره درمان آکنه بیشتر بدانید

اگر قبلاً از قرص های ضدبارداری برای درمان و پیشگیری از آکنه استفاده کرده اید، مهم است که اگر تصمیم به قطع مصرف قرص دارید، آماده باشید.

آکنه بعد از قرص می تواند از چند جوش اضافی تا جوش های شدید و دردناک متغیر باشد. با استفاده از درمان‌های موضعی که در بالا توصیه کردیم، معمولاً می‌توانید آکنه بعد از قرص را تحت کنترل نگه دارید و از بروز جوش‌های آینده جلوگیری کنید.

آیا می خواهید در مورد درمان آکنه بیشتر بدانید؟ راهنمای ما در مورد علل آکنه به جزئیات بیشتر در مورد دو نوع رایج آکنه می‌پردازد، و راهنمای ما برای درمان آکنه به درمان‌های مبتنی بر علمی بیشتری می‌پردازد که می‌توانید برای محافظت از پوست خود، خلاص شدن از شر جوش‌ها و جلوگیری از جوش‌ها استفاده کنید.