شناسایی جنسیت از بوی دست افراد

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که بوی باقی‌مانده از دست افراد قادر است جنسیت آن‌ها را فاش کند.

استفاده از سگ‌ها در تحقیقات جنایی برای شناسایی و ردیابی افراد بر اساس بوی آن‌ها معمولی است.

اگرچه پژوهش‌ها وجود بوهای مختلف در بدن انسان را تأیید کرده‌اند، اما تا به حال علم جامعه در زمینه تجزیه و تحلیل ویژگی‌های بوی انسان در آزمایشگاه پیشرفت چندانی نداشته است.

مطالعه جدیدی که در دانشگاه بین‌المللی فلوریدا انجام شده است، نشان می‌دهد که می‌توان بر اساس بوی دست، جنسیت یک فرد را تشخیص داد. تحقیقات بیشتر همچنین نشان می‌دهد که می‌توان با تجزیه و تحلیل بوی انسان، سن، گروه نژادی یا قومیتی فرد را نیز شناسایی کرد.

نویسندگان این مطالعه در مقاله خود آمده‌اند: “این روش می‌تواند زمانی مورد استفاده قرار گیرد که شواهد دیگری مانند اثرانگشت موجود نباشد.”

دانشمندان می‌گویند که در صورت تأیید نتایج از طریق تحقیقات بیشتر، این روش می‌تواند در شناسایی بسیاری از ویژگی‌های هویتی مجرمان بالقوه مورد استفاده قرار گیرد.

در مطالعه جدیدی که تحت هدایت پروفسور کنت فورتون، استاد شیمی پزشکی قانونی، انجام شده است، محققان از تکنیکی به نام “طیف‌سنجی جرمی” برای تجزیه و تحلیل ترکیبات بویایی موجود در کف دست ۶۰ نفر (نیمی مرد و نیمی زن) استفاده کردند.

بوی انسان مجموعه‌ای پیچیده از ترکیبات آلی فرار (VOCs) است که تحت تأثیر ژنتیک، عوامل محیطی و ترشحات فیزیولوژیکی قرار می‌گیرند. این بوی فرد به دلیل ریزش مداوم لایه بیرونی پوست در محیط باقی می‌ماند.

پس از شناسایی ترکیبات موجود در هر نمونه، از جمله اسیدها، الکل‌ها، آلدئیدها، هیدروکربن‌ها و ترکیبات دیگر، پژوهشگران بررسی کردند آیا می‌توانند بر اساس مشخصات بوی آن‌ها جنسیت فرد را تعیین کنند یا خیر.

بر اساس این مطالعه، روش پیشنهادی توانست جنسیت فرد را تنها از روی بوی دست با دقت ۹۶.۶۷ درصد پیش‌بینی کند.

از آنجایی که جرائمی مانند سرقت، حمله و تجاوز به وسیله دستان مجرمان انجام می‌شود، امکان دارد که آن‌ها شواهدی از خود را در صحنه جرم جا بگذارند و با این روش ماموران بتوانند آن‌ها را شناسایی کنند.

نتایج این تحقیق در نشریه علمی “Plos One” منتشر شده است.