علائم دردهای قلبی

یک فوق تخصص بیماری‌های قلب و عروق اظهار کرد: برای شناخت درد قلب، ابتدا باید بفهمیم درد قلب چگونه است و آیا این دردها ناشی از عضو مهمی مانند قلب هستند یا از سایر اعضایی که می‌توانند درد قلبی را تقلید کنند، ناشی می‌شوند. عارضه‌ای که به بیماران آسیب و حتی مرگ و میر می‌رساند، درد قلبی است. دردهای دیگر قابل درمان هستند و ممکن است برای بیماران خطری نداشته باشند.

دکتر حسام قارونی در برنامه ساختمان پزشکان رادیو جوان، درباره خصوصیات درد قلب صحبت کرد: درد قلبی معمولاً به شکل سنگینی و فشاری روی دست یا گاهی بر روی قفسه سینه یا تنگی نفس همراه می‌شود. خلاف تصور عمومی که فکر می‌کند دردی در دست چپ حتماً نشانه درد قلبی است، در واقع احتمال درد قلبی بیشتر است اگر درد به دست راست بزند و احتمال درد قلبی بیشتر است اگر درد به هر دو دست بزند.

این فوق تخصص بیماری‌های قلب و عروق بیان کرد: دردهایی که به دست چپ تابیده می‌شود و تا انتهای انگشتان هم می‌رسد، ممکن است علل دیگری داشته باشد مانند درد گردن، شانه یا معده. مدت زمان درد قلبی معمولاً بین ۵ تا ۲۰ دقیقه است و یا درد بهبود می‌یابد یا منجر به سکته قلبی می‌شود.

قارونی، متخصص داخلی، تأکید کرد: افرادی که سیگاری هستند، بیشتر در معرض خطر ایست قلبی قرار می‌گیرند و مصرف قلیون نیز ضرر چند برابر سیگار است.

وی اضافه کرد: در ناحیه قفسه سینه، دردهای معده که ناشی از افزایش اسید معده باشد، ممکن است درد قلبی را تقلید کند. وقتی اسید معده بالا برود و رفلاکس معده رخ دهد، ممکن است یک تشنج شدید در مری ایجاد شود و برای فرد درد وحشتناکی به همراه داشته باشد. باید به ماهیت درد توجه کنیم.

این فوق تخصص بیماری‌های قلب و عروق توضیح داد: دردهای قلبی معمولاً فرد را از خواب بیدار نمی‌کند، دردهای قلبی معمولاً در ابتدای صبح بعد از بیدار شدن رخ می‌دهد یا در هنگام حرکت ایجاد می‌شود. اغلب دردهایی که فرد را در شب از خواب بیدار می‌کند، ناشی از دردهای معده هستند و نیاز به بررسی معده دارند.