۱۰ موردی که نباید به دیگران بگویید!

بین زیادی گفتن و سهیم شدن احساس خود با دیگران فرق وجود دارد. بر اساس روان‌شناسی، ابعادی از زندگی وجود دارند که بهتر است برای خودمان حفظ‌شان کنیم. منظور مخفی‌کاری نیست، بلکه منظور حفظ حریم‌ها است.

گاهی اوقات به اشتراک گذاری بیش‌ازاندازه ما را در معرض آسیب و کج‌فهمی قرار می‌دهد. پس مهم است که بدانیم چه چیزهایی را می‌توانیم به دیگران بگوییم و چه چیزهایی بهتر است در قلب خودمان بماند.

در این مقاله با ما همراه باشید تا به شما بگوییم که چه مواردی شخصی است و بهتر است در حریم خصوصی زندگی شما باقی بماند:

۱. اهداف شخصی

هدف‌گذاری یکی از مهم‌ترین بخش‌های زندگی ماست. همه ما در زمینه‌های مختلف از شغل تا رابطه و رشد فردی اهدافی داریم که برای رسیدن به آن‌ها تلاش می‌کنیم. اما یک نکته کوچک این وسط وجود دارد: حفظ اهداف‌تان فرصت رسیدن به آن‌ها را افزایش می‌دهد. ممکن است خلاف غریزه به نظر برسد، به خصوص در جامعه‌ای که ما را تشویق می‌کند تا بلندپروازی‌هایمان را با دیگران به اشتراک بگذاریم. دلیل‌اش آن است که وقتی اهداف‌تان را با بقیه به اشتراک می‌گذارید، تعریف‌ها و تشویق‌هایی که از طرف دیگران دریافت می‌کنید، مغزتان را فریب می‌دهد تا احساس کند همین حالا به اهداف‌تان رسیده‌اید. این امر باعث می‌شود انگیزه‌تان برای دنبال کردن حقیقی اهداف و دستیابی به آن‌ها کاهش پیدا کند. اما اگر اهداف‌تان را مخفی نگه‌ دارید، نه تنها دچار رضایت ناپخته و زودهنگام نمی‌شوید، بلکه خودتان را از انتقادهای احتمالی و منفی‌بافی‌هایی که کسانی که مدام نه می‌آورند، حفظ می‌کنید.

۲. باورهای شخصی

مهم است که برخی از شخصی‌ترین باورهایتان را صرفا برای خودتان حفظ کنید. منظور مخفی کردن هویت‌تان نیست، بلکه منظور درک این نکته است که برخی از موضوعات حساسیت‌برانگیز هستند و وقتی با مخالفان خود آن‌ها را به اشتراک می‌گذارید، ممکن است به روابطی که می‌توانست برایتان مفید باشد، لطمه بزنید. مذهب، سیاست، مسائل اجتماعی خاص، از جمله مواردی هستند که هر فردی باورهای نهادینه‌شده‌ای درباره آن‌ها در ذهن‌اش دارد. به اشتراک‌گذاری این باورها با هر کسی توصیه نمی‌شود زیرا می‌تواند در بافت غلط به درگیری‌های ناخواسته، دلخوری‌ها و رنجش‌ها منجر شود. معنایش این نیست که هرگز نباید از باورهایتان دفاع کنید، بلکه منظور آن است که در گفت‌وگوهای روزمره با افراد عادی بهتر است این مباحث به میان کشیده نشود.

۳. پشیمانی‌های گذشته

آیا می‌دانستید چسبیدن به ندانم‌کاری‌ها و پشیمانی‌های گذشته می‌تواند روی سلامتی جسمی شما اثر منفی بگذارد؟ مهم است که این احساسات را پردازش کنید اما اگر مدام موضوعات گذشته را با دیگران به اشتراک می‌گذارید، بدون آنکه آن‌ها را حل و فصل کنید، به خودتان لطمه می‌زنید. صحبت کردن درباره گذشته، گذشته را درست نمی‌کند بلکه فقط اشتباهات و احساسا منفی منسوب به آن‌ها را زنده نگه می‌دارد. صرفا با یک روان‌شناس یا در عالم شخصی‌تان به این احساسات فکر کنید و پردازش‌شان کنید.

۴. کارهای خیریه‌تان

بهتر است که کارهای خیری که برای کمک به دیگران انجام می‌دهید را مخفی نگه دارید. اگر به کسی کمک می‌کنید از روی اهمیت واقعی و همدلی این کار را انجام دهید، نه به خاطر تشویق و ارائه تصویری مثبت از خودتان به جامعه. به اشتراک‌گذاری اعمال خیر و مهربانی‌هایتان گاهی اوقات می‌تواند ارزش این کارها را کم کند و باعث شود که کم‌تر خالصانه به نظر برسند.

۵. مسائل خانوادگی

هر خانواده‌ای مسائل و چالش‌های خود را دارد. این مسائل اغلب شخصی هستند و توضیح و درک آن‌ها سخت است. صحبت از مسائل خانوادگی با دیگران گاهی می‌تواند منجر به سوء تفاهم یا توصیه‌های ناخواسته شود. دیگران ممکن است به طور کامل پویایی روابط خانوادگی یا بافتی که در پس برخی از مسائل‌تان وجود دارد را درک نکنند. علاوه‌برآن، شما به حریم اعضای خانواده‌تان نیز تعدی می‌کنید. لازم است که مرزهای خانوادگی را محترم و خصوصی نگه دارید.

۶. تمرین عشق‌ورزی به خود

در جهانی که اغلب از ما می‌خواهد که مولد و در حال حرکت باشیم، وقت گذاشتن برای خود-دوستی و خود-مراقبتی اهمیت دارد. این امر روشی برای بازیابی انرژی و اطمینان از بهره بردن از این جهان است. اما این روش‌ها و تمرین‌ها عمیقا شخصی هستند. فرقی نمی‌کند یک روتین صبحگاهی باشد، سفر تنهایی به مکان مورد علاقه یا صرفا دعوت کردن خود به غذایی عالی، این لحظات را لازم نیست با دیگران به اشتراک بگذارید. به اشتراک گذاری این لحظات با دیگران شما را در معرض قضاوت قرار می‌دهد. مثل این می‌ماند که شخصی را به خلوت‌تان و خصوصی‌ترین پناهگاه‌تان راه بدهید. بعضی اوقات بهتر است که این فضاها را شخصی و خصوصی نگه دارید.

۷. ترس‌ها و ناامنی‌ها

همه ناامنی‌ها و ترس‌هایی دارند. این موارد بخشی جدایی‌ناپذیر از انسانیت است. اما اگر مدام درباره آن‌ها با دیگران صحبت کنید، درواقع به آن‌ها پروبال می‌دهید. نه تنها به رسمیت شناختن ترس‌ها و ناامنی‌ها مهم است بلکه پیدا کردن راهی برای کنار آمدن به شیوه‌ای سالم با آن‌ها نیز مهم است. می‌توانید از طریق بازاندیشی، مدیتیشن، کمک گرفتن از روان‌شناسان با آن‌ها کنار بیایید.

۸. روتین تناسب اندام

تناسب اندام و سلامتی مهم است. بسیاری از ما روتین‌هایی برای رسیدن به این وضعیت داریم که شامل وعده‌های خاص غذایی و دنبال کردن رژیم‌های سلامتی می‌شود. تشویق دیگران به پیروی از زندگی سالم مهم است، اما صحبت کردن از رژیم تناسب اندام شخصی گاهی می‌تواند منجر به مقایسه‌ها و انتظارات غیرواقع‌بینانه شود. بدن آدم‌ها با هم تفاوت دارد و آنچه برای شما جواب داده ممکن است برای دیگری مفید نباشد. روتین روزمره شما تعهدی است که به خودتان دارید. این روتین درباره توسعه و رشد فردی است، قرار نیست با دیگران مسابقه بگذارید یا به دنبال کسب اعتبار باشید.

۹. موقعیت مالی

پول اغلب موضوع تابویی در فرهنگ‌ها و جوامع محسوب می‌شود. چه ثروتمند باشید و چه مسائل مالی داشته باشید، خوب است که موقعیت مالی‌تان را با کسی به اشتراک نگذارید زیرا می‌تواند به انواعی از مشکلات منجر شود. اگر وضعیت مالی خوبی داشته باشید، به اشتراک‌گذاری اطلاعات مالی‌تان با دیگران می‌تواند حسادت یا انتظارات غیرواقع‌بینانه دیگران را جذب کند. از طرفی، اگر موقعیت دشوار مالی دارید، این امر ممکن است شما را در معرض توصیه‌ها و قضاوت‌های ناخواسته دیگران قرار دهد. وضعیت مالی هر فردی یک موقعیت شخصی است. می‌توانید با مشاوران مالی درباره آن صحبت کنید.

۱۰. تصمیم‌های شخصی زندگی

زندگی شما زندگی شماست. تصمیمات شما، بزرگ یا کوچک، سفر شما را در این زندگی شکل می‌دهد و هویت شما را تعریف می‌کند. این تصمیمات، چه انتخاب مجرد ماندن، بچه نداشتن یا دنبال کردن مسیر شغلی سنتی باشد، تصمیمات شماست و نیازی به گرفتن تأیید از دیگران ندارید. به اشتراک‌گذاری این تصمیمات با دیگران اغلب شما را در معرض انتقادها و توصیه‌های طلب‌نشده قرار می‌دهد. آدم‌ها بر مبنای باورها و انتظارات خودشان، تصمیمات دیگران را ارزیابی می‌کنند.

منبع: راهنماتو

جواب

Your email address will not be published.

8
شما نظر دهید

برنده انتخابات ریاست جمهوری کی خواهد بود؟