/

کسانی که دیابت نوع دوم دارند، باید بخوانند!

مدیریت دیابت شامل بررسی جنبه های مختلف سلامتی،از جمله رژیم غذایی و ورزش است.افراد مبتلا به دیابت می‌توانند با پزشکان و سایر متخصصان برای ایجاد یک برنامه درمانی متناسب با نیازهای خود مشورت کنند.محققان هنوز در حال کار برای درک اینکه کدام رژیم غذایی برای افراد مبتلا به دیابت مطابقت دارد.یکی از زمینه‌ها مصرف کربوهیدرات‌ها در رژیم غذایی است.یک مطالعه اخیر نشان می‌دهد که پیروی از یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات ممکن است برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ مفید باشد.همچنین آن‌ها دریافتند که پیروی از یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات با درشت مغذی های با کیفیت بالا،خطر مرگ و میر را در میان افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کم‌ می‌کند.

دیابت و رژیم غذایی

 دیابت یک بیماری مزمن است که شامل بی‌نظمی در مقدار تولید هورمون انسولین است. در افرادی که دیابت ندارند، بدن انسولین ترشح می‌کند تا گلوکز غذا بتواند وارد سلول‌های بدن شود. سپس سلول‌ها می‌توانند از گلوکز برای انرژی استفاده کنند.در افراد مبتلا به دیابت،واکنش بدن به انسولین یا مقدار آن تغییر می کند که می‌تواند منجر به عوارض طولانی مدت شود. بنابراین افراد مبتلا به دیابت باید اقدامات مدیریتی مناسب را انجام دهند.

یکی از مؤلفه‌های کلیدی مدیریت دیابت، داشتن رژیم غذایی است.افراد مبتلا به دیابت باید از کربوهیدرات‌های مصرفی و این‌که چگونه می توانند بر سطح گلوکز خون تأثیر بگذارند،آگاه باشند. یکی از پزشکان توضیح می‌دهد:«کربوهیدرات‌ها بر میزان قند خون تأثیر می‌گذارند. حفظ سطح قند خون به افراد مبتلا به دیابت کمک می‌کند تا با پیشگیری یا به تاخیر انداختن عوارض مرتبط با دیابت مانند بیماری کلیوی، نابینایی، آسیب عصبی و بیماری عروق خونی سالم تر بمانند.» او افزود:«مصرف کربوهیدرات‌های سالم مانند غلات کامل،میوه‌ها و سبزیجات بخش مهمی از یک برنامه غذایی سالم است، زیرا می‌توانند هم انرژی و هم مواد مغذی مانند ویتامین‌ها و مواد معدنی و فیبر را تأمین کنند.همچنین رژیم غذایی کم کربوهیدرات با کاهش خطر مرگ مرتبط است.»

محققان برای بررسی رژیم‌های غذایی مختلف و ارتباط آن با بیماری‌های قلبی-عروقی و سرطان،۱۰۰۰۰ نفر را مورد آزمایش قرار داد.رژیم غذایی برای چندین فاکتور از جمله مقادیر کربوهیدرات دریافتی و کیفیت مواد مغذی مورد ارزیابی قرار گرفت.محققان همچنین یک سیستم امتیازدهی برای بررسی رژیم‌های مختلف کم کربوهیدرات ایجاد کردند.

این مطالعه نشان داد که پیروی از یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات با مرگ و میر کمتری در ارتباط است. یکی از محققان گفت:«مطالعه ما نشان می‌دهد که در بین افراد مبتلا به دیابت نوع ۲،رژیم غذایی کم کربوهیدرات ممکن است بسته به ترکیب آن اثرات متفاوتی بر سلامتی بر مرگ و میر داشته باشد. همچنین تجزیه و تحلیل‌ها نشان داد که تنها رژیم‌های کم کربوهیدرات که بر چربی‌ها و پروتئین‌های گیاهی و کربوهیدرات‌های با کیفیت بالا مانند رژیم‌های غلات کامل،میوه‌ها و سبزیجات تأکید دارند،با کاهش قابل توجهی در بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان مرتبط هستند. علاوه بر این،پزشکان ممکن است نتایج ما را هنگام ارائه توصیه‌های غذایی به بیماران دیابتی مفید بدانند.»

محققان دریافتند که مزایای پیروی از این رژیم ممکن است برای افرادی که از شیوه‌های سبک زندگی خاصی پیروی می‌کنند از جمله عدم مصرف سیگار و دخانیات،ورزش متوسط تا شدید و مصرف متوسط الکل را دنبال می‌کنند زیاد باشد.این پزشک همچنین اظهار داشت:«نتیجه‌گیری این مطالعه مبنی بر این‌که پیروی از یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات مزایای قابل توجهی در سطح مرگ و میر بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ دارد،قانع‌کننده است و می‌تواند به پزشکان کمک کند تا رژیم‌های غذایی مناسب را برای بیماران خود تجویز کنند.»

محدودیت‌های مطالعه

این مطالعه چندین محدودیت داشت. اولاً، مطالعه رابطه علّی را بین عواملی که محققان مورد مطالعه قرار دادند نشان نمی دهد. ثانیاً، محققان اذعان می‌کنند که افرادی که از رژیم غذایی کم کربوهیدرات پیروی می‌کنند،احتمالاً از سایر شیوه‌های سالم مانند مصرف صحیح داروها استفاده می‌کنند. ثالثاً، میانگین افرادی که در این مطالعه از رژیم غذایی کم کربوهیدرات استفاده می کردند،همچنان بین ۳۰ تا ۴۰ درصد انرژی دریافتی خود را از کربوهیدرات‌ها دریافت می‌کردند. بنابراین، محققان هشدار می‌دهند که نتایج ممکن است در مورد رژیم‌هایی‌ که کربوهیدرات بسیار کم دارد، صدق نکند.

زمینه هایی برای ادامه تحقیقات اگرچه مطالعات انجام شده اثرات رژیم غذایی کم کربوهیدرات را در افراد مبتلا به دیابت مورد بررسی قرار داد،اما اینکه آیا رژیم غذایی سالم کم کربوهیدرات می تواند به جلوگیری از ابتلا به بیماری قلبی متابولیک اصلی از جمله دیابت نوع ۲ و بیماری عروق کرونر قلب کمک کند.

یک دکتر توضیح داد:«بررسی ارتباط بین پیروی طولانی مدت از رژیم‌های غذایی کم کربوهیدرات و تغییر وزن برای مطالعات آینده بسیار جالب است،زیرا رژیم کم کربوهیدرات اغلب به عنوان یک الگوی رژیم غذایی موثر برای کاهش وزن تبلیغ می‌شود.»

در نهایت،باید توجه داشت که مدیریت دیابت شامل کار دقیق با متخصصان برای اطمینان از بهترین نتایج ممکن برای سلامتی است. مهم است که توجه داشته باشید تحقیقات بیشتری برای تایید یافته‌های این مطالعه و بررسی اثرات طولانی مدت رژیم‌های کم کربوهیدرات بر نتایج سلامت در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ مورد نیاز است.

علاوه بر این،هنگام ایجاد تغییرات در رژیم غذایی بسیار مهم است که با یک متخصص مراقبت های بهداشتی یا متخصص تغذیه قابل اطمینان مشورت کنید تا مطمئن شوید که نیازهای تغذیه‌ای برآورده شده و میزان داروها به درستی تجویز می‌شوند.