کاهش نگران‌کننده در اثربخشی آنتی‌بیوتیک‌ها برای کودکان

مطالعه تازه‌ای که در دانشگاه سیدنی استرالیا انجام شده، کاهش قابل توجهی در اثربخشی آنتی‌بیوتیک‌های استفاده شده برای درمان عفونت‌های معمول در کودکان و نوزادان در سراسر جهان را نشان داده است.

عوارض عصبی کووید-۱۹: اثرات سرگیجه و علائم مرتبط

بر اساس گزارش این مطالعه، مقاومت به آنتی‌بیوتیک‌ها به گونه‌ای که به دستورالعمل‌های جهانی ارائه شده از سوی سازمان بهداشت جهانی (WHO) رخ داده است، منجر به افزایش قابل توجهی در میزان مرگ‌ومیر قابل پیشگیری، به‌ویژه در مناطقی مانند جنوب شرق آسیا و اقیانوس آرام، شده است.

نتایج مطالعه نشان می‌دهد که بیش از ۵۰ درصد از آنتی‌بیوتیک‌های توصیه شده توسط WHO در مواجهه با عفونت‌های متداول کودکی مانند ذات‌الریه، سپسیس و مننژیت کارآمد نبوده‌اند. این تحقیقات نیز نیازمند به‌روزرسانی دستورالعمل‌های جهانی مربوط به استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها را مورد تأکید قرار داده است.

مناطقی از جهان که با این بحران مواجه هستند، اعم از جنوب شرق آسیا و اقیانوس آرام، به‌ویژه کشورهایی مانند اندونزی و فیلیپین، در معرض خطرات جدی مربوط به مقاومت آنتی‌بیوتیکی قرار دارند. هر ساله هزاران کودک در این مناطق به دلیل این مقاومت، که منجر به بی‌اثر بودن آنتی‌بیوتیک‌ها در برابر باکتری‌های مقاوم می‌شود، جان خود را از دست می‌دهند.

سازمان بهداشت جهانی مقاومت ضد میکروبی (AMR) را به‌عنوان یکی از ده تهدید اساسی برای سلامت عمومی جهانی شناخته و آن را به‌عنوان یک موضوع بحرانی معرفی کرده است. از میان حدود ۳ میلیون مورد سپسیس نوزادان در سراسر جهان، تقریباً ۵۷۰ هزار نفر به دلیل ناکارآمدی آنتی‌بیوتیک‌ها در مقابل باکتری‌های مقاوم درمان، جان خود را از دست می‌دهند.

با توجه به اینکه آنتی‌بیوتیک‌های جدیدتر به‌دلیل کمبود آزمایش و مطالعه کافی کمتر در دسترس هستند، مقاومت آنتی‌بیوتیکی به‌سرعت در حال افزایش است. این مطالعه باید به‌عنوان یک هشدار جدی برای جوامع جهانی مورد توجه قرار گیرد.

نتایج این تحقیق در مجله The Lancet Regional Health منتشر شده است.