چگونه از ریزش مو در زنان جلوگیری کنیم؟!

یک سر پر از موهای سالم می تواند بخش مهمی از ظاهر یک زن باشد و برای بسیاری، تقویت کننده اعتماد به نفس است. فرقی نمی‌کند که با انتهای دوشاخه یا قفل‌های ضعیف روبرو باشید، طبیعی است که هر از گاهی از یال خود ناراضی باشید. اما یکی از مسائلی که بسیاری از زنان نمی خواهند با آن دست و پنجه نرم کنند ریزش مو است.

شاید شما در حال ریزش مو در بارداری هستید یا شاید نمی دانید چرا بیش از حد معمول ریزش دارید. به هر دلیلی، ریزش مو می تواند ناامید کننده باشد.

اما آیا زنان می توانند از ریزش مو جلوگیری کنند – یا حداقل از وقوع بیشتر در آینده جلوگیری کنند؟
راهنمای ما تمام دلایل احتمالی ریزش مو را پوشش می دهد تا بتوانید سرعت آن را کاهش دهید یا به طور بالقوه آن را متوقف کنید.

ریزش مو در زنان

همه ما مقداری مو از دست می دهیم – در واقع، همه ما روزانه بین 50 تا 100 مو می ریزیم. اما اگر بیش از حد معمول ریزش مو را تجربه می کنید، ممکن است دیوانه وار جستجو کرده باشید «چگونه از ریزش مو در زنان جلوگیری کنیم».

ریزش مو بخشی طبیعی از روال بدن شماست. با رشد موهای جدید، موهای قدیمی می ریزند. چرخه رشد مو در سه مرحله رخ می دهد – فاز آناژن، فاز کاتاژن و فاز تلوژن.

مرحله آناژن (رشد) می تواند طی چندین سال اتفاق بیفتد و همان چیزی است که بیشتر موهای سر شما را تشکیل می دهد. پس از این مرحله کاتاژن است که فولیکول های مو (ساختارهای اولیه که موها از آن رشد می کنند) کوچک می شوند.

مرحله تلوژن (استراحت) که از چند هفته تا یک سال تمام طول می کشد، زمانی است که رشد متوقف می شود. موها در پایان این مرحله می ریزند.

مقداری ریزش معمولاً جای نگرانی نیست. اما اگر انگشتان خود را در موهای خود بگذرانید و در نهایت تعداد زیادی تار در دست خود داشته باشید، ممکن است با ریزش مو مواجه شوید.

به خواندن ادامه دهید تا بدانید که چرا موهای خود را از دست می دهید و چگونه از ریزش مو در زنان جلوگیری کنید.

دلایل ریزش مو

به جای یک بیماری به نام ریزش مو، دلایل زیادی برای ریزش مو در زنان وجود دارد.

برخی از انواع رایج ریزش مو در زنان عبارتند از:

آلوپسی آندروژنتیک (ریزش موی زنانه).

آلوپسی آندروژنیک که به نام آلوپسی آندروژنیک نیز شناخته می شود، شایع ترین نوع ریزش مو در زنان است. آلوپسی آندروژنیک معمولاً در زنان در دهه چهل، پنجاه یا شصت سالگی رخ می دهد و به دلیل ترکیبی از عوامل ژنتیکی و هورمون ها ایجاد می شود. اگر از نظر ژنتیکی مستعد این شکل از ریزش مو هستید، هورمون هایی به نام آندروژن ممکن است به فولیکول های مو آسیب رسانده و به مرور زمان باعث کوچک شدن آن ها شوند.

تلوژن افلوویوم

این نوع ریزش مو به دلیل استرس، آسیب، بیماری، کمبودهای تغذیه ای، برخی داروها یا شرایط پزشکی است. تلوژن افلوویوم برخلاف آلوپسی آندروژنتیک باعث ریزش موی دائمی نمی شود.

آناژن افلوویوم

آناژن افلوویوم که اغلب به عنوان آلوپسی ناشی از شیمی درمانی شناخته می شود، توسط داروهایی ایجاد می شود که فولیکول مو در حال رشد را مسموم می کند – مانند پرتودرمانی یا شیمی درمانی.

آلوپسی آره آتا

آلوپسی آره آتا زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن به فولیکول های مو آسیب برساند. این نوع ریزش مو می تواند باعث ریزش مو به صورت تکه های کوچک و گرد شود.

از دیگر دلایل ریزش مو در زنان می توان به یائسگی، مشکلات تیروئید، کاهش وزن سریع یا حتی مدل موی خاص اشاره کرد. مشخص کردن علت ریزش مو اولین قدم در یادگیری نحوه جلوگیری از ریزش بیشتر مو در زنان است.

در راهنمای کامل ما می توانید در مورد ریزش مو در زنان بیشتر بدانید.

اکنون که علت ریزش موی شما را توضیح دادیم، به نحوه جلوگیری از ریزش مو در زنان و نحوه جلوگیری از ریزش بیشتر در زنان خواهیم پرداخت.

چگونه از ریزش مو در زنان جلوگیری کنیم

اگر ریزش مو در حال حاضر یک مشکل است، دانستن چگونگی جلوگیری از ریزش بیشتر مو در زنان ممکن است مهم باشد.

از آنجایی که ریزش موی زنان ممکن است به دلایل زیادی رخ دهد، هیچ درمان یکسانی برای هر مورد ریزش مو وجود ندارد. و در حالی که برخی از انواع ریزش مو قابل پیشگیری نیستند، چندین روش درمانی می توانند موهای شما را در برابر انواع دیگر محافظت کنند و در برخی موارد، موهای شما را پس از ریزش بازسازی کنند.

در زیر، راهکارهایی در مورد چگونگی جلوگیری از ریزش مو در زنان توضیح داده شده است:
لیزر درمانی
لیزر درمانی سطح پایین (همچنین به عنوان درمان با نور قرمز یا لیزر درمانی سرد شناخته می شود) ممکن است به بهبود تراکم مو برای زنانی که با علل مختلف ریزش مو مانند شیمی درمانی مواجه هستند، کمک کند.

این درمان‌های لیزر با دوز پایین برای تقویت گردش خون با تحریک پوست سر طراحی شده‌اند و در نهایت فولیکول‌های موی جدید را تشویق می‌کنند تا رشد کنند. اما باید توجه داشته باشیم که نتایج ناسازگار هستند، به این معنی که آنها برای برخی افراد کار می کنند و برای برخی دیگر نه.

با این حال، تحقیقات نتایج امیدوارکننده‌ای را نشان داده است، از جمله مطالعه‌ای در سال 2014 که لیزر درمانی سطح پایین را برای رشد مو در مردان و زنان بی‌خطر و مؤثر می‌داند. آیا به درمان با نور قرمز برای ریزش مو علاقه دارید؟ راهنمای ما در مورد این درمان ریزش مو بیشتر توضیح می دهد.

داروها

برخی از داروها ممکن است به جلوگیری از ریزش مو در زنان کمک کنند.

ماینوکسیدیل که معمولاً با نام Rogaine® شناخته می شود، یک داروی موضعی است که به صورت مایع یا فوم در دسترس است.

اگرچه مکانیسم دقیق اثر آن هنوز مشخص نیست، اما تصور می‌شود که ماینوکسیدیل با تشویق موها برای ورود به مرحله آناژن، رشد را تحریک می‌کند. در حال حاضر این تنها دارویی است که توسط FDA برای درمان ریزش موی زنانه تایید شده است.

ماینوکسیدیل 2% قطره را به صورت آنلاین ارائه می دهیم. شما می توانید در راهنمای کامل ماینوکسیدیل برای ریزش موی زنانه درباره استفاده از این دارو و عوارض جانبی احتمالی آن اطلاعات بیشتری کسب کنید.

نوع دیگری از داروهایی که ممکن است از ریزش مو جلوگیری کند، آنتی آندروژن ها هستند. این دارو سطح هورمون‌های جنسی مردانه (آندروژن‌ها) که مسئول ریزش مو هستند، مانند تستوسترون و دی‌هیدروتستوسترون (DHT) را کاهش می‌دهد.

یکی از آنتی آندروژن های معروف اسپیرونولاکتون است. اغلب برای درمان ریزش موی ناشی از سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) و همچنین طاسی با الگوی زنانه، بدون برچسب تجویز می‌شود.

اسپیرونولاکتون می تواند عوارض جانبی ایجاد کند، بنابراین با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد این درمان احتمالی ریزش مو صحبت کنید.

شامپو ریزش مو

کف کردن منظم با شامپوی ریزش مو برای زنان می تواند به کاهش ریزش مو کمک کند و موهای شما را سالم و قوی نگه دارد. بسیاری از فرمول ها حاوی مواد فعالی مانند بیوتین هستند که نقش کلیدی در روند رشد مو دارند.

مراقبت از موی محافظ

اگر به دلیل آسیب رساندن به مدل مو یا فرآوری شیمیایی (مثلاً دم اسبی، ریزش مو یا رنگ کردن مکرر) دچار ریزش مو شده اید، به سراغ یک روال مراقبت از مو بروید که از یال شما محافظت و احیا می کند.

دم اسبی یا بافته های تنگ ممکن است با کشیدن ریشه مو منجر به شکستگی یا ریزش بیش از حد شود، بنابراین سعی کنید تا جایی که می توانید از این مدل ها اجتناب کنید.

ماساژ دادن روغن نارگیل روی پوست سر نیز ممکن است آسیب مو را ترمیم کند، جریان خون را در آن ناحیه تقویت کند و به رشد مجدد کمک کند.

اسید لوریک موجود در روغن نارگیل به اتصال پروتئین به مو کمک می کند و از شکستگی در ریشه و تار مو محافظت می کند. یک بررسی در سال 2018 همچنین نشان داد که روغن نارگیل ممکن است به جلوگیری از آسیب مو در اثر نظافت و قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) کمک کند.

مکمل

برخی ویتامین ها و مواد معدنی برای رشد مو مهم هستند و ممکن است به پیشگیری از ریزش مو کمک کنند.

تحقیقات نشان داده است که ویتامین های A، B، C و D و همچنین آهن، سلنیوم و روی با رشد موی سالم مرتبط هستند. بسیاری از این ها در فروشگاه های مواد غذایی و آنلاین در دسترس هستند، اما شما همچنین می توانید با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد نسخه صحبت کنید.

جواب

Your email address will not be published.

8
شما نظر دهید

برنده انتخابات ریاست جمهوری کی خواهد بود؟