چرا افراد چاق نمی توانند در برابر غذا مقاومت کنند؟!

برای برخی افراد، رد کردن یک بیسکویت شکلاتی یا تکه‌ای کیک کار ساده‌ای است، در حالی که برای برخی دیگر، این کار یک چالش ذهنی بزرگ محسوب می‌شود.

اخیراً محققان دریافته‌اند که افرادی با شاخص توده بدنی (BMI) بالاتر، نیاز به تغییرات بیشتری در فعالیت مغزی دارند تا بتوانند غذاهای سالم را به جای میان‌وعده‌های پرکالری انتخاب کنند.

محققان دانشگاه کوئینز در انتاریو داده‌های سه مطالعه MRI با ۱۲۳ شرکت‌کننده را تحلیل کردند تا بفهمند افراد در سناریوهای مختلف چه ترجیحاتی دارند. آن‌ها الگوهای فعالیت مغزی افراد را پس از اینکه به آن‌ها گفته شد روی غذاهای سالم تمرکز کنند، بررسی کردند.

نتایج نشان داد که افرادی که کنترل بیشتری بر انتخاب‌های غذایی خود داشتند، تغییرات نسبتاً کوچکی در حالت‌های مغزی خود داشتند. این الگو در افراد با BMI پایین به‌وضوح مشاهده شد. اما شرکت‌کنندگان با BMI بالا برای انتخاب غذای سالم نیاز به تغییرات بیشتری در فعالیت مغزی داشتند.

پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۵، بیش از ۱۸ درصد از جمعیت بزرگسال جهان چاق شوند، که این نشان‌دهنده مشکلات گسترده در انتخاب غذاهای سالم است.

مطالعه نشان داد افرادی که وزن کمتری دارند می‌توانند رفتارهای غذایی خود را با تغییرات کمی در فعالیت مغزی اصلاح کنند، اما افرادی با وزن بالاتر نمی‌توانند به این مکانیسم تکیه کنند.

این یافته‌ها می‌تواند توضیح دهد که چرا برخی افراد در کنترل رژیم غذایی خود دچار مشکل می‌شوند، در حالی که دیگران چنین مشکلی ندارند. با این حال، محققان نتوانستند تعیین کنند که آیا مشکل در انتخاب غذای سالم منجر به افزایش وزن می‌شود یا اینکه افزایش وزن منجر به تغییرات مغزی می‌شود که انتخاب گزینه‌های سالم را دشوارتر می‌کند.