پیشگیری از نفخ شکم: نکاتی برای کاهش ناراحتی‌های معده

نفخ شکم می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد، از جمله مشکلات تغذیه‌ای. بسیاری از افراد پس از یک وعده غذایی دچار نفخ می‌شوند. اگر به طور مداوم پس از هر وعده غذایی احساس نفخ می‌کنید، ممکن است نیاز به مراجعه به پزشک داشته باشید. در این مقاله از بخش سلامت مجله اینترنتی “گفتنی”، به بررسی راهکارهایی برای کاهش نفخ شکم می‌پردازیم.

علل نفخ شکم

برخی افراد بیشتر از دیگران از نفخ و گاز معده رنج می‌برند. این مشکل می‌تواند به دلایل مختلفی مانند سندرم روده تحریک پذیر (IBS)، عدم تحمل غذایی، سریع غذا خوردن و مصرف زیاد فیبر باشد. دکتر رضایی، محقق دستگاه گوارش، معتقد است که یکی از علل نفخ، رشد بیش از حد باکتری‌های روده کوچک (SIBO) است. در این حالت، تعداد زیادی باکتری در روده کوچک تجمع می‌یابند که پس از مصرف غذا، بخصوص کربوهیدرات‌ها، آن‌ها را تخمیر کرده و گازهایی مانند متان، هیدروژن و سولفید هیدروژن تولید می‌کنند. تجمع این گازها می‌تواند به صورت نفخ یا اتساع شکم ظاهر شود.

اگر به SIBO مبتلا شوید، ممکن است پس از مصرف غذاهایی که قبلاً به راحتی هضم می‌کردید، دچار نفخ شدید شوید. علائم دیگری که باید به آن‌ها توجه کرد عبارتند از تغییر در عادات روده، آروغ زدن یا نفخ بیش از حد، ناراحتی شکمی، تغییر وزن، حالت تهوع، استفراغ یا وجود خون در مدفوع.

راه‌های پیشگیری از نفخ شکم

در ادامه به چهار نکته ساده برای کاهش نفخ شکم و گاز معده اشاره می‌کنیم:

  1. ایجاد فاصله بین وعده‌های غذایی
    روده کوچک با حرکات موجی، غذای هضم نشده را از روده کوچک به روده بزرگ منتقل می‌کند و خود را تمیز نگه می‌دارد. این امواج هر دو ساعت یک‌بار در زمانی که غذا نمی‌خوریم ایجاد می‌شود. برای اطمینان از ایجاد این امواج، بهتر است چند ساعت پس از هر وعده غذایی قبل از خوردن مجدد صبر کنید.
  2. آهسته غذا خوردن
    با جویدن طولانی مدت و آهسته غذا خوردن، هوای کمتری وارد معده می‌شود که منجر به کاهش نفخ می‌شود.
  3. نوشیدن آب بیشتر
    مصرف بیش از حد سدیم می‌تواند منجر به نفخ شود و آب می‌تواند به دفع آن کمک کند.
  4. کاهش مصرف غذاهای نفاخ
    غذاهای نفاخ مانند شیرین کننده‌های مصنوعی، لوبیا، گل کلم و کلم بروکلی می‌توانند تولید گاز کنند. کاهش مصرف این غذاها می‌تواند کمک کننده باشد.

نتیجه‌گیری

لوبیا، گل کلم و کلم بروکلی دارای فواید سلامتی بسیاری هستند، از جمله تامین فیبر که برای سلامت روده ضروری است. بنابراین، اگر مجبور نیستید، این غذاها را از رژیم خود حذف نکنید. اگر مرتباً تا حد درد نفخ می‌کنید، به پزشک مراجعه کنید. ممکن است نیاز به دارو، رژیم غذایی یا درمان‌های دیگری داشته باشید.

جواب

Your email address will not be published.

8
شما نظر دهید

برنده انتخابات ریاست جمهوری کی خواهد بود؟