/

پژوهشی تازه: رابطه جنسی منظم خطر مرگ زودهنگام را در زنان کاهش می‌دهد

یک فرد به طور میانگین نزدیک به ۵۲ بار در سال سکس دارد.

بر اساس نتایج یک پژوهش تازه، احتمال مرگ زودهنگام زنانی که کمتر از یک بار در هفته رابطه جنسی دارند، بیشتر از افرادی است که رابطه جنسی منظم‌تری دارند.

اگرچه این تأثیر در مردان مشاهده نشد، اما محققان دریافتند که داشتن رابطه جنسی مکرر و منظم می‌تواند خطر مرگ زودهنگام را در مردان و زنان مبتلا به افسردگی کاهش دهد.

نویسندگان این مقاله علمی خاطرنشان می‌کنند که «فعالیت جنسی- احتمالاً به دلیل کاهش تغییرات ضربان قلب و افزایش جریان خون – برای سلامت کلی قلب و عروق مهم است.» آنها همچنین می‌افزایند که «بر اساس یافته‌های این مطالعه، فعالیت جنسی به معنای عام آن، ممکن است تحلیل عملکرد بدن که با افزایش سن و پیشرفت بیماری رخ می‌دهد، را کاهش دهد.»

این پژوهش از چه روشی استفاده کرد؟

برای رسیدن به این نتایج، محققان داده‌های مربوط به بیش از ۱۴ هزار و ۵۰۰ فرد در ایالات متحده را که در نظرسنجی ملی سلامت بین سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۱۰ ثبت شده بود، تجزیه و تحلیل کردند.

از این شرکت‌کنندگان، ۲۲۶۷ نفر اطلاعاتی درباره فعالیت جنسی خود ارائه کرده بودند. در میان این پاسخ دهندگان، ۹۴.۴ درصد گزارش کردند که دست‌کم یک بار در ماه درگیر فعالیت جنسی بوده‌اند و ۳۸.۴ درصد گفته‌اند که بیش از یک بار در هفته این کار را انجام می‌دهند.

مطالعات قبلی نشان داده است که یک فرد بالغ آمریکایی به طور متوسط ۵۴ بار در سال – یا حدود یک بار در هفته – رابطه جنسی دارد، بنابراین محققان تصمیم گرفتند افراد مذکور را بسته به اینکه بیشتر یا کمتر از یک بار در هفته (۵۲ بار در سال) رابطه جنسی داشته‌اند، به گروه‌های دارای فراوانی جنسی بالا و پایین تقسیم کنند.

نتیجه پژوهش چه می‌گوید؟

بنا بر یافته‌های این پژوهش، به طور کلی زنان مورد بررسی رابطه جنسی کمتری داشتند، ۱.۷ برابر بیشتر از زنانی که به طور منظم رابطه جنسی داشتند، به هر دلیلی جان خود را تا پایان سال ۲۰۱۵ از دست دادند.

نکته مهم این است که نویسندگان این مطالعه خاطرنشان کردند که این اثر منفی از یک الگوی وابسته به تعداد دفعات سکس پیروی می کند، به این معنی که هر چه یک زن کمتر روابط جنسی داشته باشد، خطر مرگ و میر او بیشتر می‌شود. و علیرغم یافتن پاسخ مشابه در مردان، محققان از مشاهده اینکه رابطه جنسی «نقش تعدیل کننده» بر اثرات نامطلوب افسردگی بر سلامتی در هر دو جنس دارد، شگفت زده شدند.

در واقع، نویسندگان پس از تطبیق این داده‌ها با عوامل مخاطره‌آمیزی مانند چاقی، سن بالا و وضعیت اجتماعی-اقتصادی پایین، دریافتند افرادی که از افسردگی رنج می‌برند، در صورت داشتن رابطه جنسی کمتر، سه برابر بیشتر احتمال دارد در طول این دوره بمیرند.

البته توجه به این نکته هم مهم است که نمی‌توان علت اصلی این مرگ‌های زودرس را استنباط کرد. با این حال، تحقیقات قبلی نشان داده است که افراد اغلب تا یک روز پس از برقراری رابطه جنسی، خلق و خوی بهتری یافته و در زندگی هدفمندتر هستند. این موضوع می‌تواند به بهبود افسردگی و رفاه کلی آن‌ها کمک کند.

البته نویسندگان این مطالعه از اعلام این موضوع که داشتن رابطه جنسی هفتگی ممکن است جان شما را نجات دهد، خودداری می‌کنند؛ اما بر اساس این شواهد، می‌توان گفت که به طور قطع داشتن رابطه جنسی کافی آسیب‌زا نخواهد بود.

این مطالعه در مجله سلامت روان جنسی منتشر شده است.