پاکسازی گسترده اسپرم‌های منجمد در کوئینزلند استرالیا

دستور پاکسازی اسپرم‌های منجمد در ایالت کوئینزلند استرالیا به دلیل نداشتن اطلاعات شناسایی صحیح صادر شد.

این تصمیم پس از آن گرفته شد که ناظر بهداشت ایالت متوجه شد تقریباً نیمی از نمونه‌های باروری منجمد فاقد کد شناسایی بودند. این اختلاط‌های ناشناس می‌تواند والدین و فرزندان اهداکننده را از دسترسی به اطلاعات ژنتیکی و سوابق پزشکی محروم کند و خطر زنای با محارم به‌صورت تصادفی را افزایش دهد.

کوئینزلند یکی از بزرگترین ایالت‌ها در زمینه صنعت لقاح مصنوعی (آی‌وی‌اف) است اما به دلیل ادعای تخلف توسط بسیاری از کلینیک‌های باروری، تحت نظارت قرار گرفت.

این پاکسازی موجب کمبود اسپرم اهدایی در استرالیا خواهد شد، که به دلیل تقاضای بالا، مقررات سختگیرانه و اثرات همه‌گیری رخ داده است.

داده‌های دولت استرالیا نشان می‌دهد که از هر شش زوج استرالیایی، یک زوج با مشکل باروری مواجه است و بسیاری از آن‌ها برای باردار شدن به اهداکنندگان متکی هستند.

تحقیقات بازرس سلامت ایالت کوئینزلند نشان داد که ۴۲ درصد از اهداکنندگان اسپرم و نمونه‌های تخمک در امر «شناسایی و ردیابی‌» مشکل داشتند، به این معنا که کلینیک‌ها یا نمونه‌ها را از دست داده‌اند یا به اشتباه برچسب‌گذاری کرده‌اند و یا با استانداردهای آزمایشگاهی پایین‌تر ثبت کرده‌اند.

همچنین ادعاهایی از بیماران مطرح شد که ارائه‌دهندگان آی‌وی‌اف را به شناسایی نادرست تخمک‌ها و جنین‌ها و مخلوط کردن اسپرم‌ها متهم کردند، که در برخی موارد منجر به تولد فرزندانی از پدران بیولوژیکی متفاوت شده است.

بنابراین همه ارائه‌دهندگان خدمات باروری باید ذخایر اهدایی خود را که با استانداردهای شناسایی فعلی مطابقت ندارند، نابود کنند.

این گزارش تاکید کرد: «تأثیر این جریان بر مصرف‌کنندگان و کودکان متولد شده از طریق اهدا را نمی‌توان نادیده گرفت» و بر ضرورت انجام مشاوره‌های مناسب برای این خانواده‌ها تاکید کرد.

تعداد دقیق نمونه‌های اسپرم که باید نابود شوند مشخص نیست، اما بازرسان هزاران نمونه منجمد شده قبل از سال ۲۰۲۰ را پرخطر ارزیابی کردند زیرا روش‌های “شاهد دوگانه” را که نیاز به بررسی توسط دو متخصص آی‌وی‌اف دارد، رعایت نکرده‌اند.

آناستازیا گان، یکی از مادرانی که از یکی از این کلینیک‌های باروری در کوئینزلند به دلیل اهدای اسپرم اشتباه در سال ۲۰۱۴ شکایت کرده است، ابراز نگرانی کرد که تعداد زیادی از بیماران ممکن است ناآگاهانه با اسپرم اشتباه باردار شده باشند و پرسید که چرا این کلینیک‌ها برچسب‌ها را دوبار بررسی نمی‌کنند. وی گفت: «اثرات این خطاها برای نسل‌ها باقی می‌ماند.»