منابع میگویند که طالبان دستکم ۴۶ تن از عزاداران شیعه را در یک تکیهخانه در کابل بازداشت کردهاند که از این میان تا کنون ۲۲ تن آنان در بازداشت وزارت عدلیه طالبان قرار دارند.منابع روز سهشنبه، ۲ سرطان، گفتند که اعضای کمیسیون علما و کمیسیون امنیتی شیعیان برای آزادی افراد بازداشت شده به وزارت عدلیه طالبان مراجعه کردند.
اما به گفته آنان، وزیر عدلیه طالبان به هیچیک از اعضای این هیات اجازه صحبت نداده و دستور بازداشت آنها را صادر کرده است.
منابع میگویند که وزیر عدلیه طالبان به اعضای هیات شیعیان هشدار داده است که در صورت آزادی، باید تمامی پرچمهای عزاداری را از سراسر کابل جمعآوری کنند و گفته که در افغانستان تنها یک پرچم وجود دارد و آن پرچم «امارت» است.
به گفته منابع، در واکنش به این دستور، برخی از افراد گفتهاند که خودشان اقدام به جمعآوری پرچمها نخواهند کرد.
منابع میگویند که هماکنون جنگجویان طالبان در بخشهای مختلف کابل در حال جمعآوری پرچمهای عزاداری مراسم عاشورا هستند.
به گفته منابع، تنها از مسجد قبا در شهرک امید سبز، شش تن بازداشت شدهاند.
این بازداشتها در حالی صورت میگیرد که شورای علمای شیعه افغانستان از طالبان خواسته بود که زمینه برگزاری امن مراسم محرم و عاشورا را در سراسر افغانستان مهیا بسازند.

