معرفی و بررسی فیلم های برتر در نیمه اول سال ۲۰۲۲

سال ۲۰۲۲ هم به نیمه رسید. گرچه معمولا بهترین فیلم‌ های هر سال میلادی در ۳-۴ ماه آخر آن اکران می‌شوند، اما در این شش ماهه هم آثار خوبی را شاهد بودیم. درست است که خیلی‌ها هنوز در رویای بازتکرار کلاسیک دنیای سینما هستند، اما اگر بخواهیم عقب نمانیم و از سینمای روز مطلع باشیم هنوز هم فیلم‌های بارارزش را می‌توان پیدا کرد و دست کم در حد سرگرمی از آنها لذت برد.
در این پست مروری می‌کنیم بر بهترین فیلم های سال ۲۰۲۲ ، البته تا حالا.
۱- فیلم After Yang
کارگردان: کوگونادا
بازیگران: کالین فارل، جودی ترنر اسمیت، جاستین اچ مین، هیلی لو ریچاردسون
مدت زمان: ۹۶ دقیقه
رتبه: PG
امتیاز راتن تومیتوز: ۸۸%
کارگردان کره‌ای این اثر سینمایی یعنی «کوگونادا» در دومین فیلم بلند خود «After Yang» یک بررسی عجیب و غریب از ارتباطات انسانی، حافظه و نیاز به حفظ آنها را براساس داستانی به‌نام «خداحافظی با یانگ» اثر الکساندر واینستاین به نمایش می‌گذارد.
در کلانشهری نامشخص از جهانی در آینده، ماشین‌های خودران، کلون‌ها و ربات‌ها واقعیتی عادی در دنیا هستند. ربات‌ها بسیار به انسان‌ها نزدیک‌اند و به‌عنوان عضوی از اعضای خانواده در جامعه ادغام شده‌اند و مسئولیت‌هایی را به گردن گرفته‌اند. خانواده‌ی جیک هم یکی از این ربات‌ها به‌نام «یانگ» را برای دختر چینی‌شان سفارش داده‌اند تا بتواند میکا را با فرهنگ چینی اجدادش پیوند بزند. ولی شرایطی پیش می‌آید و یانگ (Justin H. Min) دچار نقص فنی می‌شود و جیک (Colin Farrell) در تلاش برای رفع آن به مسیری اکتشافی هدایت می‌شود.
۲- فیلم Ambulance
کارگردان: مایکل بی
بازیگران: جیک جیلنهال، یحیی عبدالمتین دوم، ایزا گونزالس
مدت زمان: ۱۳۶ دقیقه
رتبه: R
امتیاز راتن تومیتوز: ۶۹%
Ambulance اکشنی‌ است با خصیصه‌هایی به‌شدت تجاری که همانند سایر آثار بِی (Michael Benjamin Bay)، با صحنه‌هایی مملو از زدوخورد و درگیری پُر شده و یک دقیقه هم آرام نمی‌گیرد.
فیلم با معرفی ویل (Yahya Abdul-Mateen II) شارپ آغاز می‌شود. او کهنه سرباز جنگ افغانستان است که حالا با مشکلات بیماری همسرش دست‌وپنجه نرم می‌کند و نمی‌تواند راهی برای تأمین مخارج بیمارستان او بیابد. ویل با پیشنهاد برادرش دنی ( Jake Gyllenhaal) دست به سرقت یک بانک می‌زنند اما نقشه‌ی این دزدی به‌خوبی پیش نمی‌رود و آن‌ها هنگام بیرون آمدن از بانک دچار مشکل می‌شوند. حالا ویل و دنی دو بازمانده از این سرقت در یک آمبولانس به‌همراه پلیسی زخمی و یک امدادگر در خیابان‌های بدون ترافیک لس آنجلس با نیروهای پلیس در حال درگیری هستند.

۳- فیلم The Batman
کارگردان: مت ریوز
بازیگران: رابرت پتینسون، زوئی کراویتز، پل دانو، جفری رایت
مدت زمان: ۱۷۶ دقیقه
امتیاز: PG-13
امتیاز Rotten Tomatoes: 85%
داستان قسمت جدید «The Batman» در شهر گاتهام رخ می‌دهد. رقابت برای انتخاب شهردار آغاز شده و دو نامزد سعی دارند بر کرسی قدرت تکیه بزنند. اما وقوع سلسله قتل‌های فجیع در میان افراد سیاسی باعث می‌شود تا بتمن (رابرت پتینسون) با همکاری گوردن (جفری رایت) تحقیقاتی را برای یافتن قاتل آغاز کنند. تحقیقاتی که باعث می‌شود از رازهای قدیمی پرده‌برداری شود و…

۴- فیلم Brian and Charles
کارگردان: Him Archer
بازیگران: دیوید ارل، کریس هیوارد
مدت زمان: ۹۰ دقیقه
امتیاز راتن تومیتوز: ۸۶%
فیلم برایان و چارلز درباره یک مخترع تنها به نام برایان است که در روستایی در ولز زندگی می‌کند و روزهای خود را صرف ساختن وسایلی عجیب و غریب می‌کند که به ندرت کار می‌کنند. در این میان پس از گذراندن یک زمستان سخت، برایان دچار افسردگی عمیق می‌شود. حال برایان که کاملا منزوی و بدون هیچ همدمی باقی مانده است، کاری را انجام می‌دهد که هر فرد عاقلی در مواجهه با چنین موقعیتی انجام خواهد داد، او یک ربات می‌سازد و…

۵- فیلم Cha Cha Real Smooth
کارگردان: Him Archer
بازیگران: دیوید ارل، کریس هیوارد
مدت زمان: ۹۰ دقیقه
امتیاز راتن تومیتوز: ۸۶%
به دنبال حضور اندرو در جشن تکلیف یهودی‌ها و آشنایی او با مادر و دختری جوان به نام دومینو و لولا، زندگی اندرو به گونه‌ای تغییر می‌کند. لولا، دختر دومینو، مبتلا به سندروم داون است و به دلیل شرایط خاص خود، چندان مایل نیست در جشن‌ها حضور داشته باشد، چه برسد به این‌که بخواهد برقصد! اما اندرو موفق می‌شود که او را تشویق  کند و باعث ‌شود که به او خوش بگذرد که این باعث تعجب و خوشحالی دومینو شده و در نهایت رابطه صمیمانه‌تری بین اندرو و این مادر و دختر رقم می‌زند، تا جایی که او را به عنوان پرستار لولا استخدام می‌کند، اما صمیمیت بین آن‌ها، بیشتر از این‌ها است و تا جایی پیش می‌رود که دومینو را برای ادامه رابطه‌اش با جوزف، نامزدش، دودل می‌کند و…

۶- فیلم چیپ و دیل: تکاوران نجات – Chip ‘n Dale: Rescue Rangers
کارگردان: آکیوا شفر
صداپیشگان: جان مولانی، اندی سمبرگ، ویل آرنت، اریک بانا
مدت زمان: ۹۷ دقیقه
رتبه: PG
امتیاز راتن تومیتوز: ۸۱%
در دنیایی که انسان‌ها و شخصیت‌های کارتونی در آن با هم زندگی می‌کنند، چیپ و دیل در مدرسه ابتدایی با هم آشنا می‌شوند و سریع دوستان خوبی می‌شوند. آنها بعداً به هالیوود نقل مکان می‌کنند و در اوایل دهه ۱۹۹۰ در سریال تلویزیونی موفق چیپ و دیل: تکاواران نجات بازی می‌کنند. هنگامی که دیل برنامهٔ خود را با نام دو-صفر-دیل دریافت می‌کند، این دو با هم درگیر می‌شوند و هر دو سریال در نهایت لغو می‌شوند.
سی سال بعد، چیپ یک فروشنده موفق بیمه است در حالی که دیل بیشتر وقت خود را در مدار کنفرانس هواداران می‌گذراند. مونتری جک، همبازی قدیمی‌شان، که به دلیل اعتیاد به پنیر بدبو، به باند جنایتکار بدهکار است، با آن دو تماس می‌گیرد. مونتی به این زوج در مورد یک عملیات قاچاق هشدار می‌دهد که در آن تون‌ها ربوده می‌شوند، ظاهرشان تغییر می‌کند، و به خارج از کشور فرستاده می‌شوند تا آثارشان را تا آخر عمر به صورت غیرقانونی تولید کنند. بعداً به آن دو اطلاع داده می‌شود که مونتی ربوده شده‌است…

۷- فیلم Crimes of the Future
کارگردان: دیوید کراننبرگ
بازیگران: ویگو مورتنسن، لیا سیدوکس، کریستن استوارت
مدت زمان: ۱۰۷ دقیقه
رتبه: R
امتیاز راتن تومیتوز: ۷۷%
جنایات آینده یک فیلم ترسناک است که توسط دیوید کراننبرگ نوشته و کارگردانی شده‌است. بازیگران آن ویگو مورتنسن، لئا سیدو و کریستن استوارت هستند. این فیلم عنوانی مشترک با فیلمی محصول ۱۹۷۰ از همین کارگردان دارد ولی بازسازی آن نیست. این فیلم برای اولین بار در جشنواره فیلم کن ۲۰۲۲ نمایش داده شد.
فیلم ما را به آینده‌ای عجیب و منحط می‌برد که در آن بشریت توانسته درد را از بین ببرد، کنترل بیشتری بر اندام‌های درونی خود داشته باشد و آن‌ها را طوری آزمایش کند که گویی ماده‌ای برای بیان احساسات شخصی و هنری است. طرحی که بهانه‌ای برای پیشبرد حقایقی است که تکامل انسان را دنبال می‌کند. در واقع در جنایات آینده ما با یک داستان علمی تخیلی نوآر روبرو هستیم.
سائول تنسر و کاپریس یک زوج هنرمند پرفورمنس مشهور جهانی هستند. آنها از “سندرم تکامل تسریع شده” تنسر استفاده می کنند، اختلالی که بدن او را مجبور می کند دائماً اندام های باقی مانده جدید را با برداشتن آنها از طریق جراحی در حضور تماشاگران زنده ایجاد کند. این سندرم تنسر را در درد مداوم و با ناراحتی شدید تنفسی و گوارشی قرار می‌دهد.
در نتیجه، او به تعدادی از دستگاه‌های بیومکانیکی تخصصی، از جمله تخت، دستگاهی که کاپریس از طریق آن جراحی را روی او انجام می‌دهد و صندلی که به او در غذا خوردن کمک می‌کند، متکی است. تنسر و کاپریس با بوروکرات‌های مسئول ثبت ملی اعضای بدن، یک دفتر دولتی که برای حفظ محدودیت‌های ایالت در مورد تکامل انسان با فهرست‌نویسی و ذخیره اندام‌های تازه تکامل یافته طراحی شده است، ملاقات می‌کنند. یکی از بوروکرات ها، تیملین عصبی، اسیر اهداف هنری تنسر می شود. در یک نمایش موفق تنسر، او به او می گوید که “جراحی مد جدید است”، احساسی که به نظر می‌رسد تنسر آن را پذیرفته است.

۸- فیلم Doctor Strange in the Multiverse of Madness
کارگردان: سام ریمی
بازیگران: بندیکت کامبربچ، الیزابت اولسن، بندیکت وانگ، ژوچیتل گومز
مدت زمان: ۱۲۶ دقیقه
امتیاز: PG-13
امتیاز روتن تومیتوز: ۷۴%
واندا که الان به نام اسکارلت ویچ شناخته می‌شود،‌ می‌خواهد قدرت‌های آمریکا چاوز را از آن خود کند تا بتواند درون مولتی‌ورس سفر کند و به جهانی برود که در آنجا پسرهایش زنده هستند و می‌تواند در کنار آن‌ها زندگی کند. این در حالی است که او اصلا به عواقب و کسانی که در این راه می‌میرند، هیچ توجهی نمی‌کند. اینکه چرا او به سراغ جهانی نمی‌رود که همسرش ویژن هم در آن زنده باشد، یکی از مشکلات داستانی فیلم به شمار می‌رود.
استیون استرنج با کمک وانگ با بازی بندیکت وانگ (Benedict Wong) موفق می‌شود تا به طور موقت آمریکا چاوز را از دست واندا نجات بدهد و به همراه او نیز وارد مولتی‌ورس می‌شود. در این بخش از فیلم به صورت مختصر تصاویری از جهان‌های مختلف و عجیب به نمایش گذاشته می‌شود تا اینکه این دو در جهانی متفاوت فرود می‌آیند. ظاهرا در این جهان جدید، تغییرات آب‌وهوایی بسیار جدی گرفته شده و روی آسمان‌خراش‌ها باغ‌های معلق و توربین‌های بادی دیده می‌شود.
در ادامه مشخص می‌شود که استیون استرنج این جهان برای نجات بشریت جان خود را فدا کرده و رفیق سابق او یعنی موردو با بازی چیویتل اجیوفور (Chiwetel Ejiofor) اکنون جادوگر اعظم است. در ادامه فیلم، استیون استرنج اصلی در مقابل گروهی از ابرقهرمانان قرار می‌گیرد و آن‌ها تمام نسخه‌های دکتر استرنج در سراسر مولتی‌ورس را به عنوان تهدیدی برای بقاء هستی و مولتی‌ورس می‌دانند و قصد دارند برای سرنوشت او رای‌گیری کنند.

۹- فیلم Elvis
کارگردان: باز لورمن
بازیگران: آستین باتلر، تام هنکس، اولیویا دی جونگ، هلن تامسون، ریچارد راکسبورگ، کلوین هریسون جونیور، دیوید ونهام، کودی اسمیت-مک فی، لوک بریس
مدت زمان: ۱۵۹ دقیقه
امتیاز: PG-13
امتیاز راتن تومیتوز: ۷۸%
همانطور که از نامش برمی‌آید، این اثر راجع به یکی از چهره‌های اسطوره‌ای تاریخ موسیقی دنیا و سبک راک یعنی الویس پرسلی است، کسی که با اغواگری‌های خود بر روی صحنه و اجراهای پرشور و حرارتش، لقب پادشاه راک اند روال را از آن خود کرده بود. این فیلم بر روی روز‌های ابتدایی ظهور و موفقیت پرسلی و ارتباط پیچیده‌اش با مدیر برنامه‌ی خود کلنل تام پارکر تمرکز دارد که ایفای نقش او بر عهده‌ی تام هنکس است.
«الویس» از حیث به تصویر‌کشیدن چیزی که او را به یک ستاره‌ی تابناک در آسمان موسیقی بدل کرد، بسیار خوب کار خودش را انجام می‌دهد. سکانس‌های اجراهای زنده بسیار جذاب است که دستپخت مندی واکر است. شاید بسیاری این فیلم را به خاطر جلوه‌هایش نادیده بگیرند، اثری که انقدر در لایه‌های سطحی مجلل خود می‌ماند که از رفتن به زیر پوست موضوع محوری خود سر باز می‌زند، اما به عنوان ادای احترامی به یک قهرمان غیرعادی اجراهای صحنه‌ای، این فیلم مثل یک ستاره می‌درخشد.

۱۰- فیلم Everything Everywhere All at Once
کارگردان: دن کوان، دانیل شاینرت
بازیگران: Michelle Yeoh، Stephanie Hsu، Ke Huy Quan
مدت زمان: ۱۴۰ دقیقه
رتبه: R
امتیاز راتن تومیتوز: ۹۵%
مراحل ساخت فیلم «Everything Everywhere All at Once» از سال ۲۰۱۶ آغاز شد و جالب این که در ابتدا قرار بود تا جکی چان به‌عنوان نقش اصلی در فیلم حضور داشته باشد. اما چان پس از مطالعه فیلمنامه به دلایل مختلف از حضور در فیلم انصراف داد. پس از این اتفاق، نویسندگان تصمیم گرفتند هویت شخصیت اصلی را از مرد به زن تغییر دهند و به همین ترتیب، فیلمنامه نیز دستخوش تغییرات بسیاری شد. قصه ازاین‌قرار است:
فیلم داستان یک زن آمریکایی-چینی به نام اِولین وانگ است (میشل یئو) که با مشغول شدن به انجام کارهای روزانه‌ی یک زندگی تقریبا معمولی، در کنار شوهرش (که هوی کوان) روزگار می‌گذراند؛ او در این میان، به نوعی ماموریت پیدا کرده تا برای نجات مولتی‌ورس (فرضی از مجموعه جهان‌های موجود، چندجهانی) با موجودی قدرتمند مبارزه کند. از این رو، اولین باید هر لحظه آماده‌ی رفت و آمد میان نسخه‌های مختلف خود در جهان‌های موازی باشد.

https://8barg.com/?p=321

جواب

Your email address will not be published.