مصرف این مواد غذایی باعث می شود شکم صاف و تخت داشته باشید!

از غذاهای غنی از پروتئین، فیبر و چربی‌های مفید مانند تخم مرغ، ماهی و گوشت بدون چربی استفاده کردن می‌تواند به مرور زمان منجر به کاهش چربی شکمی و وزن شما شود. از اهمیت اقدام برای کاهش چربی دور شکم، که به عنوان چربی احشایی هم شناخته می‌شود، آگاه باشید. این نوع چربی یکی از خطرناک‌ترین انواع چربی است و تجمع زیاد آن می‌تواند منجر به انواع بیماری‌ها و مشکلات سلامتی گردد، بنابراین احتمالاً تصمیم خواهید گرفت که در کوتاه‌ترین زمان ممکن آن را کاهش دهید.

مطالعات نشان داده‌اند که مصرف پروتئین با کیفیت بالا با کاهش سطح چربی شکم و اندازه دور کمر مرتبط است. این اتفاق دارد به دلایل متعددی، از جمله اینکه پروتئین می‌تواند هورمون‌های گرسنگی را کاهش دهد و توده عضلانی بدون چربی را افزایش دهد.

همچنین مصرف فیبر نیز با کاهش چربی شکم مرتبط است. فیبر به علاوه از کمک به هضم منظم، می‌تواند نفخ شکم را کاهش داده و به تقویت باکتری‌های روده کمک کند. تنوع باکتری‌های روده با سطوح پایین‌تر چربی شکمی مرتبط است.

مصرف چربی‌های سالم نیز به کاهش چربی کلی بدن کمک می‌کند. جایگزین کردن چربی‌های غیر اشباع به جای چربی‌های ناسالم و اشباع شده راهی برای کاهش سطح چربی بدن است.

به همراه یک رژیم غذایی متعادل، ورزش منظم و خواب کافی هم نقش مهمی در دستیابی به وزن مطلوب دارند. افزودن مواد غذایی زیر به برنامه غذایی روزانه، که حاوی پروتئین، فیبر، چربی‌های سالم و دیگر مواد مغذی هستند، به کاهش چربی احشایی کمک می‌کند:

۱) گوشت گاو بدون چربی

گوشت گاو بدون چربی یک منبع پروتئینی مناسب و سیرکننده برای مدت طولانی می‌تواند به کاهش چربی شکمی کمک کند. پروتئین احساس سیری بعد از وعده غذایی را افزایش می‌دهد، به حفظ عضلات کمک می‌کند و متابولیسم را افزایش می‌دهد. همچنین پروتئین اثر حرارتی بالایی دارد که به این معنی است که کالری‌های بیشتری را در طول هضم مصرف می‌کند.

۲) جو دوسر

جو دوسر دارای فیبر بتا گلوکان و کربوهیدرات‌های پیچیده است که انرژی پایداری را برای بدن فراهم می‌کند و به کنترل گرسنگی کمک می‌کند. مصرف جو دوسر می‌تواند به تثبیت سطح قند خون و کاهش هوس قند در ساعات بعد از وعده غذایی کمک کند.

۳) لیمو

استفاده از لیمو در دستور العمل‌های خوراکی و نوشیدنی می‌تواند به کاهش چربی شکم کمک کند، اگرچه مصرف آن به تنهایی شاید خیلی جذاب نباشد. لیمو دارای پلی‌فنل‌های قوی است که باعث جلوگیری از تجمع چربی در ناحیه شکم و کاهش چاقی می‌شود. توصیه می‌شود که به جای استفاده از سس‌های پرچرب و ناسالم، چند قطره آب لیموی تازه را به سالادها و غذاهایتان اضافه کنید.

۴) ماهی تن

ماهی تن (چه کنسرو شده و چه تازه) به دلیل داشتن پروتئین بالا و چربی‌های سالم یک غذای مغذی به شمار می‌آید. یک وعده ماهی تن کنسرو شده حاوی ۲۴ گرم پروتئین و تنها ۱۶۸ کالری دارد و حدود ۹ گرم چربی سالم دارد. شواهد نشان می‌دهد که مصرف غذاهای دریایی بدون چربی مانند ماهی تن به پیشگیری از چاقی کمک می‌کند.

۵) لوبیا سیاه

علاوه بر مصرف پروتئین، دریافت فیبر کافی در رژیم غذایی برای کاهش چربی شکمی مهم است. لوبیا سیاه در میان حبوبات یک گزینه ایده‌آل برای این منظور است. هر نصف فنجان لوبیا سیاه ۸ گرم فیبر و ۸ گرم پروتئین دارد. محتوای فیبر موجود در حبوبات به کاهش وزن و جلوگیری از افزایش وزن کمک می‌کند.

۶) چای سبز

چای سبز یک نوشیدنی چربی‌سوز است و محتوای کافئین موجود در آن می‌تواند به بهبود متابولیسم و چربی‌سوزی کمک کند. مصرف مداوم چای سبز در کنار یک رژیم غذایی کم‌کالری و ورزش منظم باعث کاهش اندازه شکم می‌شود.

۷) تخم مرغ

هرچند غذاهایی مانند گوشت گاو بدون چربی و مرغ گزینه‌های خوبی برای تأمین پروتئین هستند، اما تخم مرغ هم می‌تواند یک انتخاب مفید دیگر باشد و در هر وعده غذایی مصرف شود.