لزوم بررسی بیشتر تأثیر میکروپلاستیک‌ها بر تولیدمثل انسانی

تحقیقات جدیدی که میکروپلاستیک‌ها را در تمامی نمونه‌های منی انسان شناسایی کرده، اهمیت پژوهش‌های بیشتر برای فهم تأثیر این ذرات بر تولیدمثل را برجسته می‌کند. تعداد اسپرم مردان از چندین دهه پیش رو به کاهش بوده و علت دقیق این مسئله هنوز ناشناخته است، گرچه آلودگی‌های شیمیایی به‌عنوان یکی از عوامل مطرح شده‌اند.

به‌گزارش گاردین، محققان در یک مطالعه جدید، نمونه‌های منی ۴۰ مرد سالم در شهر جینان چین را که برای ارزیابی‌های قبل از ازدواج شرکت کرده بودند، بررسی کردند و در همه نمونه‌ها میکروپلاستیک یافتند.

مطالعات مشابهی نیز در ایتالیا و چین نشان داده‌اند که میکروپلاستیک‌ها در مایع منی انسان وجود دارند. تحقیقاتی که روی موش‌ها انجام شده نیز نشان داده که میکروپلاستیک‌ها می‌توانند تعداد اسپرم را کاهش داده و منجر به ناهنجاری‌ها و اختلالات هورمونی شوند.

مطالعات بر روی میکروپلاستیک‌ها و سلامت انسان به سرعت در حال پیشرفت است. این ذرات در نقاط مختلف بدن انسان از جمله بیضه‌ها، خون، جفت و شیر مادر یافت شده‌اند که نشان‌دهنده آلودگی گسترده بدن انسان‌ها به میکروپلاستیک‌ها است. تأثیر دقیق این آلودگی‌ها بر سلامت انسان هنوز مشخص نشده، اما مطالعات آزمایشگاهی نشان داده‌اند که میکروپلاستیک‌ها به سلول‌های انسان آسیب می‌زنند.

هر ساله میلیون‌ها تن زباله پلاستیکی در محیط زیست رها می‌شود که به میکروپلاستیک‌ها تجزیه می‌شوند و از طریق غذا، آب و هوا وارد بدن انسان‌ها می‌شوند. با توجه به اینکه تحقیقات اخیر تأثیر مواجهه انسان با میکروپلاستیک‌ها را بر سلامت مطرح می‌کنند، درک میزان آلودگی بدن انسان‌ها و ارتباط آن با تولیدمثل ضروری است.

مطالعات روی موش‌ها نشان داده‌اند که آلودگی میکروپلاستیک می‌تواند باعث کاهش تعداد اسپرم‌های فعال و افزایش بدشکلی‌های آن‌ها شود. بنابراین، قرارگرفتن در معرض میکروپلاستیک‌ها ممکن است خطرات مزمن و تجمعی برای سلامت باروری مردان ایجاد کند.

در پژوهشی که در مجله‌ی Science of the Total Environment منتشر شد، هشت نوع پلاستیک شناسایی شد که رایج‌ترین آن‌ها پلی‌استایرن و پس از آن پلی‌اتیلن و پلی‌وینیل کلراید بودند. ذرات ریز پلاستیک ممکن است باعث التهاب بافت شوند یا مواد شیمیایی موجود در پلاستیک‌ها به بافت آسیب برسانند. پزشکان نیز در ماه مارس نسبت به اثرات احتمالی میکروپلاستیک‌ها بر افزایش خطر سکته، حمله قلبی و مرگ زودرس هشدار دادند.

لوئیجی مونتانو از دانشگاه رم، که سرپرستی مطالعه‌ی ایتالیایی را برعهده داشت، بر لزوم جلوگیری از افزایش زباله‌های پلاستیکی تأکید کرد. در حال حاضر، بیش از ۱۸۰ کشور در حال مذاکره برای امضای معاهده‌ای برای تنظیم مصرف پلاستیک و کاهش آلودگی آن هستند.

جواب

Your email address will not be published.