فواید جدید پوست پرتقال برای سلامتی

تحقیقات اخیر نشان داده است که پوست پرتقال حاوی موادی است که حتی از قسمت آبدار آن نیز مفیدتر هستند. پوست تلخ پرتقال که برای محافظت از میوه است، ممکن است برای سلامت ما نیز مفید باشد. این پوست حاوی ترکیب زیست‌فعالی به نام فرولویل پوترسین (FP) است که به بهبود سلامت قلب کمک می‌کند.

دانشمندان دانشگاه فلوریدا و وزارت کشاورزی ایالات متحده از کشف FP در پوست پرتقال بسیار هیجان‌زده شدند. آزمایش‌ها نشان دادند که موش‌هایی که به مدت شش هفته با عصاره پوست پرتقال غنی از FP تغذیه شدند، کاهش زیست‌نشانگرهای خونی مرتبط با التهاب و بیماری‌های قلبی عروقی را تجربه کردند. حتی با حفظ رژیم غذایی پرچرب، موش‌هایی که FP مصرف کرده بودند، چربی کمتری نسبت به گروه کنترل داشتند.

FP که ابتدا در برگ‌ها و آب گریپ‌فروت کشف شد، در برخی پرتقال‌ها نیز یافت می‌شود، اما در مرکبات دیگر مانند لیمو، نارنگی یا یافا وجود ندارد. این ماده به دلیل پتانسیل آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی‌اش مورد توجه قرار گرفته، اما هنوز بسیاری از فواید و آثار آن ناشناخته است.

یو وانگ، دانشمند علوم غذایی از دانشگاه فلوریدا، معتقد است یافته‌های جدید گروه تحقیقاتی او، خواص ناشناخته FP را برای کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی نشان می‌دهد.

پرتقال یکی از محبوب‌ترین میوه‌ها در جهان است که بیشتر برای آب آن مصرف می‌شود و پوست تلخ آن معمولاً دور ریخته می‌شود. هر سال ۳۲ میلیون تن پوست پرتقال دور ریخته می‌شود، درحالی‌که این پوست کاملاً قابل خوردن و مفید برای سلامتی است. حتی وقتی پوست پرتقال به طیور داده می‌شود، برای سلامتی آن‌ها نیز مفید است و حدود نیمی از پوست پرتقال ایالت فلوریدا به گاوها داده می‌شود.

پوست پرتقال در مقایسه با قسمت آبدارش دارای میزان بسیار زیادی ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و لیمونن است که ماده‌ای با خواص ضدالتهابی و ضدسرطانی است.

فواید دیگر FP و کاربردهای آن

FP خاصیت دیگری نیز دارد؛ با مصرف این متابولیت، برخی باکتری‌های روده فراورده فرعی تری‌متیل‌آمین (TMA) را تولید نمی‌کنند. TMA در هنگام هضم گوشت و غذاهای پرچرب توسط باکتری‌های روده تولید می‌شود و سپس به تری‌متیل‌آمین ان-اکسید (TMAO) تبدیل می‌شود که با افزایش خطر انسداد سرخرگ‌ها، بیماری قلبی، سکته مغزی، چاقی و دیابت نوع ۲ مرتبط است. FP موجود در پوست پرتقال می‌تواند در کاهش خطر این شرایط مؤثر باشد.

در آزمایش‌های دانشگاه فلوریدا، موش‌هایی که با عصاره پوست پرتقال حاوی FP تغذیه شدند، کاهش TMA و TMAO را تجربه کردند. مشخص نیست آیا این فواید برای انسان‌ها نیز وجود دارد، اما وزارت کشاورزی ایالات متحده علاقه‌مند به بررسی این موضوع است.

اگرچه استفاده از پوست پرتقال در وعده‌های غذایی روزانه دشوار است، اما اگر دانشمندان بتوانند محصولی مصرفی از آن بسازند، احتمالاً به جزء اصلی در پخت‌و‌پز برای بهبود سلامت تبدیل می‌شود. چندین شرکت در تلاشند تا محصولی از پوست پرتقال تولید کنند. اخیراً محققان توانسته‌اند پوست موز و انبه را به خوراکی‌های خوشمزه و مقوی تبدیل کنند.

یافته‌های این مطالعه در مجله Agricultural and Food Chemistry منتشر شده است.

جواب

Your email address will not be published.