غذای ناسالم، جذابیت جنسی‌تان را ویران می‌کند!

تحقیقات انجام شده توسط پژوهشگران دانشگاه مونپلیه در فرانسه نشان می‌دهد که مصرف کربوهیدرات‌های تصفیه شده ارتباطی با درک میزان جذابیت چهره افراد دارد، که این مطلب به معنای جدیدی به عبارت قدیمی «شما همان چیزی هستید که می‌خورید» است.

با این مطالعات به سادگی مشخص شده است که افرادی که غذاهای فرآوری شده و ناسالم بیشتری مصرف می‌کنند، از نظر جنس مخالف کمتر جذاب به نظر می‌رسند.

تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف زیاد و مداوم غذاهایی که حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات با گلیسمی بالا هستند (یعنی غذاهایی که سریعاً بر قند خون تأثیر می‌گذارند)، بدون در نظر گرفتن عواملی مانند شاخص توده بدنی (BMI) و سن افراد، با رتبه‌بندی کمتر جذابیت ارتباط دارد.

در واقع، خوردن زیاد مواد غذایی بسیار فرآوری شده مانند شیرینی، کلوچه و چیپس ممکن است منجر به دیده شدن کمتر جذاب توسط دیگران شود.

این تحقیقات به ویژه اهمیت دارند زیرا رژیم‌های غذایی امروزی در کشورهای صنعتی، اکثراً حاوی مقادیر زیادی کربوهیدرات تصفیه شده یا غذاهای بسیار فرآوری شده هستند که ارزش غذایی واقعی ندارند. برخی از مواد غذایی این طبقه عبارتند از آرد سفید، شکر، و مواد موجود در اسنک‌های بسته‌بندی شده.

قبلی‌ترین مطالعات نشان داده بودند که افزایش مصرف این غذاها ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند چاقی، دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی را افزایش دهد و اکنون تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خوردن مقدار زیادی کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده ممکن است بر ویژگی‌های غیرپزشکی افراد نیز تأثیر بگذارد.

در این تحقیق، ۱۰۴ نفر از بزرگسالان فرانسوی شرکت کردند و به برخی از آن‌ها صبحانه‌ای با مواد غذایی حاوی گلیسمی بالا و کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده داده شد که سطح قند خون را افزایش می‌دهند، و به گروه دیگر صبحانه‌ای با سطح گلیسمی پایین داده شد.

پس از انجام این آزمایش‌ها، از تمام شرکت‌کنندگان خواسته شد که یک فرم نظرسنجی را پر کنند و از داوطلبان دگرجنس‌گرا خواسته شد با استفاده از عکس‌هایی که دو ساعت پس از خوردن صبحانه گرفته شده بودند، جذابیت چهره شرکت‌کنندگان در جنس مخالف را ارزیابی کنند.

تجزیه و تحلیل‌ پاسخ‌ها نشان داد که مصرف یک صبحانه با گلیسمی بالا، ارتباط واضحی با جذابیت کمتر چهره در بین مردان و زنان دارد. همچنین میان مصرف «مستمر» کربوهیدرات‌های تصفیه شده در طول صبحانه و میان وعده‌ها با رتبه‌بندی جذابیت پایین و در مقابل، میان مصرف غذاهای پرانرژی با رتبه‌بندی جذابیت بالاتر نیز ارتباط پیدا شد. این نتایج حتی پس از آن‎که تیم تحقیق عوامل دیگری را که به طور بالقوه بر جذابیت تأثیر می‌گذارند مانند سن، سن درک شده، BMI، عادات سیگار کشیدن و میزان موهای صورت و … در نظر گرفتند، باز هم تایید شد.

به این ترتیب نویسندگان این مطالعه اعلام کردند: «به نظر می‌رسد جذابیت چهره که یک عامل مهم در تعاملات اجتماعی است، تحت تأثیر مصرف فوری و مزمن کربوهیدرات تصفیه شده در مردان و زنان قرار می‌گیرد».

با وجود این، آن‌ها تاکید کردند که انجام تحقیقات بیشتر با گروه‌های بزرگ‎تری از شرکت کنندگان به منظور رسیدن به درک عمیق‌تر در این باره که دقیقا چگونه کربوهیدرات‌های تصفیه شده ممکن است با جذابیت و سایر ویژگی‌های اجتماعی ارتباط داشته باشند، ضروری است.