غذاهای محبوب ایرانی در فصل پاییز و سرما

آیا می‌دانید تهرانی‌های قدیم در هر فصل، به خصوص در زمان بارندگی و سرما، چه غذاهایی می‌خوردند تا از مشکلات بیماری‌ها جلوگیری کنند؟ این غذاها و نوشیدنی‌ها به راحتی و با قیمتی مقرون به صرفه در دسترس آنان بودند.

خواص شگفت‌انگیز سفیداب برای پوست

واضح است که ورود به هر فصل با تغییرات آب و هوایی همراه است؛ به همین دلیل در پاییز، سرماخوردگی و آنفلوآنزا بیشتر شیوع پیدا می‌کند. از گذشته روش‌هایی برای جلوگیری از بروز بیماری‌ها وجود داشت که انتخاب غذاهای مناسب هر فصل، یکی از آنها بود. در تهران قدیم، غذاهایی که می‌توانستند در این فصل به مصرف برسند، حتی در خیابان‌ها عرضه می‌شدند و تا به امروز نیز در برخی مناطق قابل دسترس هستند.

سیب‌زمینی و تخم‌مرغ پخته

سیب‌زمینی و تخم‌مرغ پخته به جای سیب‌زمینی سرخ شده یکی از غذاهای مناسب پاییز است؛ به همین دلیل این غذای خیابانی محبوب و مغذی در تهران محسوب می‌شد که با اضافه کردن نمک، فلفل، ادویه‌های تند، گاهی گوجه، کره و خیار سرو می‌شد. فروشندگان تخم‌مرغ و سیب‌زمینی‌ها را در قابلمه‌های مسی جداگانه نگه می‌داشتند و به مراکز پرترددی مانند سینماها، پارک‌ها و پایانه‌های حمل‌ونقل عمومی می‌بردند.

باقالی پخته

باقالی‌های پخته گرم در ظروف بزرگ با اضافه کردن ادویه‌های خاص مانند فلفل قرمز و گلپر ازجمله غذاهای خیابانی محبوب بود که در فصل سرما بیشتر مصرف می‌شدند.

شلغم پخته

شلغم می‌تواند جایگزین مناسبی برای تربچه و کلم در فصل پاییز باشد؛ به همین دلیل در تهران قدیم در هوای سرد، لبوفروش‌ها یا شلغم‌فروش‌ها با گاری‌های گرم نیز در خیابان‌ها حضور داشتند.

آش

یکی از غذاهایی که در فصل پاییز مورد استقبال قرار می‌گرفت، انواع سوپ و آش بود که تنوع غذایی در این زمینه زیاد بود. فروشندگان آش نیز دوره‌گرد آش خانگی تهیه می‌کردند و آن‌ها را در دیگ‌های بزرگ حمل می‌کردند. این دیگ‌ها به گونه‌ای طراحی شده بودند که آش سرد نشود. فروشنده نیز در کنار کاسه‌های گود، در ظرف‌های جداگانه کشک، سیر داغ، پیاز داغ و نعناع داغ ریخته و ارائه می‌کرد.