//

سومین فرد پس از پیوند سلول های بنیادی پرخطر از ایدز “درمان” شد

مرد آلمانی سومین فردی است که به لطف پیوند سلول های بنیادی ۱۰ سال پیش به طور موثر از ایدز “درمان” می شود.

مورد موفقیت او برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ اعلام شد، اما تا روز دوشنبه بود که محققان تایید کردند که او واقعاً عاری از ویروس ایدز است.

دکتر بیورن جنسن، نویسنده این مطالعه و سرپرست بخش بیماری‌های عفونی در بیمارستان دانشگاه دوسلدورف در آلمان، به نیوساینتیست گفت: «فکر نمی‌کنیم ویروس عملکردی در بدن بیمار وجود داشته باشد».

در حالی که بیمار ناشناخته ویروس نقص ایمنی انسانی – که فقط به عنوان “بیمار دوسلدورف” شناخته می شود – سومین بیمار است که از طریق پیوند سلول های بنیادی درمان می شود، او اکنون پنجمین فردی است که از این ویروس درمان شده است.

بر اساس گزارش موردی که روز دوشنبه در Nature Medicine منتشر شد، این مرد ۵۳ ساله در سال ۲۰۱۳ برای درمان سرطان خون که دو سال قبل تشخیص داده بود، تحت پیوند سلول های بنیادی قرار گرفته بود. با این حال، طبق شانس، سلول‌ها از یک اهداکننده با جهشی به دست آمدند که گیرنده CCR5 را که ایدز برای آلوده کردن سلول‌های ایمنی استفاده می‌کند، غیرفعال می‌کند. این باعث شد که او مانند یک واکسن ناخواسته ایدز در برابر این بیماری مصون بماند.

به سرعت به امروز، و بیمار با وجود قطع داروی ضد ایدز در نوامبر ۲۰۱۸، هیچ اثر قابل تشخیصی از بیماری در سیستمش باقی نمانده است. جنسن گفت که این اتفاق معجزه آسا نشان داد که بیماری خودایمنی ریشه کن شده است.

بیمار می گوید که برای همیشه از پزشکانی که او را از شر این وضعیت ناتوان کننده خلاص کردند سپاسگزار است. بیمار گفت: “من بیش از پیش به تیم پزشکان خود در سراسر جهان افتخار می کنم که موفق شدند من را از ایدز – و البته در عین حال سرطان خون” درمان کنند. وی افزود که به تازگی دهمین سالگرد پیوند مغز استخوان نجات بخش خود را با حضور اهداکننده خود جشن گرفته است.

بیمار دوسلدورف به گروه کوچکی از افرادی می پیوندد که از طریق پیوند سلول های بنیادی مرتبط با سرطان درمان شده اند. بقیه تیموتی ری براون آمریکایی، که اولین نفر در سال ۲۰۰۹ بود، و آدام کاستیلیخو، یک مرد بریتانیایی-ونزوئلایی، بیش از یک دهه بعد بودند.

جنسن گفت: “من فکر می کنم ما می توانیم بینش های زیادی از این بیمار و از این موارد مشابه درمان ایدز بدست آوریم.” ما اکنون می توانیم تأیید کنیم که اساساً می توان با ترکیب دو روش کلیدی از تکثیر ویروس ایدز به طور پایدار جلوگیری کرد.

وی افزود: «از یک سو، ما با تخلیه گسترده مخزن ویروس در سلول‌های ایمنی با عمر طولانی و از سوی دیگر، انتقال مقاومت به ایدز از سیستم ایمنی اهداکننده به گیرنده، با اطمینان از اینکه ویروس دارای فرصتی برای انتشار مجدد وجود ندارد.»

متأسفانه، به دلیل ماهیت مخاطره آمیز روش سلول های بنیادی، احتمالاً برای همه ۳۸/۴ میلیون نفری که با ایدز در سراسر جهان زندگی می کنند، در دسترس نخواهد بود. جنسن گفت که تحقیقات بیشتری برای تکرار درمان در خارج از شرایط خاص ذکر شده در موارد فوق الذکر مورد نیاز است.