ساخت واکسن آلزایمر در ژاپن!

دانشمندان ژاپنی یک واکسن جدید ابداع کرده‌اند که می‌تواند تأثیر بیماری آلزایمر را کاهش داده یا از آن جلوگیری کند.

واکسن این دانشمندان به پروتئین موسوم به “گلیکوپروتئین مرتبط با پیری” (SAGP) اختصاص دارد که در زوال عقل نقش مهمی دارد. آزمایش واکسن روی موش‌ها صورت گرفته و به نابودی سلول‌های سمی در موش‌های مبتلا به بیماری آلزایمر کمک کرده است. دانشمندان گزارش داده‌اند که موش‌ها پس از تزریق واکسن، پلاک‌های آمیلوئید و التهاب کمتری در بافت مغز خود داشتند و بهبودی در رفتار و آگاهی نشان دادند.

امیدوارند این واکسن بتواند سلول‌های مغزی ملتهب مرتبط با بیماری آلزایمر را هدف قرار داده و نقش نویدبخشی در درمان زوال عقل داشته باشد. این واکسن هنوز روی انسان‌ها آزمایش نشده است.

پژوهشگران با ایجاد مدل موش مبتلا به بیماری آلزایمر که از مغز انسان تقلید می‌کند و به شبیه‌سازی آسیب‌شناسی بیماری آلزایمر ناشی از آمیلوئید بتا می‌پردازد، سعی در کاهش رسوبات پلاک آمیلوئید و عوامل التهاب مرتبط با آلزایمر داشتند. نتایج نشان دادند که موش‌های واکسینه‌شده با SAGP اضطراب کمتری داشته‌اند و به طور قابل توجهی بهتر به محیط اطراف خود واکنش نشان داده‌اند.

واکسن SAGP بسیار نزدیک به سلول‌های مغزی میکروگلیا است که نقش مهمی در دفاع ایمنی سیستم عصبی مرکزی دارند. میکروگلیا به پاکسازی پلاک‌های مضر تشکیل‌شده توسط پروتئین‌ها کمک می‌کند اما همچنین می‌تواند باعث التهاب مغزی، آسیب به نورون‌ها و زوال شناختی شود که می‌تواند یکی از دلایل ایجاد بیماری آلزایمر باشد.

با حذف میکروگلیاهای فعال می‌توان استقرار التهاب مغز را کنترل کرد و امیدوارند که این واکسن می‌تواند به بهبود رفتارها و کاهش رسوبات آمیلوئید در موش‌ها کمک کند.

این پژوهش نشان می‌دهد که واکسن SAGP می‌تواند پتانسیلی جدید در درمان زوال عقل و پیشگیری از بیماری آلزایمر را ارائه دهد. هرچند که هنوز نیاز به تست‌های بیشتر و آزمایش‌های انسانی دارد تا میزان اثربخشی آن در انسان‌ها اثبات شود.