دلیل چاقی مردان بعد از ازدواج چیست؟!

دانشمندان به تأیید آنچه زنان همواره فکر می‌کردند پرداخته‌اند: پس از ازدواج، مردان ممکن است چاق و تنبل شوند. نتایج یک مطالعه انجام شده در چین نشان می‌دهد که در پنج سال اول پس از ازدواج، مردان به دلیل مصرف بیشتر کالری و کمتر شدن فعالیت بدنی، وزن خود را افزایش می‌دهند.

محققان اظهار می‌کنند که ازدواج تأثیر مهمی بر شاخص توده بدنی مردان دارد، به گونه‌ای که ۵.۲ درصد افراد پس از ازدواج اضافه وزن می‌کنند و ۲.۵ درصد آنها چاق می‌شوند.

به‌رغم این موضوع، شواهدی مبنی بر وجود روند مشابه در زنان یافت نشد.

این مطالعه در چین انجام شده است، اما محققان باور دارند که این یک واقعیت جهانی است.

شیون کوان، محقق آکادمی علوم اجتماعی چین، اظهار داشته است: “این پدیده که به آن ‘چاقی خوشحالی’ می‌گویند، در مطالعات گسترده‌ای در کشورهای توسعه‌یافته غربی اثبات شده است. پس از ازدواج، مردان معمولاً کمتر ورزش می‌کنند و بیشتر می‌خورند که این منجر به افزایش شاخص توده بدنی آنها می‌شود.”

وی افزود: “مردان با افزایش سن به خطر چاقی روبرو هستند، بنابراین بعد از ازدواج مهم است که تلاش کنند عادات غذایی سالم و ورزش منظم را حفظ کنند.”

این مطالعه که در مجله اقتصاد و بیولوژی انسانی منتشر شده است، نشان می‌دهد که شاخص توده بدنی مردان در پنج سال اول پس از ازدواج به طور مداوم افزایش می‌یابد و سپس ثابت می‌شود.

محققان پیشنهاد داده‌اند که مقامات بهداشتی با توصیه‌هایی برای افرادی که به تازگی ازدواج کرده‌اند، آگاهی بخشند و طرح‌هایی را برای کنترل وزن بدن و سلامتی بدنی پس از ازدواج طراحی کنند.

مطالعات قبلی نشان داده‌اند هر چقدر افراد از روابط صمیمی‌تر خود راضی‌تر باشند، احتمال بیشتری دارد که دچار چاقی شوند.