درمان کم‌کاری تیروئید با روش‌های طبیعی

اگر داروهای تیروئیدی برای شما عوارض جانبی دارند، ممکن است درمان‌های طبیعی راه‌حل مناسبی باشند. رژیم غذایی سالم و مصرف مکمل‌های ویتامین B و پروبیوتیک‌ها می‌تواند به بهبود کم‌کاری تیروئید کمک کند.

مصرف داروهای جایگزین هورمون تیروئید

مصرف روزانه داروهای جایگزین هورمون تیروئید، درمان استاندارد برای کم‌کاری تیروئید است. اما داروها ممکن است عوارض جانبی داشته باشند و فراموشی در مصرف آنها می‌تواند علائم را تشدید کند.

درمان‌های طبیعی

درمان‌های طبیعی اغلب عوارض جانبی کمتری دارند و با سبک زندگی سازگارتر هستند. این درمان‌ها بر رفع علت اصلی مشکل تیروئید متمرکز هستند. مشکلات تیروئید ممکن است به دلیل رژیم غذایی نامناسب یا کمبود مواد مغذی ایجاد شوند. تغییر رژیم غذایی و مصرف مکمل‌های گیاهی دو روش مؤثر برای بهبود تیروئید هستند.

روش‌های طبیعی برای بهبود کم‌کاری تیروئید

۱. مصرف سلنیوم

سلنیوم نقش مهمی در متابولیسم هورمون تیروئید دارد. این عنصر در مواد غذایی مانند ماهی تن، بوقلمون، آجیل و گوشت گاو یافت می‌شود. سلنیوم به حفاظت از تیروئید در برابر آسیب اکسیداتیو کمک کرده و در تولید هورمون‌های تیروئید نقشی حیاتی دارد.

۲. حذف قند از رژیم غذایی

قند و غذاهای فرآوری‌شده می‌توانند التهاب را افزایش داده و بیماری‌های تیروئیدی را تشدید کنند. حذف قند از رژیم غذایی می‌تواند سطح انرژی را تنظیم کرده، استرس را کاهش داده و به سلامت پوست کمک کند.

۳. دریافت ویتامین B

مصرف مکمل ویتامین B-12 می‌تواند به ترمیم آسیب‌های ناشی از کم‌کاری تیروئید کمک کند و خستگی ناشی از این بیماری را کاهش دهد. مواد غذایی مانند نخود، لوبیا، مارچوبه، دانه کنجد، ماهی تن، پنیر، شیر و تخم‌مرغ حاوی ویتامین B هستند.

۴. مصرف پروبیوتیک‌ها

مکمل‌های پروبیوتیک حاوی باکتری‌های مفید زنده هستند که به سلامت معده و روده کمک می‌کنند. تحقیقات نشان داده‌اند که ممکن است بین کم‌کاری تیروئید و مشکلات روده کوچک ارتباطی وجود داشته باشد. پروبیوتیک‌ها می‌توانند تنوع باکتریایی میکروبیوم را افزایش داده و سلامت روده را بهبود بخشند. غذاها و نوشیدنی‌های تخمیری مانند کفیر، برخی پنیرها و ماست نیز حاوی پروبیوتیک‌های مفید هستند.

۵. پیروی از رژیم غذایی فاقد گلوتن

افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید باید از رژیم غذایی بدون گلوتن پیروی کنند. گلوتن، پروتئینی است که در گندم، جو و غلات یافت می‌شود. بسیاری از افراد مبتلا به بیماری تیروئید، به بیماری سلیاک نیز مبتلا هستند. مصرف گلوتن در این افراد باعث تحریک روده کوچک شده و جذب داروهای هورمون تیروئید را مختل می‌کند. حذف گلوتن از رژیم غذایی می‌تواند به بهبود وضعیت این افراد کمک کند.