دانشمندان به دنبال پیدا کردن دلیل برای بزرگ بودن مغز انسان در برابر جثه کوچک آنها!

تأخیر در شروع رابطه جنسی، بهره‌وری مغز را افزایش می‌دهد، اگرچه این مسئله به فرایند تکامل گونه انسانی در طی میلیون‌ها سال برمی‌گردد.

در طول تاریخ چهار میلیون ساله تکامل بشر، اندازه مغز انسان به تقریباً سه برابر افزایش یافته است، اما دلایل دقیق این انبساط مغزی هنوز به طور کامل مشخص نشده‌اند.

یک زیست‌شناس ماهر به نام “مائوریسیو گونزالس فوره‌رو” از دانشگاه سنت اندروز اسکاتلند، با استفاده از یک مدل رایانه‌ای، نشان داده که رشد ساختار شناختی انسان ممکن است به شدت به الگوی بلوغ جنسی مربوط شود.

گونزالس فوره‌رو بر اساس یافته‌های این مدل، معتقد است که توضیحات موجود در مورد اندازه مغز انسان نمی‌تواند به طور کامل توضیح دقیقی برای اندازه سخت‌افزاری مغز ما ارائه دهد.

به عبارت دیگر، علت افزایش اندازه مغز انسان به یک مسئله پیچیده‌تر از تنها جدال تکاملی معروف به “مسابقه تسلیحاتی تکاملی” با توجه به هزینه‌های متابولیکی که دارد، بازمی‌گردد. این تئوری تاکید می‌کند که رشد مغز هزینه‌ی انرژی زیادی را به همراه دارد و ممکن است محدودیت‌های منابع انرژی برای رشد دیگر بافت‌ها باشد.

بنابراین، اگر تنها به مسئله تکاملی به عنوان عاملی برای اندازه مغز فکر کنیم، نمی‌توانستیم به اندازه مغز بزرگی که در انسان وجود دارد برسیم. این نظریه نشان می‌دهد که عوامل متعددی در اندازه مغز انسان دخیل هستند و به طور کلی پیچیده‌تر از یک رقابت تکاملی ساده هستند.

برای مقابله با این مسئله و برای دقیق‌تر تعیین کردن “هزینه‌های متابولیکی” رشد انواع مختلف بافت‌ها در بدن، محققان از جمله “مائوریسیو گونزالس فوره‌رو” یک مدل کامپیوتری به نام “چارچوب پویایی بلوغ و تکامل” (evo-devo) توسعه داده‌اند. این مدل دینامیک بلوغ و دینامیک تکامل را با یکدیگر ترکیب می‌کند.

با استفاده از این چارچوب پویایی، نویسنده نشان می‌دهد که می‌توان اندازه مغز و بدن در هفت گونه مختلف انسان‌نما را با دقت و جزئیات بازسازی کرد. او می‌تواند نشان دهد که اندازه مغز از اولین سرده انسان‌تباران که به “جنوبی‌کپی عفاری” معروف است تا آخرین گونه انسانی که همان انسان‌های خردمند یا “هومو ساپینس‌ها” هستند، همواره به سن بلوغ جنسی بستگی داشته است.

به عبارت دیگر، اندازه مغز با بالارفتن سن رسیدن به بلوغ جنسی افزایش می‌یابد. بر اساس مشاهدات روزانه، نویسنده نشان می‌دهد که شروع نسبتاً دیرتر فرآیند تخم‌گذاری در زنان، امکان رشد مغز در دوران کودکی را ایجاد می‌کند. به همین دلیل است که مغز انسان‌های بالغ شش برابر بزرگتر از انتظار معمول برای موجودات با اندازه بدن ما است.