خواص ضدکلسترولی گلابی برای بهبود سلامت قلب

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که گلابی، به دلیل داشتن مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان به نام «کوئرستین»، برای کاهش کلسترول بد بسیار مؤثر است.

مطالعات قبلی نشان داده بودند که فیبرهای موجود در گلابی می‌توانند کلسترول خون را کاهش دهند. اما پژوهش جدیدی که در مجله «غذا، علم و تغذیه» منتشر شده است، بیان می‌کند که گلابی حاوی دو میلی‌گرم آنتی‌اکسیدان «کوئرستین» است و این مقدار زیاد از این آنتی‌اکسیدان می‌تواند به طور چشمگیری سطح کلسترول بد را کاهش دهد.

کلسترول یک لیپید ضروری برای بدن است که باید بین نوع خوب و بد آن تمایز قائل شویم. این لیپید در خون جریان دارد و توسط دو نوع پروتئین حمل می‌شود: لیپوپروتئین‌های با چگالی بالا (HDL) که کلسترول خوب نامیده می‌شوند و لیپوپروتئین‌های با چگالی کم (LDL) که به عنوان کلسترول بد شناخته می‌شوند.

کلسترول خوب (HDL) از تشکیل پلاک بر روی دیواره‌های رگ‌ها جلوگیری می‌کند و کلسترول اضافی را به کبد منتقل می‌کند تا از بین برود. اما کلسترول بد (LDL) کلسترول اضافی را در اندام‌های مختلف توزیع کرده و باعث رسوب لیپیدها بر روی دیواره‌های رگ‌ها می‌شود که منجر به تشکیل پلاک‌های چربی می‌گردد.

محققان معتقدند «کوئرستین» می‌تواند کلسترول بد را بدون تأثیر منفی بر کلسترول خوب کاهش دهد. این آنتی‌اکسیدان همچنین می‌تواند پروتئین‌های واکنشی سی (CRP) را کاهش دهد که در التهابات و بیماری‌های قلبی نقش دارند.

چه نوع گلابی مصرف کنیم؟

گلابی‌ها به دو دسته تابستانه و زمستانه تقسیم می‌شوند. گلابی‌های تابستانه از ماه ژوئیه تا آوریل در دسترس هستند، در حالی که گلابی‌های پاییز و زمستان در سپتامبر برداشت می‌شوند و پوست سخت‌تری دارند.

در سراسر جهان بیش از ۵۰۰۰ گونه گلابی وجود دارد، اما در فرانسه تنها حدود ۱۵ گونه از جمله گلابی ویلیامز یا کامیس در بازار یافت می‌شود.

محققان توصیه می‌کنند که گلابی‌های قرمزتر را برای کاهش سطح کلسترول بد مصرف کنید. تجمع بالای آنتی‌اکسیدان «کوئرستین» به ویژه در پوست گلابی‌ها، اثربخشی آن را افزایش می‌دهد. بنابراین، بهتر است گلابی را با پوست مصرف کنید.