جلوگیری از زوال عقل با استفاده از روغن زیتون

یافته‌های یک مطالعه نشان می‌دهد که مصرف روغن زیتون می‌تواند به کاهش خطر مرگ ناشی از زوال عقل کمک کند.

روغن زیتون به عنوان یک مثال از “ماده غذایی فوق‌العاده” شناخته شده و مصرف آن به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم می‌تواند باعث افزایش طول عمر شود.

در یک مطالعه تحلیلی در دانشگاه هاروارد آمریکا، ارتباط بین رژیم غذایی و مرگ‌های ناشی از زوال عقل مورد بررسی قرار گرفت. از بین بیش از ۹۰ هزار شهروند ایالات متحده، ۴ هزار و ۷۴۹ نفر به دلیل زوال عقل فوت کرده بودند.

نتایج نشان داد که افرادی که روزانه بیش از نصف قاشق غذاخوری روغن زیتون مصرف می‌کردند، ۲۸ درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از زوال عقل قرار داشتند نسبت به افرادی که هرگز یا به ندرت از این نوع روغن استفاده می‌کردند.

در ادامه، پژوهش‌ها نشان داده‌اند که روغن زیتون دارای خواص مفیدی برای سلامت مغز است و می‌تواند به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم منجر به بهبود سلامت قلب و عروق شود.

با این حال، دانشمندان بیان می‌کنند که نیاز به مطالعات بیشتری است تا اثبات کامل این موضوع و ارتباط روشن‌تر روغن زیتون با کاهش خطر زوال عقل تأیید شود.

با توجه به آمار سازمان جهانی بهداشت، زوال عقل به عنوان هفتمین علت مرگ و میر در افراد مسن شناخته شده است و هر ساله بیش از ۱۰ میلیون مورد جدید به این رقم اضافه می‌شود.

تحقیقات پیشین نشان داده است که استفاده از روغن زیتون به جای چربی‌های فرآوری شده و حیوانی، باعث ایجاد رژیم‌های غذایی سالم‌تر و بهبود سلامتی عمومی می‌شود. همچنین مصرف بیشتر روغن زیتون با کاهش خطر بیماری‌های قلبی-عروقی و سرطان مرتبط است.

اگرچه این یافته‌ها مطالعه‌ها و تحقیقات پیشین را تأیید می‌کند، اما لازم است برای اطمینان کامل از تأثیرات روغن زیتون در کاهش خطر زوال عقل، مطالعات دقیق‌تری انجام شود.