جلوگیری از آلزایمر آنقدر هم سخت نیست!

بیماری آلزایمر یکی از شایع‌ترین انواع زوال عقل یا دمانس است و عبارتی است که برای توصیف علت از دست دادن حافظه و توانایی‌های تفکری استفاده می‌شود. این بیماری به‌تدریج باعث خرابی حافظه می‌شود و با کوچک شدن مغز و مرگ سلول‌های مغزی همراه است.

اگرچه هیچ ماده غذایی یا مکملی وجود ندارد که به‌صورت جادویی برای حفظ سلامت مغز موثر باشد، اما طیف وسیعی از الگو‌های غذایی برای پیشگیری از بیماری‌های مغزی مانند آلزایمر پیشنهاد شده است.

براساس اعلام دفتر ارتقای آموزش و سلامت جامعه وزارت بهداشت، اتخاذ ۹ راهکار زیر می‌تواند از بروز آلزایمر جلوگیری کند:

1. کاهش مصرف کالری:

شروع وعده‌های غذایی با خوراکی‌های سبک و مبتنی بر گیاهان یا تمرکز بر بشقاب‌های کوچک‌تر می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. زیرا افزایش وزن یکی از عوامل خطر ابتلا به آلزایمر محسوب می‌شود، که ممکن است از طریق بیماری‌هایی همچون آپنه خواب، فشار خون بالا و دیابت ایجاد شود.

2. مصرف حداقل ۵ وعده میوه و سبزیجات در طول روز:

مصرف سبزیجات به عنوان یک راه عالی برای کند کردن زوال شناختی در افراد بالای ۶۵ سال مورد توصیه قرار گرفته است. مطالعات نشان می‌دهد کسانی که روزانه ۴ وعده یا بیشتر میوه و سبزیجات تازه مصرف می‌کنند، ۴۰ درصد کمتر از دیگران در معرض خطر آسیب‌های شناختی و بیماری آلزایمر قرار دارند.

3. استفاده از ادویه‌ها:

گیاهان و ادویه‌جات را به عنوان جایگزین نمک و روغن در مواد غذایی استفاده کنید؛ زیرا این کار یک راه امن برای پیشگیری از آلزایمر است. ادویه‌جات دارای آنتی‌اکسیدان‌های فراوانی هستند و مطالعات نشان داده‌اند که کورکومین موجود در زردچوبه به عنوان مثال می‌تواند خطر ابتلا به سرطان، آرتروز، افسردگی و آلزایمر را کاهش دهد. مصرف روزانه فقط یک چهارم قاشق چایخوری از ادویه‌جات و آن‌ها را دو بار در روز مصرف کنید، که می‌تواند قند خون ناشتا را نیز در مبتلایان به دیابت نوع ۲ در سنین بالاتر کاهش دهد که این امر بسیار مهم است.

4. اجتناب از مصرف گوشت‌های فرآوری شده:

برخی از ترکیبات مضر در گوشت‌های فراوری شده مانند بیکن و سوسیس می‌توانند تغییرات خطرناکی در مغز ایجاد کنند، بنابراین بهتر است از مصرف این نوع گوشت‌ها اجتناب کنید.

5. مصرف ماهی آب‌های سرد:

مصرف ماهی به‌خصوص آب‌های سرد، به دلیل حاوی اسیدهای چرب امگا۳، می‌تواند به کاهش التهاب در سراسر بدن کمک کند.

6. مصرف آجیل و دانه‌ها:

مصرف آجیل و دانه‌ها به علاوه اسیدهای چرب امگا ۳، دوز مناسبی از سلنیوم و ویتامین E را در اختیار شما قرار می‌دهد؛ که این دو ماده مغذی مهم در حفظ سلامت مغز نقش دارند. به‌طور مثال، گردو به‌عنوان یک خوراکی محافظ مغز شناخته می‌شود و اسیدهای چرب امگا ۳ و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن می‌توانند به کاهش خطر ابتلا به آلزایمر کمک کنند.

7. نوشیدن چند فنجان چای در روز:

چای سیاه و سبز منابع غنی از آنتی‌اکسیدان به نام کاتچین هستند، که به کاهش آسیب‌های اکسیداتیو در مغز موثر هستند. همچنین، مصرف چای با کاهش فشار خون و کلسترول مرتبط است.

8. مصرف قهوه:

مصرف کافئین در صبح و اوایل بعد از ظهر، اگرچه ممکن است در شب موجب اختلال خواب شود، اما می‌تواند در برابر بیماری آلزایمر محافظت کند. براساس تحقیقات، مصرف ۲۰۰ میلی‌گرم کافئین در روز می‌تواند بهبود حافظه و جلوگیری از زوال شناختی را تسهیل کند.

9. مصرف شکلات تلخ:

شکلات تلخ حاوی آنتی‌اکسیدان‌های فلاونوئیدی است و مصرف آن می‌تواند در محافظت از بدن در برابر آسیب‌های اکسیداتیو مؤثر باشد. همچنین، بهبود جریان خون به مناطق مختلف مغز نیز از جمله خواص مفید شکلات تلخ است.