تکنیک نوری جدید برای از بین بردن سلول‌های سرطانی پوست با مولکول‌های ارتعاشی

در مراحل ابتدایی تحقیقات خود در زمینه تکنیک “مولکول‌های ارتعاشی”، دانشمندان آمریکایی با موفقیت ۹۹ درصد از سلول‌های ملانوما (یک نوع سرطان پوست) را در آزمایشگاه با استفاده از این تکنیک از بین بردند.

در این روش، ارتعاش مولکول‌ها با استفاده از نور مادون قرمز ایجاد می‌شود. تحقیقات نشان دادند که این تحریک مولکول‌ها در برابر سلول‌های ملانوم در محیط آزمایشگاهی بسیار مؤثر است.

با استفاده از این روش، پدیده‌ای به نام پلاسمون شکل می‌گیرد که معادل نوسان سریع الکترون‌ها در مولکول است و شبیه حرکت امواج دریا می‌شود. این پدیده باعث پاره شدن غشای سلول‌های سرطانی می‌شود.

سیسرون آیالا-اورزکو، محقق دانشگاه رایس در ایالات متحده، در گفتگو با یورونیوز توضیح داد: “ارتعاشاتی که نور نزدیک به مادون قرمز ایجاد می‌کند، هر چیزی که توسط مولکول احاطه شده است (در این حالت، سلول سرطانی) را نابود می‌کند.”

وی افزود: “اگرچه این روش در آزمایشگاه بر روی موش‌ها بسیار مؤثر بوده است، اما به دلیل نگرانی‌های مرتبط با عوارض جانبی، تجویز فوری آن برای انسان ممکن نیست و احتمالاً نیاز به زمان طولانی برای کاربرد عملی دارد.”

امیدوار است که این روش بتواند مقاومت سلول‌های سرطانی در مقابل داروهای شیمیایی را که درمان این بیماری را دشوار می‌کنند، از بین ببرد. یافته‌های این تحقیق در ماه دسامبر در نشریه علمی Nature Chemistry منتشر شده است.