توقف سرفه خشک با راهکارهای خانگی

درمان سرفه خشک با استفاده از روش‌های ساده و خانگی ممکن است؛ اما قبل از هر چیز باید اطمینان حاصل کنید که سرفه‌های شما خطرناک نیستند و نیاز به توجه جدی ندارند.

سرفه خشک یکی از انواع سرفه است که دلایل متعددی می‌تواند باعث بروز آن شود. این اتفاق طبیعی است و به تمیز کردن مجاری تنفسی در شرایط عادی کمک می‌کند؛ اما اگر به شکل مداوم ادامه یابد، ممکن است زندگی روزمره را تحت تاثیر قرار دهد. اکثراً دلایل سرفه خشک ساده‌ای دارند و می‌توان آن‌ها را به راحتی درمان کرد؛ اما در برخی موارد، این سرفه‌ها نشانه‌ای از مشکل جدی در بدن می‌باشند و نیاز به توجه و مراقبت دارند.

در این مقاله، به تعریف سرفه خشک و دلایل احتمالی بروز آن پرداخته و توضیح خواهیم داد که کی باید نگران این سرفه‌های آزاردهنده شود و نیاز به مشاوره پزشک دارد. همچنین به شما راهنمایی‌هایی در مورد درمان خانگی سرفه خشک خواهیم داد.

سرفه خشک یا غیرمولد، یک نوع سرفه است که همراه با تولید خلط یا مخاط نمی‌شود. این نوع سرفه‌ها معمولاً باعث آزار دهنده بودن و علائمی مانند سوزش و خشکی گلو، خارش و گلودرد می‌شوند.

رفلاکس معده یکی از شایع‌ترین دلایل سرفه خشک است که ناشی از بازگشت اسید معده به مری می‌شود. این اسید می‌تواند مری را تحریک کرده و سرفه خشک را ایجاد کند. اصلاح سبک زندگی و مصرف دارو معمولاً به کنترل بیماری رفلاکس معده کمک می‌کند و از بروز سرفه‌های خشک جلوگیری می‌کند.

عفونت‌های ویروسی نیز از جمله عواملی هستند که می‌توانند سرفه خشک ایجاد کنند. در این شرایط، سرفه‌ها ممکن است حتی بعد از بهبود سرماخوردگی نیز ادامه داشته باشند. به‌عنوان راهکار، مصرف مایعات گرم و داروهای ضدسرفه می‌تواند به بهبودی کمک کند.

آسم نیز می‌تواند با سرفه خشک همراه باشد، به‌خصوص در آسم سرفه‌ای که هنگام حملات آسم رخ می‌دهد. درمان آسم ممکن است شامل داروهای طولانی‌اثر یا کوتاه‌اثر باشد.

ترشحات پشت حلق یا ترشحات سینوسی نیز می‌توانند منجر به سرفه خشک شوند. بهترین راه حل در این موارد، استفاده از مایعات گرم و تصفیه‌کننده‌های هوا می‌باشد.

حساسیت به عوامل محرک مانند گرده گیاهان، مواد غذایی یا گردوغبار نیز ممکن است سرفه خشک ایجاد کند. کاهش تماس با این مواد و مصرف غذاهای حاوی هیستامین کمک به کنترل سرفه خشک می‌کند.

در نهایت، بهترین راه پیشگیری از سرفه خشک، مراقبت از تمیزی و رطوبت گلو است. همچنین از محرک‌های سرفه‌ مانند دود سیگار و آلاینده‌های هوا پرهیز کنید.

درمان‌های خانگی برای سرفه خشک

خوشبختانه، درمان‌های خانگی برای سرفه خشک بسیار مؤثر هستند و می‌توانند به عنوان تکمیلی به درمان‌های دارویی پزشک کمک کنند. اگرچه باید به خاطر داشته باشید که در بعضی موارد، ترکیب چند روش هم‌زمان ممکن است نتایج بهتری داشته باشد. همچنین، به یاد داشته باشید که برخی از درمان‌های خانگی مناسب کودکان نیستند. در ادامه با برخی از این روش‌های خانگی آشنا خواهید شد:

1. زردچوبه:

زردچوبه به دلیل حاوی کورکومین، دارای خواص ضدمیکروبی، ضدباکتریایی و ضد التهابی است. با اضافه کردن زردچوبه به نوشیدنی‌ها یا غذاها می‌توانید شدت سرفه‌های خشک خود را کاهش دهید.

2. ریشه گل ختمی:

ریشه گل ختمی حاوی ماده‌ای به نام موسیلاژ است که دارای خواص آنتی‌اکسیدانی است و به بهبود مشکلات گوارشی و تحریکات پوستی کمک می‌کند. موسیلاژ به واقع پوششی روی مخاط گلو ایجاد می‌کند که باعث تسکین سرفه‌های خشک می‌شود و از بازگشت اسید معده به مری جلوگیری می‌کند.

3. عسل و لیمو:

مخلوط کردن عسل و آب لیموترش و نوشیدن آن می‌تواند به تسکین سرفه خشک کمک کند. عسل دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی است و لیموترش نیز دارای ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به سلامتی سیستم تنفسی کمک می‌کنند.

4. نعناع:

مصرف نعناع به‌صورت چای یا تهیه عصاره آن می‌تواند به تسکین سرفه و خشکی گلو کمک کند. نعناع دارای ویژگی‌های ضد التهابی و ضد باکتریایی است.

5. عصاره آلوئه‌ورا:

آلوئه‌ورا دارای خواص التیام‌بخشی و ضد التهابی است که می‌تواند تحریکات در گلو را کاهش داده و به درمان سرفه خشک کمک کند.

6. نمک آب گرم:

استفاده از یک قاشق چایخوری نمک در یک لیوان آب گرم و آب‌گرم کردن آن می‌تواند به تسکین درد گلو و سرفه خشک کمک کند.

به هر حال، قبل از استفاده از هر گونه درمان خانگی، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید، به ویژه اگر مشکل شما مزمن است یا در مورد مصرف آن برای کودکان تردست.

7. چای ماسالا:

همانند ریشه گل ختمی، آنتی‌اکسیدان‌ها را در خود دارد و به عنوان یک گزینه مناسب برای تسکین سرفه خشک محسوب می‌شود. این چای خوشمزه، خلط‌آوری دارد و مصرف آن می‌تواند به درمان سریع‌تر گلودرد و سرفه خشک کمک کند.

8. عسل:

عسل نیز یکی از گزینه‌های متداول است که در زمان سرماخوردگی و درمان گلودرد استفاده می‌شود. بر اساس یک مطالعه در سال ۲۰۱۷، عسل در تسکین سرفه نسبت به داروی دکسترومتورفان عملکرد بهتری داشته است. استفاده از عسل برای بزرگسالان و کودکان بالای دو سال توصیه می‌شود، اما کودکان زیر دو سال بهتر است از عسل استفاده نکنند.

9. زنجبیل:

زنجبیل یک راه ساده‌ترین درمان‌های سرفه خشک است، زیرا این گیاه علاوه بر تقویت سیستم ایمنی و تسکین درد، خواص ضدباکتریایی و ضد التهابی دارد. می‌توانید عسل را به چای زنجبیلی خود اضافه کنید تا نتایج بهتری در کاهش سرفه خشک ببینید.

10. غرغره آب با نمک:

استفاده از غرغره با آب‌نمک گرم نیز به تسکین سرفه خشک کمک می‌کند، زیرا آب‌نمک به کاهش التهاب و نرم‌شدن گلو کمک می‌کند. اما توجه داشته باشید که این روش مناسب بزرگسالان است و برای کودکان مناسب نیست.

11. نعناع فلفلی:

نعناع فلفلی، که منتول را در خود دارد، با بی‌حس کردن اعصاب گلو به تسکین سرفه خشک کمک می‌کند. همچنین خواص ضدباکتریایی و ضدویروسی دارد و می‌تواند به درمان سرفه‌های باکتریایی و ویروسی کمک کند.

12. دستگاه بخور:

استفاده از دستگاه‌های بخور نیز با افزایش رطوبت هوا به تسکین سرفه خشک کمک می‌کند و یکی از درمان‌های ساده و مؤثر در منزل به شمار می‌رود.

13. رایحه‌درمانی:

رایحه‌درمانی یا آروماتراپی، با استفاده از روغن‌های مخصوص، تاثیر بسزایی در تسکین سرفه خشک دارد. روغن اُکالیپتوس و روغن نعناع فلفلی از جمله روغن‌های مؤثر هستند.

در صورتی که سرفه خشک شما به همراه علائم مزاحم دیگری همراه باشد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. همچنین، اگر سرفه بیش از ۲ ماه ادامه داشته و بدتر شده باشد، نیز نیاز به مشاوره پزشکی دارید.