تأثیر خلق موسیقی بر مهارت‌ها و احساسات کودکان

فعالیت در خلق موسیقی به تقویت مهارت‌های موسیقایی منجر می‌شود. نوع و میزان رشد این مهارت‌ها به ماهیت فعالیت، مدت زمان صرف شده، مهارت‌های فردی و کیفیت تدریس یا منابع آموزشی بستگی دارد.

خلق موسیقی می‌تواند علاوه بر توانایی‌های موسیقایی، مجموعه‌ای از مهارت‌های دیگر را نیز در کودکان خردسال تقویت کند، مانند شنوایی، تمرکز، حافظه، سوادآموزی، ریاضیات و استدلال فضایی. برای کودکان بزرگتر، این فعالیت‌ها می‌تواند به رشد شخصیتی کمک کند و در بزرگسالان مسن‌تر، تمرکز و حافظه را بهبود بخشد.

تأثیر موسیقی بر احساسات و سلامتی

موسیقی در زندگی روزمره برای مدیریت حالات و احساسات استفاده می‌شود. تأثیر موسیقی بر رضایت روانی و سلامت از طریق تحریک احساسات و تغییر حالات، با تأثیر بر سطح دوپامین، سروتونین، کورتیزول، اندورفین و اکسی توسین، رخ می‌دهد. این تغییرات می‌توانند بر سلامت بدن تأثیر بگذارند.

برای مثال، افراد شرکت‌کننده در گروه‌های همسرایی از فوایدی مانند آرامش جسمی، کاهش تنش، شادی، خلق و خوی مثبت و احساس رضایت بیشتر گزارش می‌دهند. در بیمارستان‌ها، موسیقی به استراحت بیماران کمک می‌کند و می‌تواند اضطراب را کاهش داده و حواس را منحرف کند.

نقش موسیقی در مهار احساسات

موسیقی می‌تواند به مهار احساسات کمک کند. برای مثال، می‌تواند به کودکان خردسال و کودکان دارای معلولیت در کنترل تکانه‌ها و خود تنظیمی کمک کند. همچنین، موسیقی می‌تواند به مهار خشم کمک کرده و جوانان را قادر سازد تا احساسات خود را به‌طور موثرتری بیان کنند. نواختن ساز درام در این زمینه تاثیر ویژه‌ای دارد.

در افراد آسیب‌پذیر و مسن‌تر، فعالیت‌های موسیقایی می‌تواند افسردگی را کاهش داده، احساسات مثبت را تقویت کند و تجربه‌های معنوی را افزایش دهد. موسیقی همچنین می‌تواند به التیام کودکانی که از جنگ آسیب دیده‌اند کمک کند و به آن‌ها در غلبه بر ترس‌ها و دشواری‌ها یاری رساند.

کاهش جرم و مشارکت اجتماعی

موسیقی می‌تواند به جذب دوباره نوجوانان سرکش و بهبود حضور و نگرش آن‌ها نسبت به مدرسه کمک کند. پسران نوجوان به نواختن درام علاقه نشان می‌دهند که باعث تقویت عزت نفس، انسجام گروهی و رفتارهای مثبت می‌شود.

برای کسانی که در تحصیل، کار یا کارآموزی نیستند، موسیقی می‌تواند وسیله‌ای برای جلب مشارکت مجدد باشد و به تقویت اعتماد به نفس، انگیزش و ایجاد روابط دوستانه کمک کند. فعالیت‌های موسیقایی مهارت‌هایی مانند گوش دادن، استدلال، تصمیم‌گیری، تمرکز، کار گروهی، مدیریت زمان و التزام به مهلت‌های زمانی را نیز تقویت می‌کنند.

موسیقی و کاهش ارتکاب به جرم

فعالیت‌های موسیقایی برای تقویت اعتماد به نفس و مهارت‌های اجتماعی مجرمان بزرگسال نیز استفاده شده است. شرکت‌کنندگان معمولاً می‌توانند بهتر به وضعیت خود فکر کنند و به تغییر اعتقاد پیدا کنند. هم برای مجرمان نوجوان و هم بزرگسال نمونه‌هایی از کاهش چشمگیر ارتکاب مجدد جرم وجود دارد، اگرچه همیشه این‌طور نیست. موسیقی به عنوان یک ابزار جذب عمل می‌کند که اجازه می‌دهد رابطه‌ای بر پایه اعتماد و بدون قضاوت با مسئول موسیقی شکل بگیرد و در نتیجه تحول ممکن شود.

جواب

Your email address will not be published.